bfisk Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Hei! Noe jeg legger merke til når jeg er ute og kjører, er at fler og fler kjører uten noen form for lys på bilen - ingen - nada - rien. I Norge er det vel påbudt med kjørelys eller noe? Spesielt mercer og audier her i byen (Arendal) kjører uten lys. En del ungdomsbiler med harry-tasser bak rattet gjør det også. I vinter var det langt mellom dem, men når ser det ut som hver 10 bil kjører "mørk". Minst. Hva skjer med det? Kjører scooter til vanlig, så da får jeg ikke blinka på dem, men gjør det når jeg øvekjører. Får noe respons, men de fleste kikker bare dumt på meg. Vad tycks? Noen som har lagt merke til det samme? Jeg synes ikke det er noe greit å kjøre uten lys... Lenke til kommentar
insider Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Alle som kjører uten lys er for det første veldig irriterende og farlig Merker det er en del som gjør dette serlig hvis det er sollys ute. også veldig irriterende når du møter dem med bare et lyd som du tror er en motorsykkel så er det en diger van eller noe sånt. Farlig ! Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Mangen mercedeser og audier har ikke automatiske kjørelys, dette gjelder spesielt eldre import biler. Om vinteren er det lett og legge merke til at en ikke har lys men det er verre om sommeren når en ikke ser sitt eget lys. Har selv dette problemet glemmer alltid lysene , kommer til og koste meg 1500,- en dag Tror ikke / får håpe det ikke er noe problem for deg eller andre.. Vist du ikke ser en bil i fullt dagslys pga den ikke har lys har du lite i trafikken og gjøre.. Veldig mangen store land har ikke påbud med lys i dagslys , hadde det vert ett så stort problem hadde de nok påbudt kjørelys. Lenke til kommentar
insider Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 pleier å hjelpe å blinke litt til dem da får det på etterhvert da. På min bil må jeg også skru på lyset (glemmer det noen gnager men ikke så ofte lengere nå som før. blitt en vane Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 16. april 2004 Forfatter Del Skrevet 16. april 2004 @Hypsilofodonten: Jeg SER jo bilene (ellers hadde jeg ikke mekka denne threaden ), men det er lettere å legge merke til når det er litt avstand, eller de er i speilene, og slikt, når det er lys på. Man kikker sikkert ubevisst etter lys eller noe, siden man er så vant til at lys = kjøretøy. Som skrevet blinker jeg også til folk når jeg kjører bil, men har bare en lysinnstilling på scootern, så da går det ikke. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Det er ikke lett å se en møtende bil uten lys, hvis man kjører mot sola når den står lavt. Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 vist ruta er møkkete og en har på lesebriller er det nesten umulig. står sola lavt og en har den midt fronten ser en lite til bilen om den har lys eller ikke. Vist det skjer så må en sakke av unsett, det finst mangen traffikanter som ikkje har lys.. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Veldig mangen store land har ikke påbud med lys i dagslys , hadde det vert ett så stort problem hadde de nok påbudt kjørelys. Nå bor vi jo også nesten på nordpolen også. Og vi har ikke akkurat de beste og bredeste veiene heller. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Mangen mercedeser og audier har ikke automatiske kjørelys, dette gjelder spesielt eldre import biler. Om vinteren er det lett og legge merke til at en ikke har lys men det er verre om sommeren når en ikke ser sitt eget lys. Har selv dette problemet glemmer alltid lysene , kommer til og koste meg 1500,- en dag Hvis du har garasje kan du montere 2 speil innerst i garasjen (og da selvfølgelig kjøre inn og rygge ut), da ser du lett selv om du har husket å ta på lysene. Og du merker også hvis det ene lyset er dødt. Nå ødelagte jeg min fine postcount med dette innlegget Lenke til kommentar
Opus Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Nå ødelagte jeg min fine postcount med dette innlegget På avstand/i visse situasjoner kan det være vanskelig å bedømme om bilen kjører i det heletatt, når de ikke bruker lys. Farlig og irriterende. Lenke til kommentar
sim Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Hvordan er reglene da ? Har man lov til å kjøre med kun parkeringslys, eller må man han nærlys/tåkelys tent ? Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 må ha noen form for kjørelys ja... Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Må man ikke ha på hovedlys, dvs. nærlys? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Der er påbudt med nærlys, ja. Parklys skal brukes ved "hensetting" av bilen. Lenke til kommentar
Lucifer 666 Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Grunnen er nok importbiler ja som ikke har dette automatisk ved oppstart. I bla. Tyskland er det forbudt å kjøre med lys på om dagen pga forurensing Lenke til kommentar
Timur Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Veldig mangen store land har ikke påbud med lys i dagslys , hadde det vert ett så stort problem hadde de nok påbudt kjørelys. Nå bor vi jo også nesten på nordpolen også. Og vi har ikke akkurat de beste og bredeste veiene heller. + at antall bil-ulykker har gått ned en del prosent, ved påbudt kjørelys. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Dersom du kjører uten lys fortjener du å bli påkjørt av ein stor lastebil Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 .. vist en kjører på eller ikke ser noen uten lys i dagslys bør en levere fra seg lappen Lenke til kommentar
sim Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 I bla. Tyskland er det forbudt å kjøre med lys på om dagen pga forurensing Dette kan du da ikke mene seriøst ? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 (endret) I bla. Tyskland er det forbudt å kjøre med lys på om dagen pga forurensing Dette kan du da ikke mene seriøst ? Nå er eg ingen ekspert, men forurenser lys? /me venter spent på forklaringen Endret 17. april 2004 av zeph Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå