int20h Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Anbefaler å bygge sin egen PC Intel har sendt et nyhetsbrev og lagt ut en sak på sine nettsider som anbefaler entusiaster å bygge sine egne datamaskiner for spill og multimedia. Pentium 4 Extreme Edition settes sentralt i fokus. Les artikkelen her Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 så klart, om man bygger selv får man jo akkurat hva man trenger... Lenke til kommentar
TriNitroToluen Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 skjønner meg ikke på folk som kjøper ferdigbygde pc'er. (Er jo så klart en del mennesker som er "eldre" som ikke vil sette seg inn i saken. Bedrifter har heller ikke ressurser til dette. Men vi unge, det er ingen annen veu.) Lenke til kommentar
Huscht Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Har du et lite snev av peiling så er det jo best å bygge selv, men jeg skjønner ikke hvorfor de tenker på EE Prisen på EE er jo ikke akkurat særlig tiltalende i mine øyne Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Har du et lite snev av peiling så er det jo best å bygge selv, men jeg skjønner ikke hvorfor de tenker på EE Prisen på EE er jo ikke akkurat særlig tiltalende i mine øyne Vel... det er veldig enkelt å montere sammen en PC... Men det er når den spontant rebooter ved tilfeldige annledninger at morroa starter. Kun de færreste og de største nerdene har kunnskap nok til å finne den ene komponenten som ikke funker. Kanskje alle komponentene funker fint hver for seg, men ikke sammen? Hva gjør du da? Kaster skjermkortet til 2000 spenn og kjøper et nytt, siden det ikke er noen form for garanti mot inkompabilitet ? Levere til service for 1000kr +mva / timen? "Nyter" en ustabil 10.000kr+ PC med glede? Nei, majoriteten av PC-brukere har nok best av å kjøpe ferdig, enten av Elkjøp eller Komplett eller Dell eller <din favorittbutikk her>. Da er det bare å overlate hele haugen til dem og la dem ta seg av feilsøkinga. Noen liker å mekke bil... andre vil bare kjøre og setter den på verksted når den ikke funker lengere. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 (endret) skjønner meg ikke på folk som kjøper ferdigbygde pc'er. (Er jo så klart en del mennesker som er "eldre" som ikke vil sette seg inn i saken. Bedrifter har heller ikke ressurser til dette. Men vi unge, det er ingen annen veu.) Skjønner at folk velger ferdigbygd fra komplett ol. ("tilpasset"), da det er rimelig kjipt å styre med evt. RMAer.... dessuten er vel garantien ofte bedre? Ang. RMA: Er det ikke ca 3% feil på alle komponenter? Dersom man da har 10 komponenter har man 30% ssh. for RMA og påfølgende slit ... EDIT: UFO slo meg Endret 16. april 2004 av JEG76 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Synes det er positivt at en gigant som Intel anbefaler folk å bygge selv. Et skritt i riktig retning, mener nå jeg. Lenke til kommentar
SpaKonG Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 skjønner meg ikke på folk som kjøper ferdigbygde pc'er. (Er jo så klart en del mennesker som er "eldre" som ikke vil sette seg inn i saken. Bedrifter har heller ikke ressurser til dette. Men vi unge, det er ingen annen veu.) Skjønner at folk velger ferdigbygd fra komplett ol. ("tilpasset"), da det er rimelig kjipt å styre med evt. RMAer.... dessuten er vel garantien ofte bedre? Ang. RMA: Er det ikke ca 3% feil på alle komponenter? Dersom man da har 10 komponenter har man 30% ssh. for RMA og påfølgende slit ... EDIT: UFO slo meg visst du har 10 produkter, har du fortsatt 3% feil... Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 (endret) -feil- Endret 18. april 2004 av JEG76 Lenke til kommentar
ronndi Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Kanskje alle komponentene funker fint hver for seg, men ikke sammen? Hva gjør du da? Kaster skjermkortet til 2000 spenn og kjøper et nytt, siden det ikke er noen form for garanti mot inkompabilitet ? Levere til service for 1000kr +mva / timen? "Nyter" en ustabil 10.000kr+ PC med glede? Hvem har sagt at det ikke er noe garanti mot inkompabilitet? Har selv erfaring med MSI som har levert produkter som ikke er kompatible med annen hardware, der de uten å mukke berodret sine leverandører til å erstate disse produktene med nyere versjoner. Det virket som om de ønsket å gå stille i dørene med dette da Lenke til kommentar
s0tarts Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Synes det er positivt at en gigant som Intel anbefaler folk å bygge selv. Et skritt i riktig retning, mener nå jeg. Helt enig!! Det er jo helt klart best å bygge selv. De fleste kjenner vel en eller annen som har peiling vis noe går galt?? Det er vel ganske mange PS: Fyller 15 år i dag!!! Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 pr produk ja ! Regnestykke for et produkt: P= 0.03 --> 3% Regnestykke for 10 produkter: P= 0.03 + 0.03 + 0.03 + 0.03 + 0.03 + 0.03 + 0.03 + 0.03 + 0.03 + 0.03 = 0.3 --> 30% ... har du 100 prod. vil du få P=3.00, dvs 3 av hundre vil (i gjennomsnitt) være DOA, 3 av 100 = 3% Hva mener du/dere her egentlig? At 3% av en produksjons bolk inneholder defekte produkter, eller at det er 3% feil på et produkt og at det må være 4% feil på et produkt før garantien gjelder? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 (endret) PS: Fyller 15 år i dag!!! Hey. Grattis med dagen. Selv fyller jeg 22 i dag. i morra skal det drekkes. Edit(off topic): Jeg vet, veldig off-topic. on topic: Nå bør andre produsenter følge etter Intel og få folk over på selvbygde PC'er. Endret 16. april 2004 av stigfjel Lenke til kommentar
insider Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Det beste er å gygge en pc selv, da har du den totale frihet til å få det du vill og trenger. Det er somregel billigere og mye mye bedre ! Har ikke kjøpt noen av pcene i butikk, har med andre ord bygt/fått bygd dem. Du lærer mye mer når du bygger å. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 oblivian : 3% blir sendt tilbake pga feil el. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 3% blir sendt tilbake pga feil el. Men dettte inkluderer også brukerfeil. For oss som har litt peiling er tallet derfor mye lavere. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Og husk at i statene f.eks har de ikke samme forbrukerregler som oss. Det er mange flere fordeler å kjøpe en ferdig maskin der borte. Og en er pris. Mange ferdige maskiner der borte kan glatt være billigere enn om du bygger selv. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 (endret) Kanskje det. Men jeg hadde nok bygd maskinen min på egen hånd, selv om det hadde vært dyrere enn en ferdigbygd PC. Da føler jeg at jeg har best kontroll og får en PC skreddersydd etter mine behov. Skulle gjerne sett en elkjøp-pc med 2 kanals U160 SCSI-kontroller, 15K.3 som OS-disk, en 10K.6 som prog-disk og et par store S-ATA-disker til lagring. De fleste som jobber på Elkjøp vet vel knapt hva SCSI er engang. Endret 16. april 2004 av stigfjel Lenke til kommentar
svarteF Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Man trenger ikke være ung for å bygge pc Jeg har 4 stk bak meg og blir vel regnet som en "dinosaur" blandt de unge Selv svigerfar på over 70 setter seg mer inn i data enn enkelte som skriver og svarer på spørsmål rundt om kring på forumet til HW Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Hvem har sagt at det ikke er noe garanti mot inkompabilitet?Har selv erfaring med MSI som har levert produkter som ikke er kompatible med annen hardware, der de uten å mukke berodret sine leverandører til å erstate disse produktene med nyere versjoner. Det virket som om de ønsket å gå stille i dørene med dette da Kan du vise meg hvor i kjøpsloven, eller i garantibestemmelsen til aktuelle produktet hvor det står at inkompabilitet med konkurrenters produkter er gyldig garanti/reklamasjon ? Det skulle jeg likt å se. Hvis et produkt beviselig ikke følger de industristandardene som er aktuelle vil dette være et klart brudd på kjøpsloven og reklamasjon kan benyttes. Hvis det derimot ikke er mulig å bevise hvilke av to-tre produkter som samlet ikke er kompatible med hverandre... da har du et problem. Klart at det kan være butikker som bytter for å være snille, men jeg kan ikke se hvordan de kan PÅLEGGES å bytte... vesentlig forskjell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå