grønnskoling Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Hei. Jeg har veldig lyst til å lære meg hvordan en mc er bygd opp, hva de forskjellige delene er og hvilken funksjon de har. Sylindere, turbo, motor, effektanlegg, drev... for meg er dette bare ord. Har også veldig lyst til å lære om trimming, hvordan man fjerner plomber.. Hva f er et kit? Lurer på om det finnes bøker først og fremst som tar for seg dette emne, men også internettsider er interesant. Gjerne litt lettfattelige info. Håper noen av dere har noen forslag, bare kom med dem. Alt er av interrese. På forhånd takk. Lenke til kommentar
Kaste Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 En begynnelse er å lære seg forskjellen på 4 takt og 2 takt. Hva de forskjellige taktene på 4 takten er og de 2 taktene på en to takter. Dette er viktige grunnkunnskaper. Foreslår en kjapp tur på både google og youtube med kode ordene how engine works, masse gode animasjoner der. to takt 4 takt Lykke til Lenke til kommentar
Oleleh13 Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hei. Jeg har veldig lyst til å lære meg hvordan en mc er bygd opp, hva de forskjellige delene er og hvilken funksjon de har. Sylindere, turbo, motor, effektanlegg, drev... for meg er dette bare ord. Har også veldig lyst til å lære om trimming, hvordan man fjerner plomber.. Hva f er et kit? Lurer på om det finnes bøker først og fremst som tar for seg dette emne, men også internettsider er interesant. Gjerne litt lettfattelige info. Håper noen av dere har noen forslag, bare kom med dem. Alt er av interrese. På forhånd takk. Tengte att jeg kunne lage en Informasjonstekst/veileder til deg! Greit, da tar vi 4 takteren først! den har 4 takter. 1 takt, innsugsventilene opner, inn med Luft og Bensin. Innsugsventiler opnet seg menst stempele for ned og suger bensin og luft inn. Og innsugsventilene stenger. 2 takt, med kompremering (Stempelet går opp og komprimerer bensin og luft som nå er blitt til en form for gass,) kommer en gnist fra pluggen som er innstilt slik att gassen antendes når alle ventilene er stengt. og gassen tendes. og skyter tilbake stempelet. 3 takt, stempelet på vei opp og eksosventiler har opnet seg, og stempelet dytter eksosen ut. og så stenges eksosventilene. 4 takt, Innsugsventilene har opnet seg, stempelet går ned og suger med seg Bensin og Luft. etc. merk deg att første og 4 takten er lik! merk deg att 4 takteren er mye mye tungere en 2-taktsmotoren! dette er fordi de må vær mange komponenter som er tunge som må være der for å fungere. her en en link til video på youtube du kan se! Trimme en 4 takt? greit, da tar vi det emnet også. du kan gjøre mye rart. du kan borre opp sylinder og sette ned større stempe. du kan dreie ut ventilhullene og sette nedi større ventiler, mer luft og bensin inn å mer eksos ut! dermed litt effektøkning. du kan sette på turbo å intercooler? Turbo har akkurat samme drivmåte som Vannskoter, jeg mener formen for Propellen da. den er skrudd på manifoilen(eksossystemet) når eksosen går ut så må det gå igjennom den, da skyver eksosen en propell rondt. og den er koblet på en liten aksling me ømfintlige lager som går til en nesten lik propell på andre siden som tar for seg luft og skyver denn inn mot forgasser. En Turbo kan like seg godt fra 10000 Rpm til 18-19000 rpm! intercooler fungerer på den måten att: den kjøler ned luften. for alle vet att varm luft tar MYE. da mener jeg MEGET MYE mer plass en kaldt luft.! jeg vet ikke akkurat hvor kaldt det blir, men de blir kaldt nokk! greit, luften kommer inn intercooleren som ser ut som en radiator, å de er det, en form for luftradiator som kjøler ned luften! og så går den igjennom slanger til forgasseren, slanger og koblinger bør være så nærme forgasser som overhode mulig, for det blir fort oppvarmet! dermed en stor effektøkning! om du kombinerer dette har du en sprek og hissig bil! (veel, noen motorer da) du kan velge og plane toppen helt forbanna rett! og porte den! slik det blir mer plass. de finst mange måter å trimme 4-taktere på men dette er de mest relevante folk bruker å gjøre. når vi kommer over til NOS (lystgass) har jeg ikke helt peiling, men forstår systemet. men har ikke tengt å ta det opp nå. Greit, da Var det våre kjære 2 takter:) Den er min favoritt, kanskje i å me att jeg kjører moped nå, å orginalt gikk for sakte? Den er utrolig mye letteren en totakteren. for der har du inntaktsystem for bensin og luft som kommer fra forgasseren som du ser her: http://www.crash.no/images/phbgas denne ser du nokk ofte igjenn om du trimmer. den har forskjellige fungsjoner som tomgangstiller, en blandinskru som stiller hvor mye luft etter hvor mye luft du har og en choke. det hvet du hva er. fra forgasser går blandingen til en reedventil som opner og stenger etter vakum og trykk, er det frykk fra veiva, så stenger den, er de vakum så opner den slik bensin kommer inn.. du ser prinsippet. : http://mc-deler.com/moped_scooter.asp?C=B_...p;Mi=MCD-002545 så går det fra reedventil til veiva som mikser dette litt bedre og er en form for trykkboks i å med att reedventilen stenger når stempelet går nedover og gassen skyter opp i innsugskanalene når eksosen går ut.. du må følge med hvor eksos går og hvor bensingassen går. der eksosen går ut kaller vi eksosport, du kan porte denne, altso file opp for bedre effekt, kommer mer eksos ut, og du kan porte innsugsportene, der bensin kommer inn, og få fortere bensin bedre respons og økt effekt. porte mye kan gi en meget hissig 2takter. 2 takter liker motstand, og får da oftest best. så tar vi taktene. som du ser på videoen her. følg med bensingassen.. Det blå med andre ord: her ser du mye hvordan ting fungerer, du ser ikke forgasseren sin jobb, men kan kanskje poste ett bilde hvordan du ser det og! stempelet skyver opp, komprimerer og antendes av pluggen. og skyter ned, eksosporten er litt høgre oppe en innsugsporten, dermed eksos først ut og bensin kommer etterpå. det dannes trykk nedi veiva når stempelet går ned, fordi reedventilen stopper gassen med å gå ut samme vei den kom. da skytes denne opp og inn i sylinderen og stempelet går igjenn og Pang, det samme skjer igjenn. 2-takteren kan trimmest ganske mykje. du kan sette på større sylinder, men da må du dyse opp forgasser, for du må ha eksakt med bensin i å me sylinderen trenger det for å antende skikkelig. du kan sette på effektanlegg, da kan mye mer eksos sleppe ut. og mye mer bensin komme inn. du kan sette på større forgasser som sleppe inn mer bensin og luft! du kan plane toppen for bedre kompresjon, da får du bedre gassrespons og bedre drag. og høyere turtall. 2 takteren er ganske rask. og lett, og brukes mest i moped og scooter og små motoriserte hjelpemiddel som motorsag og slikt.. noen gamle biler er 2taktere:D totakteren antenner dobbelt så mange ganger en 4 takteren. altso gnister på pluggen dobbelt så mange ganger. 2 takteren kom først i samband med sjøen, måtte produsere en lett motor til småbåder, i å med de kom påhengsmotoren og motoren vart kjent. Mulig jeg kan ta feil men bare rett meg dere som har noe å si på det! du kan gå inn på www.speedoptions.no www.Mc-deler.com www.crash.no håper dette hjalp deg! satt i en time og fant framm sider og innformasjon for å skrive dette:) voknet på natta å ikke mye å gjøre da! Lykke til! PM meg om det er noe du lurer på! og se på trimmdeler og orginaldeler:) da finner du det fort ut! Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Takk til innlegget over for dagens latter! Lenke til kommentar
Oleleh13 Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Takk til innlegget over for dagens latter! Mente med de? Lenke til kommentar
bbrann Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Du kan lese grayam bell's bok, two-stroke performance tuning, han har en for 4t og mener jeg.. men dette tar for seg mer avansert trimming, som å lage egne effektanlegg, flow optimering av blokk osv.. Vil anbefale deg www.mopedportalen.com, der får du svar på alt du trenger mer eller mindre Lenke til kommentar
sondfor Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 (endret) Hei. Jeg har veldig lyst til å lære meg hvordan en mc er bygd opp, hva de forskjellige delene er og hvilken funksjon de har. Sylindere, turbo, motor, effektanlegg, drev... for meg er dette bare ord. Har også veldig lyst til å lære om trimming, hvordan man fjerner plomber.. Hva f er et kit? Lurer på om det finnes bøker først og fremst som tar for seg dette emne, men også internettsider er interesant. Gjerne litt lettfattelige info. Håper noen av dere har noen forslag, bare kom med dem. Alt er av interrese. På forhånd takk. Tengte att jeg kunne lage en Informasjonstekst/veileder til deg! Greit, da tar vi 4 takteren først! den har 4 takter. 1 takt, innsugsventilene opner, inn med Luft og Bensin. Innsugsventiler opnet seg menst stempele for ned og suger bensin og luft inn. Og innsugsventilene stenger. 2 takt, med kompremering (Stempelet går opp og komprimerer bensin og luft som nå er blitt til en form for gass,) kommer en gnist fra pluggen som er innstilt slik att gassen antendes når alle ventilene er stengt. og gassen tendes. og skyter tilbake stempelet. 3 takt, stempelet på vei opp og eksosventiler har opnet seg, og stempelet dytter eksosen ut. og så stenges eksosventilene. 4 takt, Innsugsventilene har opnet seg, stempelet går ned og suger med seg Bensin og Luft. etc. merk deg att første og 4 takten er lik! merk deg att 4 takteren er mye mye tungere en 2-taktsmotoren! dette er fordi de må vær mange komponenter som er tunge som må være der for å fungere. her en en link til video på youtube du kan se! Trimme en 4 takt? greit, da tar vi det emnet også. du kan gjøre mye rart. du kan borre opp sylinder og sette ned større stempe. du kan dreie ut ventilhullene og sette nedi større ventiler, mer luft og bensin inn å mer eksos ut! dermed litt effektøkning. du kan sette på turbo å intercooler? Turbo har akkurat samme drivmåte som Vannskoter, jeg mener formen for Propellen da. den er skrudd på manifoilen(eksossystemet) når eksosen går ut så må det gå igjennom den, da skyver eksosen en propell rondt. og den er koblet på en liten aksling me ømfintlige lager som går til en nesten lik propell på andre siden som tar for seg luft og skyver denn inn mot forgasser. En Turbo kan like seg godt fra 10000 Rpm til 18-19000 rpm! intercooler fungerer på den måten att: den kjøler ned luften. for alle vet att varm luft tar MYE. da mener jeg MEGET MYE mer plass en kaldt luft.! jeg vet ikke akkurat hvor kaldt det blir, men de blir kaldt nokk! greit, luften kommer inn intercooleren som ser ut som en radiator, å de er det, en form for luftradiator som kjøler ned luften! og så går den igjennom slanger til forgasseren, slanger og koblinger bør være så nærme forgasser som overhode mulig, for det blir fort oppvarmet! dermed en stor effektøkning! om du kombinerer dette har du en sprek og hissig bil! (veel, noen motorer da) du kan velge og plane toppen helt forbanna rett! og porte den! slik det blir mer plass. de finst mange måter å trimme 4-taktere på men dette er de mest relevante folk bruker å gjøre. når vi kommer over til NOS (lystgass) har jeg ikke helt peiling, men forstår systemet. men har ikke tengt å ta det opp nå. Greit, da Var det våre kjære 2 takter:) Den er min favoritt, kanskje i å me att jeg kjører moped nå, å orginalt gikk for sakte? Den er utrolig mye letteren en totakteren. for der har du inntaktsystem for bensin og luft som kommer fra forgasseren som du ser her: http://www.crash.no/images/phbgas denne ser du nokk ofte igjenn om du trimmer. den har forskjellige fungsjoner som tomgangstiller, en blandinskru som stiller hvor mye luft etter hvor mye luft du har og en choke. det hvet du hva er. fra forgasser går blandingen til en reedventil som opner og stenger etter vakum og trykk, er det frykk fra veiva, så stenger den, er de vakum så opner den slik bensin kommer inn.. du ser prinsippet. : http://mc-deler.com/moped_scooter.asp?C=B_...p;Mi=MCD-002545 så går det fra reedventil til veiva som mikser dette litt bedre og er en form for trykkboks i å med att reedventilen stenger når stempelet går nedover og gassen skyter opp i innsugskanalene når eksosen går ut.. du må følge med hvor eksos går og hvor bensingassen går. der eksosen går ut kaller vi eksosport, du kan porte denne, altso file opp for bedre effekt, kommer mer eksos ut, og du kan porte innsugsportene, der bensin kommer inn, og få fortere bensin bedre respons og økt effekt. porte mye kan gi en meget hissig 2takter. 2 takter liker motstand, og får da oftest best. så tar vi taktene. som du ser på videoen her. følg med bensingassen.. Det blå med andre ord: her ser du mye hvordan ting fungerer, du ser ikke forgasseren sin jobb, men kan kanskje poste ett bilde hvordan du ser det og! stempelet skyver opp, komprimerer og antendes av pluggen. og skyter ned, eksosporten er litt høgre oppe en innsugsporten, dermed eksos først ut og bensin kommer etterpå. det dannes trykk nedi veiva når stempelet går ned, fordi reedventilen stopper gassen med å gå ut samme vei den kom. da skytes denne opp og inn i sylinderen og stempelet går igjenn og Pang, det samme skjer igjenn. 2-takteren kan trimmest ganske mykje. du kan sette på større sylinder, men da må du dyse opp forgasser, for du må ha eksakt med bensin i å me sylinderen trenger det for å antende skikkelig. du kan sette på effektanlegg, da kan mye mer eksos sleppe ut. og mye mer bensin komme inn. du kan sette på større forgasser som sleppe inn mer bensin og luft! du kan plane toppen for bedre kompresjon, da får du bedre gassrespons og bedre drag. og høyere turtall. 2 takteren er ganske rask. og lett, og brukes mest i moped og scooter og små motoriserte hjelpemiddel som motorsag og slikt.. noen gamle biler er 2taktere:D totakteren antenner dobbelt så mange ganger en 4 takteren. altso gnister på pluggen dobbelt så mange ganger. 2 takteren kom først i samband med sjøen, måtte produsere en lett motor til småbåder, i å med de kom påhengsmotoren og motoren vart kjent. Mulig jeg kan ta feil men bare rett meg dere som har noe å si på det! du kan gå inn på www.speedoptions.no www.Mc-deler.com www.crash.no håper dette hjalp deg! satt i en time og fant framm sider og innformasjon for å skrive dette:) voknet på natta å ikke mye å gjøre da! Lykke til! PM meg om det er noe du lurer på! og se på trimmdeler og orginaldeler:) da finner du det fort ut! hvis det du sier med de fire taktene stemmer skulle jo motoren hete tre takt, for det er jo kun 3 forskjellige takter. FEIL! 1. takt- insugingstakten- stempelet går ned og lager et vakum som suger inn en blanding av luft og bensin in i sylindeten. når stempelet er nede stenges innsugsventilen. 2. takt- kompresjonstakten- begge ventilene er stengt og stempelet presses oppover,det gjør at luft og bensinblandingen komprimeres til en slags gass 3. takt- arbeidstakten- stempelet er oppe, med den komprimerte luft og bensin blandingen, en gnist fra en tennplugg i topplokket antenner gassen. luft og bensin blandingen eksploderer, dette gjør at stempelet blis presset helt ned. 4. takt- utblåsningstakten- eksosventilen åpner, stempelet går opp og presser ut avfallsgassene. etter 4. takt starter det igjen på 1. takt. når det gjelder det med turbo, er det skjeldent det er turbo intercooler på en forgassermotor, for da må du han en trykkforgassser, noe som ikke er så ofte. å at en turbo liker seg på 10 000 til 19 000 omdreininger, hvor får du det i fra? turboer slår inn på forskjellige rpm avhengig av hvor stor turboen er, om det er wastgate ventil, men somregel slår turboen inn ved 3- 4000 omdreininger og kan være med helt til 7- 8000 omdreininger, selvfølgelig er dette lavere på en dieselmotor. du skriver: "du kan velge og plane toppen helt forbanna rett! og porte den! slik det blir mer plass." hensikten å plane toppen er som du sier å få den rett, men, det gjør også at sylinder toppene blir nermere stempelet etter planing så sylinderene blir egentlig mindre, ikke større som du sier. den mindre plassen gjør at vi får høyere kompresjon, noe som gjør at hver enkelt eksplosjon blir kraftigere, dermes blig motoren sterkere, men vi mp ta i betraktining at med høyere kompresjon blir det også tyngre for motoren å komprimere luft bensin blandingen. Endret 14. mars 2010 av sondfor Lenke til kommentar
robin1379 Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Hei. Jeg har veldig lyst til å lære meg hvordan en mc er bygd opp, hva de forskjellige delene er og hvilken funksjon de har. Sylindere, turbo, motor, effektanlegg, drev... for meg er dette bare ord. Har også veldig lyst til å lære om trimming, hvordan man fjerner plomber.. Hva f er et kit? Lurer på om det finnes bøker først og fremst som tar for seg dette emne, men også internettsider er interesant. Gjerne litt lettfattelige info. Håper noen av dere har noen forslag, bare kom med dem. Alt er av interrese. På forhånd takk. Tengte att jeg kunne lage en Informasjonstekst/veileder til deg! Greit, da tar vi 4 takteren først! den har 4 takter. 1 takt, innsugsventilene opner, inn med Luft og Bensin. Innsugsventiler opnet seg menst stempele for ned og suger bensin og luft inn. Og innsugsventilene stenger. 2 takt, med kompremering (Stempelet går opp og komprimerer bensin og luft som nå er blitt til en form for gass,) kommer en gnist fra pluggen som er innstilt slik att gassen antendes når alle ventilene er stengt. og gassen tendes. og skyter tilbake stempelet. 3 takt, stempelet på vei opp og eksosventiler har opnet seg, og stempelet dytter eksosen ut. og så stenges eksosventilene. 4 takt, Innsugsventilene har opnet seg, stempelet går ned og suger med seg Bensin og Luft. etc. merk deg att første og 4 takten er lik! merk deg att 4 takteren er mye mye tungere en 2-taktsmotoren! dette er fordi de må vær mange komponenter som er tunge som må være der for å fungere. her en en link til video på youtube du kan se! Trimme en 4 takt? greit, da tar vi det emnet også. du kan gjøre mye rart. du kan borre opp sylinder og sette ned større stempe. du kan dreie ut ventilhullene og sette nedi større ventiler, mer luft og bensin inn å mer eksos ut! dermed litt effektøkning. du kan sette på turbo å intercooler? Turbo har akkurat samme drivmåte som Vannskoter, jeg mener formen for Propellen da. den er skrudd på manifoilen(eksossystemet) når eksosen går ut så må det gå igjennom den, da skyver eksosen en propell rondt. og den er koblet på en liten aksling me ømfintlige lager som går til en nesten lik propell på andre siden som tar for seg luft og skyver denn inn mot forgasser. En Turbo kan like seg godt fra 10000 Rpm til 18-19000 rpm! intercooler fungerer på den måten att: den kjøler ned luften. for alle vet att varm luft tar MYE. da mener jeg MEGET MYE mer plass en kaldt luft.! jeg vet ikke akkurat hvor kaldt det blir, men de blir kaldt nokk! greit, luften kommer inn intercooleren som ser ut som en radiator, å de er det, en form for luftradiator som kjøler ned luften! og så går den igjennom slanger til forgasseren, slanger og koblinger bør være så nærme forgasser som overhode mulig, for det blir fort oppvarmet! dermed en stor effektøkning! om du kombinerer dette har du en sprek og hissig bil! (veel, noen motorer da) du kan velge og plane toppen helt forbanna rett! og porte den! slik det blir mer plass. de finst mange måter å trimme 4-taktere på men dette er de mest relevante folk bruker å gjøre. når vi kommer over til NOS (lystgass) har jeg ikke helt peiling, men forstår systemet. men har ikke tengt å ta det opp nå. Greit, da Var det våre kjære 2 takter:) Den er min favoritt, kanskje i å me att jeg kjører moped nå, å orginalt gikk for sakte? Den er utrolig mye letteren en totakteren. for der har du inntaktsystem for bensin og luft som kommer fra forgasseren som du ser her: http://www.crash.no/images/phbgas denne ser du nokk ofte igjenn om du trimmer. den har forskjellige fungsjoner som tomgangstiller, en blandinskru som stiller hvor mye luft etter hvor mye luft du har og en choke. det hvet du hva er. fra forgasser går blandingen til en reedventil som opner og stenger etter vakum og trykk, er det frykk fra veiva, så stenger den, er de vakum så opner den slik bensin kommer inn.. du ser prinsippet. : http://mc-deler.com/moped_scooter.asp?C=B_...p;Mi=MCD-002545 så går det fra reedventil til veiva som mikser dette litt bedre og er en form for trykkboks i å med att reedventilen stenger når stempelet går nedover og gassen skyter opp i innsugskanalene når eksosen går ut.. du må følge med hvor eksos går og hvor bensingassen går. der eksosen går ut kaller vi eksosport, du kan porte denne, altso file opp for bedre effekt, kommer mer eksos ut, og du kan porte innsugsportene, der bensin kommer inn, og få fortere bensin bedre respons og økt effekt. porte mye kan gi en meget hissig 2takter. 2 takter liker motstand, og får da oftest best. så tar vi taktene. som du ser på videoen her. følg med bensingassen.. Det blå med andre ord: her ser du mye hvordan ting fungerer, du ser ikke forgasseren sin jobb, men kan kanskje poste ett bilde hvordan du ser det og! stempelet skyver opp, komprimerer og antendes av pluggen. og skyter ned, eksosporten er litt høgre oppe en innsugsporten, dermed eksos først ut og bensin kommer etterpå. det dannes trykk nedi veiva når stempelet går ned, fordi reedventilen stopper gassen med å gå ut samme vei den kom. da skytes denne opp og inn i sylinderen og stempelet går igjenn og Pang, det samme skjer igjenn. 2-takteren kan trimmest ganske mykje. du kan sette på større sylinder, men da må du dyse opp forgasser, for du må ha eksakt med bensin i å me sylinderen trenger det for å antende skikkelig. du kan sette på effektanlegg, da kan mye mer eksos sleppe ut. og mye mer bensin komme inn. du kan sette på større forgasser som sleppe inn mer bensin og luft! du kan plane toppen for bedre kompresjon, da får du bedre gassrespons og bedre drag. og høyere turtall. 2 takteren er ganske rask. og lett, og brukes mest i moped og scooter og små motoriserte hjelpemiddel som motorsag og slikt.. noen gamle biler er 2taktere:D totakteren antenner dobbelt så mange ganger en 4 takteren. altso gnister på pluggen dobbelt så mange ganger. 2 takteren kom først i samband med sjøen, måtte produsere en lett motor til småbåder, i å med de kom påhengsmotoren og motoren vart kjent. Mulig jeg kan ta feil men bare rett meg dere som har noe å si på det! du kan gå inn på www.speedoptions.no www.Mc-deler.com www.crash.no håper dette hjalp deg! satt i en time og fant framm sider og innformasjon for å skrive dette:) voknet på natta å ikke mye å gjøre da! Lykke til! PM meg om det er noe du lurer på! og se på trimmdeler og orginaldeler:) da finner du det fort ut! at det kan gå ann og finne på så mye dritt veiva sin eneste oppgave er og overføre krafta fra stempel veiva lager ikke kompresjon, vakum osv i veivhus, dette blir lagd fra stempel/sylinder er ikke motstand i eksosen, men resonans man justerer blandingsforhold mellom luft og bensins ikke mengde bensin, for og kunne mate mere bensin/luft monterer man større forgasser skal du lære om 2takt trimming les uten tvil two stroke performance tuning av A. Graham Bell der står alt du trenger vite om trimming, forstår du alt som står der så har du kommet langt innen 2t trimming men før du begyner lære hvordan du trimmer, lær deg og skru og skikkelig grunn prinsippene i oppbygninga av en 2takter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå