Gå til innhold

Biler med alt lys avslått

bfisk

Anbefalte innlegg

Hei!

Noe jeg legger merke til når jeg er ute og kjører, er at fler og fler kjører uten noen form for lys på bilen - ingen - nada - rien. I Norge er det vel påbudt med kjørelys eller noe?

Spesielt mercer og audier her i byen (Arendal) kjører uten lys. En del ungdomsbiler med harry-tasser bak rattet gjør det også. I vinter var det langt mellom dem, men når ser det ut som hver 10 bil kjører "mørk". Minst. Hva skjer med det?

Kjører scooter til vanlig, så da får jeg ikke blinka på dem, men gjør det når jeg øvekjører. Får noe respons, men de fleste kikker bare dumt på meg.

Vad tycks? Noen som har lagt merke til det samme? Jeg synes ikke det er noe greit å kjøre uten lys...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle som kjører uten lys er for det første veldig irriterende og farlig

Merker det er en del som gjør dette serlig hvis det er sollys ute.

også veldig irriterende når du møter dem med bare et lyd som du tror er en motorsykkel så er det en diger van eller noe sånt. Farlig !

Lenke til kommentar

Mangen mercedeser og audier har ikke automatiske kjørelys, dette gjelder spesielt eldre import biler. Om vinteren er det lett og legge merke til at en ikke har lys men det er verre om sommeren når en ikke ser sitt eget lys.

Har selv dette problemet glemmer alltid lysene , kommer til og koste meg 1500,- en dag :p

Tror ikke / får håpe det ikke er noe problem for deg eller andre.. Vist du ikke ser en bil i fullt dagslys pga den ikke har lys har du lite i trafikken og gjøre..

Veldig mangen store land har ikke påbud med lys i dagslys , hadde det vert ett så stort problem hadde de nok påbudt kjørelys.

Lenke til kommentar

@Hypsilofodonten: Jeg SER jo bilene (ellers hadde jeg ikke mekka denne threaden :p ), men det er lettere å legge merke til når det er litt avstand, eller de er i speilene, og slikt, når det er lys på. Man kikker sikkert ubevisst etter lys eller noe, siden man er så vant til at lys = kjøretøy.

Som skrevet blinker jeg også til folk når jeg kjører bil, men har bare en lysinnstilling på scootern, så da går det ikke.

Lenke til kommentar
Mangen mercedeser og audier har ikke automatiske kjørelys, dette gjelder spesielt eldre import biler. Om vinteren er det lett og legge merke til at en ikke har lys men det er verre om sommeren når en ikke ser sitt eget lys.

Har selv dette problemet glemmer alltid lysene , kommer til og koste meg 1500,- en dag :p

Hvis du har garasje kan du montere 2 speil innerst i garasjen (og da selvfølgelig kjøre inn og rygge ut), da ser du lett selv om du har husket å ta på lysene. Og du merker også hvis det ene lyset er dødt.

Nå ødelagte jeg min fine postcount med dette innlegget :cry:

Lenke til kommentar
Veldig mangen store land har ikke påbud med lys i dagslys , hadde det vert ett så stort problem hadde de nok påbudt kjørelys.

Nå bor vi jo også nesten på nordpolen også. Og vi har ikke akkurat de beste og bredeste veiene heller.

:yes:

+

at antall bil-ulykker har gått ned en del prosent, ved påbudt kjørelys.

Lenke til kommentar
I bla. Tyskland er det forbudt å kjøre med lys på om dagen pga forurensing

Dette kan du da ikke mene seriøst ?

Nå er eg ingen ekspert, men forurenser lys?

/me venter spent på forklaringen :p

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...