Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvordan er den vanligste måten C++ kan lagre dataen på? Nå menter jeg ikke variabler og slikt.. men lagre det slik at hvis programmet slås av og på igjen kan jeg fortsatt hente dataen.

Den vanlige metoden PHP lagrer data på er MySQL database. Hva bruker C++? :)

Endret av ProXymus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

C++ "bruker ikke" noe som helst. C++ kommuniserer med OS og biblioteker.

 

Ved hjelp av standardbibliotekene som følger med C++ kan du lagre data i filer.

http://cppreference.com/cppio.html

 

Her har du et program som lagrer/"husker" dataene i variabelen data mellom hver gang du kjører det:

 

#include <iostream>
#include <fstream>

using namespace std;


char const* filename = "temp.txt";


int main()
{
string data;
fstream file(filename, ios_base::in);

if(!file) {
 cerr << filename << " does not exists, so creating it." << endl;
 file.clear();
 file.open(filename, ios_base::out);	
}
else
 file >> data;

file.clear();
file.close();

// Get data from user.
cout << "The (old) data is: " << data << endl << endl;
cout << "Type in new data: ";
cin >> data;

// Save new data.
file.open(filename, ios_base::out);
file << data;
file.close();

return(0);
} // main()

 

Dette foregår ved at innholdet av data lagres i filen temp.txt, man kunne like gjerne lagret i en database eller hva som helst annet.

 

Ved hjelp av biblioteker som følger med MySQL, kan du lagre data i databaser.

http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/C.html

Funksjonene har samme navn som i PHP .. (eller omvendt egentlig, funksjonene i PHP har samme navn som de i C API'et).

 

Det ovenfor er C-api'et .. her er C++-APIet .. men sist jeg var borti det "sugde" det ..

http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/Cplusplus.html

..og hva skal man egentlig med OOP/Generics når man jobber mot databaser som foreløpig er "flate"/ikke særlig objekt-orienterte? Eneste, << og sånnt er kanskje kjekkt (operator overloading). .. menneh, uansett -- kan hende C++-APIet er bedre siden sist jeg var borti det.

 

..o.s.v... o.s.v.. Det meste av vanlig programvare har C/C++ -biblioteker man kan ta i bruk.

Endret av søppel
Lenke til kommentar

Ja vet at det kan lagres i databaser osv slik som PHP :)

men databaser kan ikke brukes offline...

Det jeg lurte på var hva standard metoden var.. hva "de fleste" lagrer det i liksom. har sett så mange forskjellige filer..

Har sett programmer som lagrer ting i .dat filer og .ini filer osv så jeg begynner å lure litt...

Lenke til kommentar

lettest og kjekkest er tekstfiler, slik som .ini, som ikke er annet en en vanlig tektfil, men med en fast syntax. du kan også lage dine egne filformat, bare husk å ha stålkontroll på filstrukturen din.

hva du kaller disse filene er opp til deg, typsik er .dat .dta og andre ymse akronymer og forkortelser

 

xml har også blitt populært, men er stort sett overkill...sexy er det derimot

Lenke til kommentar

Til syvende og sist er også databaser også bare en samling filer (eller en fil). Om databasen er ekstern, lokal eller integrert i applikasjonen er avhengig av hvilke krav og oppgaver programmet ditt har (databaser *kan* brukes "offline" som du kaller det).

 

Det finnes ikke noe "standard metode". Det hele avhenger av type applikasjon du lager. Et bildebehandlingsprogram vil naturligvis lagre sin data til en bildefil (jpg, gif, png..), et tekstredigeringsprogram lagrer informasjonen til tekstfiler (txt, doc, rtf..). Slik kunne vi fortsatt og ramset opp ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...