Gå til innhold

Trenger man Goop på Intel Prossesorer?


Anbefalte innlegg

Man trenger ikke smøre kjølepasta utover hele lokket. Det holder å dekke selve kjernen som er omentrent 1,2 x 1,2 mm og gjerne en millimeter eller to utenfor. Resten av lokket har lingen kjølende effekt likevel. (Selv om Intel kaller det "heat-spreader" så har det ingen kjølende effekt. Det er faktisk mer kjølende uten lokk enn med.)

 

Det å bare ha kjølepasta i midten senker også risikoen for å få bobler i kjølepastaen rett over CPU-kjernen.

Hele "heat-spreaderen" vil bli varm. Og jo mere varme man får overført til ribba jo bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
okei takk snekkern!

 

Lærer noe nytt hver dag:D

Husk det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar! ;)

Ellers så er kjølepastaen for å dekke de mikroskopiske ujevnhetene som cpu, kjøleblokka har.

vet jo det da, men dette var et spm på intel cpuer, vet jo relativt mye om hardware og slikt, men var et spm jeg hadde og fikk svar:D

Lenke til kommentar
Man trenger ikke smøre kjølepasta utover hele lokket. Det holder å dekke selve kjernen som er omentrent 1,2 x 1,2 mm og gjerne en millimeter eller to utenfor. Resten av lokket har lingen kjølende effekt likevel. (Selv om Intel kaller det "heat-spreader" så har det ingen kjølende effekt. Det er faktisk mer kjølende uten lokk enn med.)

 

Det å bare ha kjølepasta i midten senker også risikoen for å få bobler i kjølepastaen rett over CPU-kjernen.

Hele "heat-spreaderen" vil bli varm. Og jo mere varme man får overført til ribba jo bedre.

Riktig1: Hele lokket vil bli "varmt" som i betydningen høy temperatur.

Riktig2: Jo mer varme man får overført til ribba jo bedre

 

Feil: Lokket er så tynnt at det praktisk talt ikke leder varme (i betydningen watt) fra kjernen og utover mot kantene. Dette betyr igjen at det aller meste av varmen går direkte fra kjernen gjennom det ca 1,2x1,2 cm store arealet på den og videre opp til kjøleribba uten å spre seg utover før det når den tykke bunnen på kjøleribba. Du kan sikkert si at dette er "teoretisk og noe annet i praksis", men da tar du feil. Det stemmer nemlig perfekt med praksisen som ganske mange overklokkere har erfart. Det finnes faktisk mange artikler som bekrefter at temperaturene synker i praksis dersom man fjerner lokket helt selv om det er lett å tro at den kjølende flaten mellom CPU og kjøler blir drastisk redusert. Det betyr bare at lokket er et hinder for varmetransporten og at den "varmespredende" egenskapen blir sterkt motvirket av det hinderet lokket og det ekstra laget med kjølepasta gir. (med ekstra lag mener jeg i tillegg til det som er under lokket)

Lenke til kommentar
okei takk snekkern!

 

Lærer noe nytt hver dag:D

Husk det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar! ;)

Må si meg uenig, det finnes plenty av dumme spørsmål, kunden har ikke alltid rett og i tillegg til dårlige klær finnes det også dårlig vær (regn etc.). :)

Hehe, det var jo bare ett ordtak :p

Lenke til kommentar

Jeg vet at "varmesprederen" faktisk hindrer varme og at å kjøre helt uten er bedre. Derfor jeg skrev "heat-spreader" i "-tegn. Poenget mitt var bare at når den først er der så er det best å bruke pasta over hele flata og ikke kun på midten. (Selv om forskjellen kanskje ikke er så stor).

Lenke til kommentar
Husk, TYNT lag, ikke smør tykt på, da mister du effekten.

kanskje ikke utheve det så sinnsykt, bedre med for mye enn for lite sier jeg ;)

Ja, det sier du nok. Men hvis du tar for mye goop, vil det faktisk virke isolerende, og det sier seg selv at det er ikke det man ønsker. Goopen skal ikke være et tykt lag mellom CPU og kjøler, det skal kun fylle alle ujevnheter og sørge for at det er kontakt overalt.

Lenke til kommentar
Fyren skal overklokke og lurer på om han trenger kjølepasta... grøss og gru!  :roll:

Er det så rart da, du måtte vel selv lære å krype før du kunne gå :roll:

Forumet er til for å be om hjelp og å gi hjelp, ikke kritisering av de som spør :yes:

Joda sant det Snekker`n, men det er vel en fordel å lese litt mer på forhånd før man begynner med f.eks overklokking. Jeg ville heller spurt noe slikt : Hei, jeg skal prøve å overklokke for første gang. Hva trenger jeg å vite? Noen sider på nettet med info? F.eks...

Er vel ikke noe poeng i å krangle på at fyren lurer? Er jo rimelig unødvendig å kritisere andres innlegg, for så å gå i forsvar med en gang noen bemerker det.. :roll:

Lenke til kommentar
Jeg vet at "varmesprederen" faktisk hindrer varme og at å kjøre helt uten er bedre. Derfor jeg skrev "heat-spreader" i "-tegn. Poenget mitt var bare at når den først er der så er det best å bruke pasta over hele flata og ikke kun på midten. (Selv om forskjellen kanskje ikke er så stor).

OK, da missforsto jeg deg litt.

 

For de som ikke vil fjerne lokket så vil jeg også poengtere at det å bare ha kjølepasta i midten også har et par andre gunstige effekter i forhold til å ha kjølepasta over hele:

* Kjølepastaen trykkes flatere og blir dermed tynnere. (= bedre varmetransport)

* Mindre sjanse for luftbobler over kjernen. (= bedre varmetransport)

 

Hva som veier mest av disse to tingene og den ekstra ledningsevnen ved å smøre utover hele lokket vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...