Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Dreiemoment


Anbefalte innlegg

dagens gjennomsnittsbiler har et dreimoment på ca 200-300 Nm på hjulene.

Vil det da si at hvis jeg fester en stang på et av drivhjulene på 1 meter. at jeg kun trenger å holde igjen med en kraft på 20-30kg (200 - 300N) og så klarer ikke hjulene å snurre????

på en annen side hvis man tenker at delgene kun har en diameter på 15 tommer = 37,5 cm måtte man holde igjen men en kraft på 1600 N ytterst på felgen. (300Nm/0,1875m = 1600N=160kg)

Noen som vet noe om det her??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skal ærlig innrømme at jeg ikke husker hvordan jeg regna det ut, men man måtte ta hensyn til utveksling i girkasse og bakaksel ja. Leste gjennom noe en amerikansk fysiker hadde skrevet, det var flere titalls sider som forklarte det du prater om her.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

i samråd med en jeg kjenner som har god peil på bil har kommet fram til følgende.

1. gir: 200 NM ut av motor. Gear-ratio er 1:3 dermed får man 600NM på drivakselen og diffen har en gear ratio på ca 1:3. dermed vil det være et dreiemoment på 1800 NM på drivhjulene i førstegir...

Med 15 tommere med 45% profilhøyde vil man da ha en arm på ca 27cm og dermed ha en kraft på 6666 N på gummien. med andre ord ca 600 kg...

noen kommentarer til dette ???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...