Gå til innhold

Problemer med å få ny raptor til å funke!

Gef

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp mottatt en 74GB raptor disk. Har problemer med å få den til å funke. Jeg har kun raptordisken tilkoblet, og har installert windows, men når windows skal starte får jeg kun sort skjerm, etter post. Jeg har prøvd med ingen jumpere i disken og hatt jumperen i de to pinnene som den stod i når jeg fikk disken. Jeg har Abit IC7-MAX3 med BIOS ver. 1.3

Harddisken står som Master i BIOS, og har satt den som First Boot Device...har også gått inn og stillt på Onchip IDE Device til Enhanced Mode. Er det noe jeg har gjort feil eller glemmer å gjøre? I guiden over her står det at man ikke trenger drivere dersom man har 875P chipsett. Kan noen fortelle meg hva jeg skal stille på?

Skal bruke raptoren som systemdisk (master) og de andre 4 IDE harddiskene som slave.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, fikk fikset det selv...satte Onchip IDE Device til Auto. Så var det kun å få de andre IDE diskene til å funke sammen med raptoren. Er det noe jeg bør huske på eller stille på for å få de til å fungere sammen?

Har 2 IDE disker på IDE kontroller og 2 stk på hovedkortet

Lenke til kommentar
Ok, fikk fikset det selv...satte Onchip IDE Device til Auto. Så var det kun å få de andre IDE diskene til å funke sammen med raptoren. Er det noe jeg bør huske på eller stille på for å få de til å fungere sammen?

Har 2 IDE disker på IDE kontroller og 2 stk på hovedkortet

Mulig du må øke Delay IDE verdien i BIOSEN, men det kan du ta etterhvert hvis ikke det fungerer.

Lenke til kommentar
Jeg har nettopp mottatt en 74GB raptor disk.

....

Jeg har prøvd med ingen jumpere i disken og hatt jumperen i de to pinnene som den stod i når jeg fikk disken.

Harddisken står som Master i BIOS, og har satt den som First Boot Device...

Jeg er forvirra, er ikke raptor s-ata?

og har s-ata disker jumpere til master/slave setting?

har en 36gig raptor selv og har ikke sett snurten av noe jumpere

til master/slave opplegg...

Lenke til kommentar
Jeg er forvirra, er ikke raptor s-ata?

og har s-ata disker jumpere til master/slave setting?

har en 36gig raptor selv og har ikke sett snurten av noe jumpere

til master/slave opplegg...

Jeg har ikke vært borti s-ata før, men ja den har en jumper liknende ting...det står ikke noe master eller slave det står en masse andre ting på undersiden av harddisken...som f.eks de to pinnene til høyre er "SSC-disk" eller hva det enn var...men har jumperen ute nå. Jo det er s-ata.

Lenke til kommentar

Da jeg fikk min nye pc, fikk jeg akkurat samme problem som deg.

Ikke med raptor disk, men med SATA og vanlig ATA disker.

Jeg la inn WinXP på SATA disken, og alt fungerte helt fint, til den dagen jeg fjernet den vanlige ATA disken som sto som Master på IDE kanalen.

Da fikk jeg NO SYSTEM BOOT osv....

Jeg har et Abit AI7 hovedkort, og bruker Enhanched mode på diskene. Kjører jeg kun SATA mode, er det ikke noe problem, men da er det jo ikke noe liv i IDE diskene.

Etter mye knot, ble løsningen å legge WinXP på IDE master disken, og ikke på SATA disken, men i ditt tilfelle er det jo litt kjipt siden du har en raptor disk du gjerne vil ha som system disk.

Selvsagt er det ikke noe problem å legge inn WinXP på raptor disken, og s bare huske på at å fjerne den første master IDE disken ikke er det lureste.

Hovedkortet ditt støtter nok Enhanched mode, eller tilsvarende, men da ender SATA disken opp som nr 3 eller 4 i prioterings listen.

En annen løsning er jo å kun kjøre SATA disker, men da blir lommeboken slank

Lenke til kommentar

Fant ut hva problemet var...fikk til å kjøre raptoren med de andre IDE harddiskene uten å stille på delay. Gikk inn på Onchip IDE Device----->IDE Bus Master [Enabled]...den stod på disabled, da funket alt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...