ProXymus Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 (endret) Hvordan er den vanligste måten C++ kan lagre dataen på? Nå menter jeg ikke variabler og slikt.. men lagre det slik at hvis programmet slås av og på igjen kan jeg fortsatt hente dataen. Den vanlige metoden PHP lagrer data på er MySQL database. Hva bruker C++? Endret 22. april 2004 av ProXymus Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Det lagres vel i forskjellige filer, det er ihvertfall det jeg har lest i boka mi(har ikke kommet dit ennå, men smuglest litt) Lenke til kommentar
søppel Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 (endret) C++ "bruker ikke" noe som helst. C++ kommuniserer med OS og biblioteker. Ved hjelp av standardbibliotekene som følger med C++ kan du lagre data i filer. http://cppreference.com/cppio.html Her har du et program som lagrer/"husker" dataene i variabelen data mellom hver gang du kjører det: #include <iostream> #include <fstream> using namespace std; char const* filename = "temp.txt"; int main() { string data; fstream file(filename, ios_base::in); if(!file) { cerr << filename << " does not exists, so creating it." << endl; file.clear(); file.open(filename, ios_base::out); } else file >> data; file.clear(); file.close(); // Get data from user. cout << "The (old) data is: " << data << endl << endl; cout << "Type in new data: "; cin >> data; // Save new data. file.open(filename, ios_base::out); file << data; file.close(); return(0); } // main() Dette foregår ved at innholdet av data lagres i filen temp.txt, man kunne like gjerne lagret i en database eller hva som helst annet. Ved hjelp av biblioteker som følger med MySQL, kan du lagre data i databaser. http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/C.html Funksjonene har samme navn som i PHP .. (eller omvendt egentlig, funksjonene i PHP har samme navn som de i C API'et). Det ovenfor er C-api'et .. her er C++-APIet .. men sist jeg var borti det "sugde" det .. http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/Cplusplus.html ..og hva skal man egentlig med OOP/Generics når man jobber mot databaser som foreløpig er "flate"/ikke særlig objekt-orienterte? Eneste, << og sånnt er kanskje kjekkt (operator overloading). .. menneh, uansett -- kan hende C++-APIet er bedre siden sist jeg var borti det. ..o.s.v... o.s.v.. Det meste av vanlig programvare har C/C++ -biblioteker man kan ta i bruk. Endret 16. april 2004 av søppel Lenke til kommentar
ProXymus Skrevet 16. april 2004 Forfatter Del Skrevet 16. april 2004 Ja vet at det kan lagres i databaser osv slik som PHP men databaser kan ikke brukes offline... Det jeg lurte på var hva standard metoden var.. hva "de fleste" lagrer det i liksom. har sett så mange forskjellige filer.. Har sett programmer som lagrer ting i .dat filer og .ini filer osv så jeg begynner å lure litt... Lenke til kommentar
søppel Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Spørs jo hva som skal lagres det da. .wav/.mp3/.ogg ... lyd ... .jpg/.png ...bilde.. .avi .. film.. etc. http://www.wotsit.org/ Lenke til kommentar
Legion Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 lettest og kjekkest er tekstfiler, slik som .ini, som ikke er annet en en vanlig tektfil, men med en fast syntax. du kan også lage dine egne filformat, bare husk å ha stålkontroll på filstrukturen din. hva du kaller disse filene er opp til deg, typsik er .dat .dta og andre ymse akronymer og forkortelser xml har også blitt populært, men er stort sett overkill...sexy er det derimot Lenke til kommentar
kjetil7 Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Til syvende og sist er også databaser også bare en samling filer (eller en fil). Om databasen er ekstern, lokal eller integrert i applikasjonen er avhengig av hvilke krav og oppgaver programmet ditt har (databaser *kan* brukes "offline" som du kaller det). Det finnes ikke noe "standard metode". Det hele avhenger av type applikasjon du lager. Et bildebehandlingsprogram vil naturligvis lagre sin data til en bildefil (jpg, gif, png..), et tekstredigeringsprogram lagrer informasjonen til tekstfiler (txt, doc, rtf..). Slik kunne vi fortsatt og ramset opp ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå