Gå til innhold

16x DVD-brennere i slutten av kvartalet

Anbefalte innlegg

10000 RPM...

Grøss og gru.. Ser for meg støynivået på en slik optisk enhet.

Hva med middelmådige plater? Kan man risikere at platene går i oppløsning inni enheten?

Jeg gleder meg uansett til 12x platene kommer for fullt. :)

Er ikke det rundt 40x-cd-speed? 40x-brenneren min bråker ikke mye ihvertfall.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Står ikke RPM for Rotations Per Minute? og ikke Revolutions per minute? :roll:

Jeg trodde det var Rotasjoner Per Minutt, jeg, men så foretrekker jeg å snakke norsk :)

EDIT: En rotasjon er det samme som en revolusjon: en runde

Endret av Tfosheim
Lenke til kommentar
EDIT: En rotasjon er det samme som en revolusjon: en runde

Så revolusjon betyr også runde? greit nok, men RPM står for rotations per minute, eller rotasjoner per minutt.

Er egentlig ganske sikker på at det ikke står for revolutions per minute.

Som det står i hardware.no's ordguide/forklaring. Men skal ikke si det med 100% sikkerhet, for ikke å bli altfor hetsa.. :)

Men, måtte bare kommentere det :D

But thumbs :thumbs: up for hardware.no's ellers så gode repotasjer og alt annet egentlig:)

Lenke til kommentar
Så revolusjon betyr også runde?

Eller en voldsom omkastning, men det passer liksom helt ikke denne sammenhengen :)

Uhm ... Eller kanskje det er akkurat det det gjør ...?

EDIT: Det er ofte "fagtermer" strider mot den gjengse oppfatningen av ord i "vanlig" språk -- jeg tror ikke de tenker på Lenin i USA når de bruker ordet "revolution" som runde :)

EDIT #2: Takk for ros - vi skal bli enda bedre fremover!!

Endret av Tfosheim
Lenke til kommentar
Eller en voldsom omkastning, men det passer liksom helt ikke denne sammenhengen :)

i USA når de bruker ordet "revolution" som runde :)

hehe___

så en 10k rpm HD har 10000 voldsomme omkastninger i mnuttet? heh.. Heftige greier altså :D

Setter tingene litt i perspektiv, liksom :green:

Endret av Tfosheim
Lenke til kommentar
Hvis det stemmer at en DVD-plate må rotere 10k ganger i minuttet for å klare 16x, vil man bli nødt til å ha en hastighet på 32 500 rpm for å klare 52x.

Du støter på rent fysiske begrensninger allerede på 16x, som SBS skriver over.

Det er overhodet ikke noe problem å lage hverken DVD-lesere eller brennere som går raskere enn 16x. Ved å benytte flere lasere kan man oppnå langt høyere hastigheter, som f.eks. Kenwood TrueSpeed 72X CD-ROM som ble laget for over 5 år siden, men som er betraktelig raskere enn ALLE spillere du finner selv i dag (som kun har en MAX-hastighet på 50-60x, mens denne var 72x på hele CD-ROMen).

Siden de innførte ZCLV ved brenning av plater, har det samme vært mulig med brenning. Det er kun snakk om pris, og det er også derfor man ikke finner CD-ROMen nevnt over til salgs lengre. Det var et for lite marked som etterspør a) den ekstra farten og b) ikke kan bruke harddisk som erstatning. Det samme ville vært tilfellet for en slik brenner i dag.

Det folk flest ønsker seg er kapasitet, som kommer gjennom Dual Layer, og etter det via Blue-Ray. Siden datatettheten går opp, går også farten opp gitt samme rotasjonshastighet. Men, om utviklingen fortsetter som nå, kanskje en slik avspiller vil kunne erstatte harddisker, med litt større latency men større båndbredde. Hvem vet?

Kjella

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...