☀ ❄ Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Heisann, Har prøvd Dev-C++ nå, er rimelig fornøyd så langt. Men jeg har litt problemer med å få brukt diverse .lib/.dll-filer. Hvordan kan jeg få importert biblioteksfiler til Dev-C++? Med Borland kan jeg kjøre implib.exe for å gjøre om en .dll til en .lib-fil. Finnes det noe lignende for Dev-C++? (Jada, jeg vet at det heter .a for Dev-C++ ) Skulle det være interessant å vite er det SDL_ttf jeg forsøker å bruke. (www.libsdl.org) På forhånd takk (Jeg har selvfølgelig søkt på google og lest SDL og Dev-C++ FAQ'ene, uten å finne noe svar) Lenke til kommentar
Nailfox Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 (endret) Edit: Sry, leste ikke innlegget ditt skikkelig.... Endret 16. april 2004 av Nailfox Lenke til kommentar
søppel Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 (endret) Kan man det "manuellt" via kommandolinjen, kan man det "overalt", uavhengig av IDE/Editor. bibliotek.h #ifndef _BIBLIOTEK_H_ #define _BIBLIOTEK_H_ double summer(double tall1, double tall2); #endif // #define _BIBLIOTEK_H_ bibliotek.cpp #include "bibliotek.h" double summer(double tall1, double tall2) { return(tall1 + tall2); } // summer() main.cpp #include "bibliotek.h" #include <iostream> using namespace std; int main() { cout << "summer(2, 2): " << summer(2, 2) << endl; return(0); } // main() Linux: Kompilering av biblioteket g++ -fPIC bibliotek.cpp -c Linking av biblioteket g++ -shared bibliotek.o -o libbibliotek.so Kompilering av programmet g++ main.cpp -c Linking av programmet g++ main.cpp -L . -l bibliotek -o main Under kjøring av programmet i Linux så må nå libbibliotek.so ligge et sted den dynamiske linkeren finner den. Det vil si i /usr/local/lib eller /usr/lib. Du kan også si: export LD_LIBRARY_PATH=/path/til/biblioteket Windows: Kompilering av biblioteket g++ bibliotek.cpp -c Linking av biblioteket g++ -shared bibliotek.o -o libbibliotek.dll Kompilering av programmet g++ main.cpp -c Linking av programmet g++ main.cpp -L . -l bibliotek -o main Dev-Cpp Eneste måten jeg fannt sånn i farta her ved å rote rundt i menyene var: Project -> Project Options -> Parameters -> Add Library or Object Så måtte jeg velge *.* .. og så libbibliotek.dll. Det er mulig du må en tur innom Directories -> Library Directories for at den skal finne biblioteket under kjøring. Linking av biblioteket med -shared gir deg et dynamisk bibliotek (.dll under Win, .so under Linux). Linking uten gir deg et statisk (.a / .lib). Edit: http://users.actcom.co.il/~choo/lupg/tutor...-libraries.html Endret 16. april 2004 av søppel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå