Gå til innhold

Hvordan sperre for lesing av viktige mapper/filer

Anbefalte innlegg

Sitter her med skolelinux og har fått til det meste.. men ting jeg synes er litt dumt er at brukerene har full tilgang til å se rundt overalt på systemet. En annen ting jeg ikke har prøvd ennå men som jeg tror går ann er at om 2 brukere er logget på samtidig kan man gå inn i hjemmeområdet(som er mounta opp mot 2k serveren vår) og lese der..

Hvordan er det enkleste å blokkere dette, de må jo kunne kjøre programmene sine fortsatt så..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sjekk hvilke brukere/grupper som har rettigheter til filene/mappene..

(ls -lsa for å se hvilke brukere/grupper som har rettigheter på filene/mappene..)

hvis du feks vil at dr3as skal ha full rettigheter til filen "test", mens ingen andre

brukere skal ha det.. kan du feks skrive:

chown dr3as:users test

også sette rettigheter..

chmod600 test

da får dr3as brukeren full tilgang (6), mens users får 0.. og alle andre får 0

vil du at dr3as skal ha full tilgang, mens brukere i gruppen users bare har lese, og de andre ikke har noen tilgang.. kan du feks skrive

chmod 640 test

osv..

hvis du skal chown/chmodde mapper&undermapper kan du føye på en -R

feks

chmod -R 600 test/

edit: fant en liste til deg..

Number | Permissions

----------+---------------------------------------------------------------

0 | None - cannot read or write or execute

1 | Can execute, but cannot read or write

2 | Write-only, cannot read or execute (??)

3 | Write-able/executable

4 | Read-only, cannot write to or execute

5 | Read-only executable, cannot write to

6 | Readable Writeable file, but not executable (ie: text file)

7 | Readable Writeable Executable file - most programs are this

man chmod og man chown hjelper også ;)

Endret av zacky
Lenke til kommentar

joda, kan både chmod og chown :p håpet bare det var noen enklere måte å gjøre dette på.. og om noen hadde et lite system på det.. for brukerene må jo kunne kjøre en del ting.. og de programmene trenger kanskje andre filer igjen.. og helst vil jeg ha dem låst til sitt eget brukerområde

Lenke til kommentar

Tre ting:

1. Hvorfor er det dumt at brukerne har lesetilgang over hele systemet? *)

2. At brukerne ikke har lesetilgang til hverandres filer er vanlig, enkelt å få til, og til og med svart på over.

3. Hvis du behøver særdeles høy sikkerhet er det mulig å lage en jail-root til dem, men dette er _mye_ vanskligere å få til (google er din venn), og helt sikkert unødvendig i ditt tilfelle.

*) Kritiske filer har man dessuten ikke lesetilgang til heller.

Lenke til kommentar

jeg har fint lesetilgang til en del conf filer.. og siden det er snakk om en skole vil det være et høyt antall personer som kommer til å logge på. Noen av disse vil heeelt sikkert synes det er morro å leke seg litt. Lesetilgang på en del av disse filene vil jo kunne gi de muligheten til å muligens vite mere om systemet enn det jeg vil.

Lenke til kommentar
jeg har fint lesetilgang til en del conf filer.. og siden det er snakk om en skole vil det være et høyt antall personer som kommer til å logge på. Noen av disse vil heeelt sikkert synes det er morro å leke seg litt. Lesetilgang på en del av disse filene vil jo kunne gi de muligheten til å muligens vite mere om systemet enn det jeg vil.

Da endrer du rettighetene på filene du ikke vil at de skal se da vet du

Lenke til kommentar

Dette er en dårlig tilnærming til sikkerhet (kalles «security through obscurity»). Du bør ikke være avhengig av at brukerne vet lite om systemet for at det skal være sikkert! Sett heller opp systemet på en sikker måte i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Beste løsningen jeg vet om.....

chgrp elever /skole/tjener/home0 -R
chmod g-rwx /skole/tjener/home0 -R
chgrp elever /skole/tjener/home0 -R
chmod g-rwx /skole/tjener/home0 -R

Det fjerner i hvertfall lesetilgangen for elevene, samtidig som "spesialbrukerne" får tilgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...