Gå til innhold

DVDR med lagring på begge sidene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pr. dags dato mener jeg at d ikke finns å få kjøpt enda, men utstyret er utviklet og skal komme på markedet i "nærmeste" framtid. Har lest noe om det og gleder meg selv til å skaffe en slik brenner/plate.

ja det finnes dvder der du kal lagre på begge SIDER. Men det vil si at det egentlig er det samme som 2 dvd plater som er limt sammen i tykkelsen av en. Det vil si at du må snu platen når du skal spille av den andre siden.

men det virker som du snakker om er Dual Layer plater. Disse kommer på markedet om ikke så lenge. Hvis du skal legge en dual layer film på en single layer dvd-r kan du bruke DVDshrink.. Utmerket program for noobs. ;)

(komprimerer filmen til den passer single layer plata. brenner og gjør all jobben for deg. trenger bare et par, tre muse klikk. =)

Lenke til kommentar
Skal ta backup av en film som er lagret på begge sidene av DVD platen. Gidder ikke bruker 2 DVDR til dette. Finnes det en da DVDR med begge sidene tilgjengelig for lagring?

Må passe deg nå så du ikke får ModeratrorPolitet på nakken. De er jo ikke så happy for at man diskutere nocd keys her. Regner ikke med at backup av DVD-R heller er så veldig lovlig i følge Det Kongelige Norske Moderator Politi. :thumbdown:

MazeKing

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Pr. dags dato mener jeg at d ikke finns å få kjøpt enda, men utstyret er utviklet og skal komme på markedet i "nærmeste" framtid. Har lest noe om det og gleder meg selv til å skaffe en slik brenner/plate.

Sikker på at ikke du blander sammen dual layer og to-sidige plater?

Lenke til kommentar
Skal ta backup av en film som er lagret på begge sidene av DVD platen. Gidder ikke bruker 2 DVDR til dette. Finnes det en da DVDR med begge sidene tilgjengelig for lagring?

Må passe deg nå så du ikke får ModeratrorPolitet på nakken. De er jo ikke så happy for at man diskutere nocd keys her. Regner ikke med at backup av DVD-R heller er så veldig lovlig i følge Det Kongelige Norske Moderator Politi. :thumbdown:

MazeKing

Selvfølgelig er dette lov, så lenge DVD'en han skal ta backup/"backup" er hans egen.

Lenke til kommentar

gutta les første post nøye:

"Skal ta backup av en film som er lagret på begge sidene av DVD platen. Gidder ikke bruker 2 DVDR til dette. Finnes det en da DVDR med begge sidene tilgjengelig for lagring? "

det er snakk om dualside plater.

tsk tsk.

Personlig hater jeg tosidige plater... enda mer overflate å være redd for :ermm:

Endret av texaco
Lenke til kommentar
gutta les første post nøye.......

Nå skal vi ikke være kjønnsdiskriminerende her.

Det er da godt mulig at også jenter er her på forumet

Men skal vi derimot ikke være kverulanter, sliter jeg......

(Forøvrig også kandidat til "årets off topic"!) :thumbs:

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke dual-layer. Men plater som man kan brenne først på side A og dermed snu den og brenne på side B.

Går ikke ann å si dette på en mer rett-ut-måte.

PS: For de som lurer; det ER snakk om backup!

Lenke til kommentar

MazeKing

Selvfølgelig er dette lov, så lenge DVD'en han skal ta backup/"backup" er hans egen.

Og hvis folk feks bruker en no-cdkey på en backup så er det også lovelig? Litt sær moderator policy på dette forumet.

VEit dette var litt offtopic så dere får ha meg unnskyldt.

Lenke til kommentar
Kjellis, skam deg.

Inoan:

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=114189&cks=PRL

50 stykk i spindel, men let litt så finner du nok single eller pakke med 5. Uansett, det finnes.

Hvem i all verden er det som kjøper dette produktet? Det koster vanvittige 72.70 per plate! Jeg vet ikke med dere, men JEG har ikke råd til å bruke 3700 kroner på 50 tomme DVD-plater, bare for å få dual layer. :scared:

Endret av Pinnella
Lenke til kommentar

MazeKing

Og hvis folk feks bruker en no-cdkey på en backup så er det også lovelig? Litt sær moderator policy på dette forumet.

VEit dette var litt offtopic så dere får ha meg unnskyldt.

For det første; jeg er ikke moderator.

For det andre; ja, det er lovlig å gjøre hva man vil med en DVD (gjør den sonefri for den saks skyld), så lenge man har originalplaten selv - samt at det er backup og til privat bruk,

Lenke til kommentar

Dette er veldig enkelt, men samtidig litt krøkkete. Jeg testet det på en plate jeg har (Se7en) som er dualside, og det funket fint. (Skulle nemlig låne den bort, og ville ikke låne bort original da vedkommende som skal låne er litt uvøren med andres eiendeler)

Det første jeg gjorde var å rippe begge sider til hver sin katalog på hardisken.

Deretter endret jeg filnavn på filene fra side B slik at de ble sekvensielle "etterkommere" etter filene på side A.... (Simple renaming) og kopierte dem inn i katalogen til side A. Så slettet jeg alle IFO og BUP filer (samt evt. VTS_02, VTS_03 osv.)

Eks. på side A lå filene VTS_01_1.VOB, VTS_01_2.VOB og VTS_01_3.VOB, og på side B lå akkurat de samme filene..... DIsse døpte jeg om til VTS_01_4.VOB osv. og kopierte inn i folderen til A.

Så brukte jeg IFO-edit til å generere nye IFO-filer og det hele fungerte fint (for å være helt ærlig var det ikke fullt så enkelt med Se7en pga. noen ID'er inne i VOBfilene, så den første backupen min begynte med filmen fra SIDE B og deretter A..... Litt kjipt å se siste halvdel av filmen først :-) )

For å løse det problemet bruke jeg gratisprogrammet VOBEDIT til å reorganisere noen indexpunkter inne i vobfilene, dette fordi selve filmen i VOB'ene på side A hadde ID 3, mens selve filmen i VOB'ene på side B hadde ID 1. (En fin guide til dette fant jeg på DOOM9's sider) - Ifoedit genererer IFO-filene utfira disse ID'ene så jeg modifiserte bare alle VOB'er fra side A til å ha ID 1 (eller mulig det var alle VOB'er på side B jeg gjorde om til 3) - Uansett så fungerte det da knirkefritt.

Tilslutt bruke jeg et etter annet image-program og laget en ISO av filmen som enkeltside film, men denne ble da på 6,7GB (litt for stor for en DVD-5)..... Så jeg kjørte den en runde (mountet via Dtools) gjennom DVDshrink, og ut kom en perfekt liten backup, i DVD-5 size, og uten behov for å "flippe" filmen midtveis.....

Kvaliteten ble også superb, og kunne ikke så lett skilles fra originalen.

Så det er fullt mulig å gjøre om dualside filmer til DVD-5, men som du skjønner er det ikke så enkelt som å bare sette på en option i et program......

Sjekk DOOM9 sine sider - der finner du guide til nettop dette....Guidene forklarer det hele i detlalj, så du trenger ikke være noen expert for å forstå dem.

(Der finner du også nødvendig programvare)

--

An10Bill

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...