Gå til innhold

shuttle og vannkjøling?


Anbefalte innlegg

Hei. jeg har en shuttle sn45g der jeg har lyst til å sette inn vann kjøling. Jeg har satt opp et water chill sett før, så jeg kan litt... Men så lurte jeg på om dere der ute har gjort / sett noen artikkler om det. Jeg vil da gjerna ha alt inne i shuttlen, slik at den får plass i shuttle bagen min.

*Er det noen som har forslag til vannkjølingskomponenter?

*Er det nødvendig med vanntank? Den har vell ingen annen funksjao en å gjøre slik at vannet og luften skiller seg? Går det ikke greit å bruke "fill and bleed" ventil?

*Bør jeg ha tygon slanger/silikon slanger, da de antagelig blir en god bøy?

*kan noen sette opp en liste over det jeg kan bruke

*jeg tror ikke jeg trenger vannkjøling på mer en cpu. CPUen er en amd athlon xp 2400+ (ikke barton)

Dette er ikke sikkert dette blir realisert, men hvis jeg får gode forslag, så kan det hende det kommer en work logg i løpet av sommeren ;)

M.V.H. Clvn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett opptil flere eksempler på vannkjølte Shuttle.

 

Skulle jeg ha gjort noe slikt ville jeg valgt en Danger Den Maze4 da den er tynn som fy (og ja det blir trangt). Og byttet niplene til vinklede (vet ikke om det går, jeg har prøvd på min men har ikke turd å prøve hardere). Som pumpe ville jeg brukt en maxijet 1000 som er svært liten og nett samt har god flowrate (den vil synke betraktelig pga vinkler). Hadde nok prøvd å bruke 3/8" nipler da det er mulig å tre en 3/8" slange på 1/2" nipler med litt godvilje, samt at radiatoren jeg hadde valgt (Black Ice Micro) har 3/8" nipler.

Lenke til kommentar
Hei. jeg har en shuttle sn45g der jeg har lyst til å sette inn vann kjøling. Jeg har satt opp et water chill sett før, så jeg kan litt... Men så lurte jeg på om dere der ute har gjort / sett noen artikkler om det. Jeg vil da gjerna ha alt inne i shuttlen, slik at den får plass i shuttle bagen min.

 

*Er det noen som har forslag til vannkjølingskomponenter?

 

*Er det nødvendig med vanntank? Den har vell ingen annen funksjao en å gjøre slik at vannet og luften skiller seg? Går det ikke greit å bruke "fill and bleed" ventil?

 

*Bør jeg ha tygon slanger/silikon slanger, da de antagelig blir en god bøy?

 

*kan noen sette opp en liste over det jeg kan bruke

 

*jeg tror ikke jeg trenger vannkjøling på mer en cpu. CPUen er en amd athlon xp 2400+ (ikke barton)

 

Dette er ikke sikkert dette blir realisert, men hvis jeg får gode forslag, så kan det hende det kommer en work logg i løpet av sommeren ;)

 

M.V.H. Clvn

lol hvordan i helvete har du tenkt til og få HELE vannkjølinga inni shuttlen ...?

 

mitt eks.. ha pumpa inni og vanntanken inni og raddisen modder du på bak der me vifte utgangen til heatpipen!

Lenke til kommentar

Vanntank trenger han ikke. Det er like greit å bruke andre løsninger når en har såpass begrenset med plass.

 

ett par Y-ledd som du stapper med ett eller anna gjorde susen i mitt gamle system. Har desverre ingen bilder av hvordan det så ut, men med litt fantasi og prøv og feil metoden (helst uten HW installert ;)) går det meste.

Lenke til kommentar

Avemorphine er inne på produkter som kan være meget aktuelle. Pumpen er nok et meget bra valg! Når det gjelder valg av slange ville jeg ha satset på tynnvegget 3/8" Tygon som Microplex hadde før _med_ antiknekk fjærer. En tynn og myk slange som ikke knekker er alltid godt nytt i slike prosjekter. Nå vil vel kuriyama slangen være aktuell med samme type fjærer. Som slangeklemmer er det omtrent bare stips som er aktuellt grunnet plass. Når det gjelder kne og overganger, ville jeg ta en tur til en rørlegger og skaffe kne, overganger osv i kobber (loddedeler). Disse tar liten plass i forhold til klumpete plastutgaver.

 

Men, det er et men. Jeg vil faktisk ikke anbefale deg og gjennomføre dette prosjektet! -med mindre du bare har lyst og mekke litt :D

Jeg er redd du ikke vil oppleve særlige bedre temperaturer, ei heller noe særlig lavere støynivå. Bare vannvittig dårlig plass, og meget mulig øket temperatur på andre viktige komponenter grunnet dårlig luftsirkuasjon. Hvis du vil ha lavere temperatur: Optimaliser luftkjølingen. Ny kjøler?, Plansliping, God goop, en god vifte og slikt. Samme går får lavere støynivå. Legg gjerne til støydempingsplater.

Dette kan koste deg fra 50-500 kr, og resultatet jevnt over blir nok sannsynligvis like godt eller bedre enn med vannkjølingen.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner som sagt ikke så godt til vannkjøling i Shuttle, med unntak av de "skryte-løsnigene" jeg har sett rundt omkring.

 

Dersom det er slik Arctic sier (noe jeg vil tro det er IOM det er han som sier det) ville jeg kanskje vurdert å legge opp til ett system med ekstern radiator av litt kaliber som kan fjernes med hurtigkoblinger med shutoff ventil?

Lenke til kommentar

Jeg har tatt ut originalviften i min SB61G2 og satt en Titan 120x120 bak, denne går på 900 rpm og kjøler bedre enn originalviften. Hvis jeg setter den opp til full fart ligger tempen på rundt 35 grader (2500rpm), og det er fremdeles mindre lyd enn originalviften. Jeg har også byttet ut PSU'en med en SilentX 250W. Denne er roligere enn original PSU'en.

 

Her er det stille og rolig, og jeg får klokket masse. Tror ikke noe vannkjøling i Shuttle kan oppnå lignende.

Endret av Swag
Lenke til kommentar

Mhm :dontgetit:

Jeg er redd du ikke vil oppleve særlige bedre temperaturer, ei heller noe særlig lavere støynivå.

Da tror jeg at det andre du skrev er det jeg gå for!

Hvis du vil ha lavere temperatur: Optimaliser luftkjølingen. Ny kjøler?, Plansliping, God goop, en god vifte og slikt. Samme går får lavere støynivå. Legg gjerne til støydempingsplater.

Dette kan koste deg fra 50-500 kr, og resultatet jevnt over blir nok sannsynligvis like godt eller bedre enn med vannkjølingen.

Takker for svar :yes:

Hvis noen har flere innskudd og komme med, så tar jeg også imot:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...