Gå til innhold

Linux Mandrake - feilmelding

Anbefalte innlegg

Jeg har installert Mandrake Linux 10 gratisversjon, men naar jeg starter operativsystemet, ser jeg musepekeren i ett sekund, saa blir skjermen svart. Deretter vises musepekeren igjen i ett sekund, saa svart skjerm igjen, osv. Dette skjer kanskje 3-4 ganger, foer det saa kommer opp en feilmelding i DOS eller hva det naa er:

(WW) RADEON: No matching Device section for instance (BusID PCI:2:0:1) found

(WW) RADEON(0): Failed to set up write-combining range (0xd0000000,0x8000000)

Ettersom jeg har Sapphire Radeon 9500 Pro skjermkort, mistenkter jeg at det kan vaere dette som er problemet. Jeg sjekket imidlertid paa mandrakelinux.com, og der sto at det var stoette for ATI Radeon 9500 Pro. Etter hva jeg har forstaatt er disse to de samme.

Noen tips?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Feilmeldingen kommer ikke i DOS, DOS er et operativsystem og har INGENTING med linux å gjøre ;).

Var det hele feilmeldingen ? Mistenker kanskje en liten feil i konfigurasjonsfilen til X eller at driverene er korrupte.

Lenke til kommentar
1. Feilmeldingen kommer ikke i DOS, DOS er et operativsystem og har INGENTING med linux å gjøre ;).

Nei, jeg vet at det ikke er DOS, men ettersom det ser helt likt ut, tenkte jeg at de fleste kom til aa skjoenne hva jeg mente om jeg skrev DOS. :)

Var det hele feilmeldingen ?

Ja, jeg tror det var alt.

Mistenker kanskje en liten feil i konfigurasjonsfilen til X eller at driverene er korrupte.

Hva kan jeg gjoere med dette?

Endret av PelsJakob
Lenke til kommentar

Da kom følgende frem:

startkde: Starting up...

ksplash: error while loading shared libraries: libqt-mt.so.3: cannot open shared object file: No such file or directory

kdeinit: error while loading shared libraries: libqt-mt.so.3: cannot open shared object file: No such file or directory

startkde: Could not start kdeinit. Check your installation

/usr/bin/startkde: line 201: xmessage: command not found

Warning: connect() failed: No such file or directory

ksmserver: error while loading shared libraries: libqt-mt.so.3: cannot open shared object file: No such file or directory

startkde: Shutting down

Warning: Connect() failed: No such file or directory

Error: Can't contact kdeinit!

startkde: Running shutdown scripts

kde-config: Connect() failed: No such file or directory

startkde: Done

Xlib: connection to ":0.0" refused by server

Xlib: Invalid MIT-MAGIC-COOKIE-1 key

(magicdev:2263): Gtk-WARNING **: cannot open

Betyr dette at jeg mangler en fil? Er det i så fall mulig å laste ned denne ene filen, eller må jeg laste ned hele ISO-filen på nytt?

Lenke til kommentar
Ta å sjekk
~/.xsession-errors

om du finner noe mer nyttig informasjon der.

Hvordan gjør jeg det?

(Jeg har aldri brukt Linux før, bare så det er sagt. :))

Du gjør dette i Konsole. Gå på Terminaler -> Konsole på "Startmenyen" til KDE.

Håper det hjalp

Lenke til kommentar
qT...er ikke det utviklingsverktøy....? Som med de fleste distroer (?), er jo utviklingsverktøy disable ved default ved installasjon av en eller annen merkelig grunn....

QT er et toolkit i likhet med GTK, og programmer basert på QT trenger QT for å fungere. Du kan ikke bygge et hus uten vegger.

pavlion: Ikke så lett å bruke KDE uten x eller hva?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...