schloemi Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 dagens gjennomsnittsbiler har et dreimoment på ca 200-300 Nm på hjulene. Vil det da si at hvis jeg fester en stang på et av drivhjulene på 1 meter. at jeg kun trenger å holde igjen med en kraft på 20-30kg (200 - 300N) og så klarer ikke hjulene å snurre???? på en annen side hvis man tenker at delgene kun har en diameter på 15 tommer = 37,5 cm måtte man holde igjen men en kraft på 1600 N ytterst på felgen. (300Nm/0,1875m = 1600N=160kg) Noen som vet noe om det her?? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Nei, det vil nok ikke stemme, siden det er gir mellom motor og dekk. Lenke til kommentar
eab Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 en gjennomsnittlig bil (f.eks min gamle som har 160Nm @ca 5000rpm) har sånn omtrent 2000Nm på hjulene i førstegir. Såvidt jeg husker, satt å regna på det en gang faktisk. Skal se om jeg finner det igjen Lenke til kommentar
SveinungB Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Det som er oppgitt dreiemoment er momentet på drivakselen, har du en stang på en meter montert på drivakselen så må du holde denne med (moment / 9,81) kg... Lenke til kommentar
eab Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 det er vel oppgitt dreiemomentet fra svinghjulet. Drivakselen kommer jo ut av girkassen (hvis jeg ikke tenker heeeelt feil her nå) Lenke til kommentar
Opus Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Dreiemomentet er målt ved svinghjulet. Lenke til kommentar
schloemi Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 ezekiel: brukte du gear ratio til å regne ut hva du får på hjulene/ drivakselene eller??? Lenke til kommentar
eab Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 skal ærlig innrømme at jeg ikke husker hvordan jeg regna det ut, men man måtte ta hensyn til utveksling i girkasse og bakaksel ja. Leste gjennom noe en amerikansk fysiker hadde skrevet, det var flere titalls sider som forklarte det du prater om her. Lenke til kommentar
schloemi Skrevet 4. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2004 i samråd med en jeg kjenner som har god peil på bil har kommet fram til følgende. 1. gir: 200 NM ut av motor. Gear-ratio er 1:3 dermed får man 600NM på drivakselen og diffen har en gear ratio på ca 1:3. dermed vil det være et dreiemoment på 1800 NM på drivhjulene i førstegir... Med 15 tommere med 45% profilhøyde vil man da ha en arm på ca 27cm og dermed ha en kraft på 6666 N på gummien. med andre ord ca 600 kg... noen kommentarer til dette ??? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå