Gå til innhold

Forsinket skriving til Hard Disk

Anbefalte innlegg

Jeg har opplevd fra tid til annen,at denne meldingen kommer opp "forsinket skriving til i: dataene er tapt" . (i: er det er den ene hardisken min.)

Har sjekket den med diskverktøy,men får ingen feilmeldinger.

Har heller ikke opplevd dette med de andre hard diskene.

Jeg har 9 disker (6 av dem på IDE/RAID kontrollere)

Jeg har 2 PSU,så det skulle ikke ha noe med strømmen å gjøre.

Noen som kan hjelpe meg med hvorfor jeg får denne meldingen...

Jeg blir jo en smule nervøs av slik oppførsel på en hardisk... :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får samme feilmelding ved skriving til fil serveren min når den ikkje er på nettet - så eg regner med det kommer fra en skrive buffer som blir forsøkt tømt i windows.

Hvorfor du får dette fra en lokal disk er en annen sak - kanskje den hadde gått idle og ikkje starta raskt nok? Litt mer info, hvordan er disken koblet til, raid etc?

Lenke til kommentar

Har hørt om dette før, da i 2 forskjellige sammenhenger:

1. Det er en Windows-innstilling som skaper dette problemet dersom du har et ATI Radeon-basert skjermkort. Denne innstillingen heter "Bruk av minne", og denne skal være stilt inn til "Programmer". Du finner innstillingen ved å høyreklikke Min datamaskin -> Egenskaper -> Avansert -> Ytelse/Innstillinger -> Avansert. Denne feilen beskrives også av ATI.

2. Dårlig kombinasjon mellom RAID-BIOS og RAID-drivere dersom de aktuelle diskene kjøres på en RAID-kontroller. Prøv å oppdatere til nyeste BIOS og drivere, men i mitt tilfelle (på mitt gamle system) måtte jeg faktisk nedgradere BIOS og drivere for at ting skulle fungere normalt igjen.

Skulle ikke dette løse problemet, kan et Google-søk alltid hjelpe :-)

Endret av EviLEddiE
Lenke til kommentar
Men er disse "tapte data" farlig for hard disken ??

Mister jeg noe ??

Kan jeg få Hard Disk crash ??

Selve disken blir nok ikke skadet fysisk, kanskje med unntak at man får CRC-errors i SMART-loggen. Men dataene blir helt klart påvirket - i mitt tilfelle ble hele brukerprofilen min korrupt, slik at jeg måtte opprette en ny fra "scratch". Jeg ville vært veldig på vakt om jeg var deg.

Kjører du forresten diskene dine som er koplet på RAID-kontrolleren, i RAID-modus? Etter min mening oppveier ikke den ekstra ytelsen man får med RAID-0 risikoen for å miste data...

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Noen som har blitt noe klokere på hva dette problemet kommer av? Jeg opplever det fortsatt 2 år senere. Det er først og fremst på usb disker og ikke minst på diskene jeg har koblet til på ide raid kontroller kortene mine. Får jeg problemet på f.eks f og kobler fra denne disken så flyttes problemet over til f.eks disk g....... Har lest og lest på nettet, prøvd ut de ulike tingene som står der men med jevne mellomrom så kommer dette problemet på diskene mine. Særlig ettersom jeg har maskinen min på nesten 24/7, noen ganger kommer vel problemet ganske fort mens andre ganger så kan det ta timer og evt pr dager før det kommer. Resultatet med forsinket skriving er nesten alltid at disken til slutt faller ut av systemet og jeg må re-startet maskinen.

Kjører nå win xp pro og service pack 2 samt kraftig psu på 550 w, 1gb ram og 2800+ cpu så systemet skal det ikke være noe å si på. Opplever også det med at boksen for "skrivebufring og sikker fjerning" er helt grå og at jeg ikke lenger kan krysse av noe som helst der. Dette etter at jeg fjernet krysset på "aktiver skrivebufring på disk".

Dersom noen har flere tips vedrørende dette tema nå så setter jeg stor pris på det.

X.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...