Gå til innhold

Forbedring av forumet

Anbefalte innlegg

Jeg har to ting som jeg mener vil forbedre kvaliteten på forumet, samt hastigheten på serveren og lignende.

Det første er å aktivere pruning. Alle innlegg som ikke har blitt svart på/lest i løpet av en gitt periode (f. eks en måned) vil automatisk bli slettet. Dette fører til en minking av data i databasen til hw.no og dermed mye raskere å søke i.

Det andre er at antall poster som står skrevet under hver bruker bør forsvinne. Dette har jo blitt tatt opp flere ganger før, og har blitt bestemt at de bør være der.

Jeg mener de bør byttes ut med "techpoeng" eller hva man vil kalle det. En gitt gruppe mennesker på dette forumet bør ha tillatelse til å gi poeng til brukere som kommer med gode poster.

Dette vil føre til at personer ikke spammer forumet for å øke postcounten, men faktisk prøve å svare mer grundig på et spørsmål. Et godt svar gir selvsagt mer poeng enn mange dårlige.

Jeg ser ingen grunn til at pruning ikke er aktivert allerede. Er det for å samle på poster, eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

QUOTE (Toolshed @ 16/04/2004 : 14:12)
Jeg har to ting som jeg mener vil forbedre kvaliteten på forumet, samt hastigheten på serveren og lignende.

Det første er å aktivere pruning. Alle innlegg som ikke har blitt svart på/lest i løpet av en gitt periode (f. eks en måned) vil automatisk bli slettet. Dette fører til en minking av data i databasen til hw.no og dermed mye raskere å søke i.
Det andre er at antall poster som står skrevet under hver bruker bør forsvinne. Dette har jo blitt tatt opp flere ganger før, og har blitt bestemt at de bør være der.
Jeg mener de bør byttes ut med "techpoeng" eller hva man vil kalle det. En gitt gruppe mennesker på dette forumet bør ha tillatelse til å gi poeng til brukere som kommer med gode poster.
Dette vil føre til at personer ikke spammer forumet for å øke postcounten, men faktisk prøve å svare mer grundig på et spørsmål. Et godt svar gir selvsagt mer poeng enn mange dårlige.

Jeg ser ingen grunn til at pruning ikke er aktivert allerede. Er det for å samle på poster, eller?

Uenig. Altså, hw-databasen ligger på meget raske servere, og selv jeg - med ISDN - utfører avanserte søk på 1-2-3... hw-forumet er det raskeste forumet jeg har surfet på *meget* lenge.

Uansett har ikke hw noe å henvise seg til for å kunne "bevise" at de er norges største dataforum hvis pruning aktiveres.

Så alt i alt ser eg ikkje poenget.

Dette med postcount er jeg forsåvidt enig med deg i. Ser egentlig ikke vitsen, da postcount egentlig ikke viser noenting om personen - derimot vil "techpoints" gjøre dette.

Lenke til kommentar

Vi sletter ikke poster fordi at vi ikke ser noen grunn til å gjøre det, eneste forskjellen er at et søk maks vil ta et par sekunder lengre. Når man er inne på et fora vises kun tråder fra de siste 30 dagene som default. noe som er en ganske enkel pruning.

Når det gjelder hastigheten til tider så skylles det rett å slett mye trafikk, vi har opp imot 900 aktive brukere noen tidspunkt i løpet av døgnet og det er mye.

Kan for ordens skyld nevne at vi har kjøpt inn en ny dual opteron server med 4 GB ram, som skal serve forumet, og siden denne er en god del hakk bedre en dagens vil nok dette kunne hjelpe _meget_ betraktelig på. :)

Selv synst liker jeg å "mimre" litt fra "gamle" dager ved å lese i gamle tråder, og det hender jo at man kan finne svaret på et par problemer og ;)

edit:

totalt posts tallet er totalt for alt som har blitt postet på forumet, den går ikke ned selv om vi sletter et par hundr tusen tråder ;)

Lenke til kommentar

QUOTE (jallakim @ 16/04/2004 : 14:20)
Dette med postcount er jeg forsåvidt enig med deg i. Ser egentlig ikke vitsen, da postcount egentlig ikke viser noenting om personen - derimot vil "techpoints" gjøre dette.

Har tenkt litt mer over saken og kommer frem til følgende;

Da både postcount og "techpoints" vil skape konkurranse, ser jeg egentlig ikke vitsen med postcount i det hele tatt. Fjerne hele ruklet.

Selvfølgelig kan admin/mod se postcount, men ikke vi vanlige brukere - selv ikke i profilen. (man kan fremdeles ha med "Mest aktiv i"-delen da...

Lenke til kommentar

QUOTE (jallakim @ 16/04/2004 : 17:41)
Da både postcount og "techpoints" vil skape konkurranse, ser jeg egentlig ikke vitsen med postcount i det hele tatt. Fjerne hele ruklet.

Men, og det er stort men! Postcount og techpoints skaper to forskjellige konkurranser. Den første handler om å skrive flest poster, kvantitet. Den andre, derimot, går på kvaliteten. Dette er svært viktig!

Lenke til kommentar

QUOTE (Toolshed @ 17/04/2004 : 02:16)
QUOTE (jallakim @ 16/04/2004 : 17:41)

Men, og det er stort men! Postcount og techpoints skaper to forskjellige konkurranser. Den første handler om å skrive flest poster, kvantitet. Den andre, derimot, går på kvaliteten. Dette er svært viktig!

Sant nok, men det vil allikevel skape konkurranse. *wohooo* jeg skrev en dødsbra post - jeg fikk 10 poeng. jeg leder, jeg er best. wheee. osv.. :roll:

Lenke til kommentar

QUOTE (jallakim @ 17/04/2004 : 02:18)
Sant nok, men det vil allikevel skape konkurranse. *wohooo* jeg skrev en dødsbra post - jeg fikk 10 poeng. jeg leder, jeg er best. wheee. osv.. :roll:

Og du mener at det er ikke noe å hige etter? Er ikke det litt bra å ha informative poster?

Jeg ser bare ikke det negative i det.

Lenke til kommentar

QUOTE (Toolshed @ 17/04/2004 : 03:27)
Og du mener at det er ikke noe å hige etter? Er ikke det litt bra å ha informative poster?

Jeg ser bare ikke det negative i det.

Joda, ser seff. det positivte og det negative. Unsett vil det være en ekstremt stor jobb for poeng-moderatorene, da det meste av poster må leses for at det skal bli rettferdig.

Eller man kan jo eventuellt lage en knapp àlà "Report", som brukerne kan gi "karakter" på de forskjellige innleggene. Poengsum fra 0-10. Og når brukeren/aktuelle posten får over 200 poeng, feks. skrives det i siggen elns.

Lenke til kommentar

QUOTE (Mr.Ueland @ 16/04/2004 : 14:21)
edit:
totalt posts tallet er totalt for alt som har blitt postet på forumet, den går ikke ned selv om vi sletter et par hundr tusen tråder ;)

Det skjedde når S02 gikk undas, men det var kanskje fordi dere kjørte phpBB?

Jeg er uansett mot begge forslagene; hvis man vil gjøre noe med postcount så slår man den av, og ang. pruning må jeg få si meg enig med Ueland :)

Og forumet _er_ raskt :)

Jeg surfet på forumet med ISDN for en liten stund siden, og det var ikke store forskjellene fra å surfe med bredbånd :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg har sagt det før, men jeg sier det igjen.

Innfør en "tvang" for lesing av rettningslinjene for de nye brukerene.

Det er de ferskeste brukerene som ikke har lest rettningslinjene(i alle fall ikke grundig) som lager de dårligste postene og topicene.

"Techpoeng" er en grei idè men det som skjer er vel at ettersom dette forumet er så stort som det er nå er at folkene gir bort poeng hulter til bulter uten å vite hvorfor de skal gi poeng.

Lenke til kommentar

QUOTE (Mr.Ueland @ 16/04/2004 : 15:21)
Kan for ordens skyld nevne at vi har kjøpt inn en ny dual opteron server med 4 GB ram, som skal serve forumet, og siden denne er en god del hakk bedre en dagens vil nok dette kunne hjelpe _meget_ betraktelig på. :)

:wow:

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...