PelsJakob Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Jeg har installert Mandrake Linux 10 gratisversjon, men naar jeg starter operativsystemet, ser jeg musepekeren i ett sekund, saa blir skjermen svart. Deretter vises musepekeren igjen i ett sekund, saa svart skjerm igjen, osv. Dette skjer kanskje 3-4 ganger, foer det saa kommer opp en feilmelding i DOS eller hva det naa er: (WW) RADEON: No matching Device section for instance (BusID PCI:2:0:1) found (WW) RADEON(0): Failed to set up write-combining range (0xd0000000,0x8000000) Ettersom jeg har Sapphire Radeon 9500 Pro skjermkort, mistenkter jeg at det kan vaere dette som er problemet. Jeg sjekket imidlertid paa mandrakelinux.com, og der sto at det var stoette for ATI Radeon 9500 Pro. Etter hva jeg har forstaatt er disse to de samme. Noen tips? Takker for svar. Lenke til kommentar
sim Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 1. Feilmeldingen kommer ikke i DOS, DOS er et operativsystem og har INGENTING med linux å gjøre . Var det hele feilmeldingen ? Mistenker kanskje en liten feil i konfigurasjonsfilen til X eller at driverene er korrupte. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 16. april 2004 Forfatter Del Skrevet 16. april 2004 (endret) 1. Feilmeldingen kommer ikke i DOS, DOS er et operativsystem og har INGENTING med linux å gjøre . Nei, jeg vet at det ikke er DOS, men ettersom det ser helt likt ut, tenkte jeg at de fleste kom til aa skjoenne hva jeg mente om jeg skrev DOS. Var det hele feilmeldingen ? Ja, jeg tror det var alt. Mistenker kanskje en liten feil i konfigurasjonsfilen til X eller at driverene er korrupte. Hva kan jeg gjoere med dette? Endret 16. april 2004 av PelsJakob Lenke til kommentar
sim Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Ta å sjekk ~/.xsession-errors om du finner noe mer nyttig informasjon der. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 16. april 2004 Forfatter Del Skrevet 16. april 2004 Ta å sjekk ~/.xsession-errors om du finner noe mer nyttig informasjon der. Hvordan gjør jeg det? (Jeg har aldri brukt Linux før, bare så det er sagt. ) Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 16. april 2004 Forfatter Del Skrevet 16. april 2004 Tror jeg installerer Windows igjen, jeg ... Jeg har proevd tre forskjellige Linux-versjoner, og jeg faar det aldri til. Lenke til kommentar
sim Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Ikke gi opp ;p. Gå til hjemmemappa til den brukeren du prøvde å starte X med, i en terminal. Så skriver du cat .xsession-errors og ser om du finner noe interesant nederst i fila. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 16. april 2004 Forfatter Del Skrevet 16. april 2004 Da kom følgende frem: startkde: Starting up... ksplash: error while loading shared libraries: libqt-mt.so.3: cannot open shared object file: No such file or directory kdeinit: error while loading shared libraries: libqt-mt.so.3: cannot open shared object file: No such file or directory startkde: Could not start kdeinit. Check your installation /usr/bin/startkde: line 201: xmessage: command not found Warning: connect() failed: No such file or directory ksmserver: error while loading shared libraries: libqt-mt.so.3: cannot open shared object file: No such file or directory startkde: Shutting down Warning: Connect() failed: No such file or directory Error: Can't contact kdeinit! startkde: Running shutdown scripts kde-config: Connect() failed: No such file or directory startkde: Done Xlib: connection to ":0.0" refused by server Xlib: Invalid MIT-MAGIC-COOKIE-1 key (magicdev:2263): Gtk-WARNING **: cannot open Betyr dette at jeg mangler en fil? Er det i så fall mulig å laste ned denne ene filen, eller må jeg laste ned hele ISO-filen på nytt? Lenke til kommentar
sim Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Ser ut som du mangler libqt-mt.so.3. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 16. april 2004 Forfatter Del Skrevet 16. april 2004 Ser ut som du mangler libqt-mt.so.3. Men kan denne lastes ned separat, eller blir jeg nødt til å laste ned hele ISO-filen en gang til? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Virker som om QT ikke er skikkelig installert. QT trengs av KDE. Mandrake 10 skal garantert legge inn QT for deg så det skal virke, så om du ikke har kludret med noe under install, så er det nok feil på CDene dine. Lenke til kommentar
TimeTwister Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 qT...er ikke det utviklingsverktøy....? Som med de fleste distroer (?), er jo utviklingsverktøy disable ved default ved installasjon av en eller annen merkelig grunn.... Lenke til kommentar
salah Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Ta å sjekk ~/.xsession-errors om du finner noe mer nyttig informasjon der. Hvordan gjør jeg det? (Jeg har aldri brukt Linux før, bare så det er sagt. ) Du gjør dette i Konsole. Gå på Terminaler -> Konsole på "Startmenyen" til KDE. Håper det hjalp Lenke til kommentar
bkak Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 qT...er ikke det utviklingsverktøy....? Som med de fleste distroer (?), er jo utviklingsverktøy disable ved default ved installasjon av en eller annen merkelig grunn.... QT er et toolkit i likhet med GTK, og programmer basert på QT trenger QT for å fungere. Du kan ikke bygge et hus uten vegger. pavlion: Ikke så lett å bruke KDE uten x eller hva? Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 Jeg lastet ned CD nr. 1 på nytt, og da fungerte det. Takk for all hjelp. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Fikk du ikke opp noen feilmeldinger under install? SuSe 9 og Fedora pleier å hyle HØYLYTT hvis det er noe galt med en RPM... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå