Gå til innhold

Biler med alt lys avslått


bfisk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I bla. Tyskland er det forbudt å kjøre med lys på om dagen pga forurensing

Dette kan du da ikke mene seriøst ?

Når man har lyset på så bruker man mere strøm på bilens dynamo. Dette vil si at det er tyngre for motoren og dra dynamoen. Ergo brukes mere drivstoff.

 

Dette har selfølgelig lite å si på en bil, men i f.eks Tyskland er det snakk om millioner.

 

Prøv å kjør med bilen 10 mil med lys, bakrutevarme, aircondision, setevarme +++ og 10 mil uten å se hva som skjer...

Lenke til kommentar
Dynamoen dras med uansett .. og motoren må ikke jobbe hardere barefordi fler elektriske ting er slått på.

er ikke slik en dynamo fyngerer ..

Det er det dummeste jeg har hørt. Selvfølgelig er det tyngre jo mere belastning man kjører på en dynamo.

 

En test: La bilen stå på tom gang, vrir du da av og på lyset hører du at turtallet regulere seg. Har man kjørecomputer så viser den liter/timen når bilen står stille å sviver. Da ser man forbruket øke kraftig etterhvert som man skrur på diverse elektriske ting.

 

Turbinene som lager strømmen som du og jeg bruker nå blir også tyngre å tyngre å dra etter hvor mye strøm vi bruker. Da må det tilføres mere kraft (vann) for å holde tyrtallet oppe....

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Så vidt som jeg har forstått så er det som følger.

Grunnen til at så mange nye merc'er og bmw'er kjører uten kjørelys er at det må stilles inn gjennom i-drive systemet eller hva det nå enn heter.

Min erfaring med disse systemene er at de er veldig lette og nullstille hvis du trykker litt feil og da er de plutselig på tysk igjen.

Hvis du da har begrenset tysk kunnskaper og begrenset hukomelse så må du nesten på verkstedet for og få skiftet språket tilbake til norsk/engelsk.

Så det er vel en del eiere som ikke gidder og fikse det hele tiden...

 

Har dere lagt merke til at purken kjører uten lys også......

Har blinket på de mange ganger og de blir som oftest ganske så flau :cool:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hmm, blir en dynamo tyngre å dra når det trekkes mer strøm? :roll: Den "leverer" jo strøm, så hvis det ikke er nok vil jeg tro at ting får for lite strøm, men ikke at dynamoen blir tyngre å dra... Hvis ikke det finnes et system som regulerer det. Uansett trodde jeg at dynamoen ladet opp batteriene, og at ting fikk strøm derfra, ikke direkte?

Lenke til kommentar

Så lenge motoren er i gang hentes alt forbruk i bilen strøm direkte fra dynamoen.

Batteriets primære oppgave er å starte motoren.

 

Jo mer strøm som brukes, jo tyngre blir det å dra dynamoen.

Hvorfor det er slik er jeg ikke sikker på, men det har kanskje noe med økt elektromagnetisme ved økt belastning elns å gjøre.

Lenke til kommentar
Jo mer strøm som brukes, jo tyngre blir det å dra dynamoen.

Hvorfor det er slik er jeg ikke sikker på, men det har kanskje noe med økt elektromagnetisme ved økt belastning elns å gjøre.

Stemmer det. Hadde den gått uten sikring og du hadde belastet den mer og mer hadde det blitt tyngre og tyngre å dra den rundt før den ville brenne av p.g.a oppbelastning. Den ville da snurret lett som et kulelager

Lenke til kommentar

Å skru av alle unødvendige strømforbrukere har lenge vært ett av rådene for å spare bensin.

 

Ang. manglende lysbruk er det som tidligere nevnt noe som er typisk for tyske importbiler. På grunn av avstanden til kontinentet er det mange av dem i Kr.sand der jeg bor, ser daglig Mercedeser og BMW'er uten lys.

 

Det med å bruke kjørelys om dagen er vel helst ett nordeuropeisk fenomen, jeg har kjørt endel nedover i Europa de siste årene og ble overasket over hvor mørkt det var f.eks. i Frankrike før folk satte på lysene. Ikke alltid lett å se bilen i sidespeilet som kommer bakfra i 150 km.t i tussmørket på motorveien i det du selv skal foreta en forbikjøring.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

For de som skulle tvile på om en bil bruker mer bensin jo mere strøm du bruker er jo rimelig enkelt å forstå. Da hadde du jo simpelten hatt en evighetsmaskin.

 

 

Det er en grunn til at det ikke bare står en Fiat i sibir å ruser som forsyner hele verden med strøm... ;)

Lenke til kommentar

Nja, synes den forklaringen var litt tynn. Tror gjerne på at det dere sier er korrekt, men min tanke var at når bilen trekker for mye strøm ville dynamoen/batteriene rett og slett ikke levere nok, ikke begynne å gi større motstand til motoren. Uansett er det vel en begrensing ved sikringene, selv om det egentlig ikke er relevant i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Nja, synes den forklaringen var litt tynn. Tror gjerne på at det dere sier er korrekt, men min tanke var at når bilen trekker for mye strøm ville dynamoen/batteriene rett og slett ikke levere nok, ikke begynne å gi større motstand til motoren. Uansett er det vel en begrensing ved sikringene, selv om det egentlig ikke er relevant i denne diskusjonen.

Man hører jo at turtallet synker på en motor vist en belaster dynamoen mer uten å tilføre mere drivstoff... Skjønner?

Lenke til kommentar

Syns faktisk det er meir farlig å møte en bil med et lys. Spesielt viss bilen mangler venstre nærlyset framme. Har ofte trudd at eg møtte en moped i mørket...

 

men pleier å blinke eg også.

 

Har hatt en slik en fin strøjobb som sjåfør et par år no, og der er det en glede å blinke på andre bilister for å få dei til å slå på lysa sine.

 

med 6 1000 metere peikande i køyreretning så tar dei beskjeden :Dbelieve me :wee:

 

 

 

mange turister som glømmer det her om sommeren spesielt også..

Lenke til kommentar
min tanke var at når bilen trekker for mye strøm ville dynamoen/batteriene rett og slett ikke levere nok, ikke begynne å gi større motstand til motoren. Uansett er det vel en begrensing ved sikringene, selv om det egentlig ikke er relevant i denne diskusjonen.

Hvis/når dynamoen ikke leverer nok strøm, tappes batteriet.

Dynamoen leverer strøm til en viss grense, så er det stopp.

 

I flere hånbøker til biler(den som følger med bilen) står det:

For å holde et lavt bensinforbruk, anbefales det at bla. varmetråder i bakruten ikke står på lengre enn høyst nødvendig.

 

Annet eks.: Rallybiler/banebiler kjører helst uten lys, siden dynamoen trekker hestekrefter av motoren.

 

Enda et eks.: Kjør opp en bratt bakke med stereoen og alt annet som trekker strøm, på. Halveis i bakken slår du alt av, da merker du at bilen drar bedre.

Også hvis reima til dynamoen begynner å slure, når du kjører opp en bakke.

Lenke til kommentar

Mange bra teorier her...

 

Lusifer 666 viktig poeng å få med seg er at det er ikke drivstoffet som avgjør effekt utttaket av dynamo. Ved for eksempel 5000 omdreninger på veiva har man maks effekt av dynamo på 14,4 V. Hvis man fortsetter å øke omdr til motoren vil ikke effekten på dynamoen øke.

 

Ved normal kjøring i 60 kmt vil dynamoen konstant levere et otimalt nivå, og lys er en av de energitapperne som er absolutt lavest i bilen, og vil knapt merkes når det gjelder belastning på dynamo.

 

Hvorfor noen land ikke har regel om bruk av lys mens andre har er mange.

 

 

En ting jeg vet er at her i landet er folk vant med at lysene står på bilen som kjører, man kan derfor bli usikker når det kommer biler med lysene avslått. I noen tilfeller kan dette også være farlig.

 

 

Eks hvis man kjører på en vei som sneverer inn til 1 felt og man ser en bil langt nedi veien med lysene avslått er det naturlig å tro at denne bilen ikke er i drift, men det føreren ikke vet er at den andre føreren ikke tenker på at lysene er avslått og at den andre sjåføren vil stoppe for å slippe han forbi først...

 

 

Det er alltid grunner til at lover og tiltak innføres så hold dere til dem. Og ja det kan være vanskelig å se at biler kjører når lysene ikke står på, alt kommer ann på hastighet og forholdene rundt situasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...