p0ker Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Har lenge vært på jakt etter nytt kamera, har bare et 1ccd kamera nå, og har nå lyst å ta skrittet opp til 3ccd. Har forstått at 3ccd kamera kan være vrient å bruke innedørs pågrunn av dårlig lys etc. Men kamera skal hovedsaklig brukes utendørs, i masse nok lys. Hvor høyt opp i pris må man for å få et rimelig godt 3ccd uten å måtte ta opp pant i huset, bil og båt liksom... Og hvor stor forskjelle er det mellom et 1ccd kamera til en en 10-15 000 kr og en 3ccd kamera til rundt 20000++? mvh Lars Georg Lenke til kommentar
royrogers Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 (endret) Har forstått at 3ccd kamera kan være vrient å bruke innedørs pågrunn av dårlig lys etc.Men kamera skal hovedsaklig brukes utendørs, i masse nok lys. Til vanlig familie filming blir det filmet minst like mye inne så ute. Endret 16. april 2004 av royrogers Lenke til kommentar
p0ker Skrevet 16. april 2004 Forfatter Del Skrevet 16. april 2004 Var det jeg prøvde å si... Dette skal ikke brukes til familie bruk... Drivere å lager ekstrem sport filmer, og da er det så og si 98% filming utendørs i nok av lys... Merket at kameraet vi allerede har (et 1ccd kamera) kan av og til slite litt mot veldig lyse overflater. En foss, med masse hvit vann, kan bli litt uklart.... derfor jeg lurere på å oppgradere til 3ccd. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Var det jeg prøvde å si... Dette skal ikke brukes til familie bruk... Drivere å lager ekstrem sport filmer, og da er det så og si 98% filming utendørs i nok av lys... Merket at kameraet vi allerede har (et 1ccd kamera) kan av og til slite litt mot veldig lyse overflater. En foss, med masse hvit vann, kan bli litt uklart.... derfor jeg lurere på å oppgradere til 3ccd. Panasonic har en 3CCD model til under 10k: Panasonic NV-GS70 Denne har dog ikke optisk bildestabilisator. Panasonic NV-MX500 har optisk bildestabilisator, men koster 5k mer. Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Du klarer deg fint med et godt 1ccd-kamera altså. Dersom du bruker kameraet med fornuft (og som du sier i mye dagslys) så vil du få gode nok resultater for hva som helst. Altså: Dersom du skal selge til NRK, så kan du tenke på å kjøpe et kamera til 40000, men 90% sikkert så kommer du til å bruke minst 20000 på ekstrautstyr. Du trenger reflektor, lys-kit, mikrofoner, xlr-adapter, LINSER ikke minst osv osv osv osv. Så til eget bruk ville jeg ikke (lengre) anbefale å kjøpe et 3ccd-kamera i 20000-kronersklassen framfor et 1ccd i 10000-kronersklassen, da ytelsesspranget ikke svarer til prisspranget. Lenke til kommentar
p0ker Skrevet 16. april 2004 Forfatter Del Skrevet 16. april 2004 Det var det svaret jeg lettet etter... Da blir det nok en sony pc330 eller gr-dv4000 fra canon tenker jeg.. ligger rett over 10000 klassen. takker. Lenke til kommentar
EJN Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Canon XL1s er et utmerket 3CCD-kamera. Det spesielle med dette kameraet i motsetning til de fleste andre 3CCD'er i samme prisklasse, er at XL1s har mulighet for utskiftbare linser, noe som gir deg mer frihet som profesjonell kameramann. Koster 33.000 kroner, men du får med XLR-adapter, mikrofon og slike ting plus en 16mm Optisk Zoom-linse. For de som ikke vet det, et 3CCD-kamera er et kamera med tre bildebrikker, en for hver primærfarge (Som da er Blå, Rød og Grønn) Disse tre bildebrikkene setter deretter sammen fargene fra hver bildebrikke for å skape alle de farger øyet kan se med mye bedre presisjon en et 1CCD-kamera som suger alle fargene inn i samme bildebrikke. En annen fordel (er ikke helt sikker, don't shoot me if I'm wrong) er at du slipper støy på bildet hvis du filmer i greit lys. Mens filmer skapt på 1CCD-kameraer ser rimelig kornete ut (Opplever det hele tiden med mitt MV150i) virker det som om 3CCD-kameraer skaper nokså perfekte bilder, altså uten snev av "kornethet". Hvertfall av det jeg har sett på filmer filmet med Canon XL1s, der det første jeg la merke til var at jeg ikke så NOE støy på bildet! Og siden jeg er Canon-fantast skal jeg fortsette å rose Canon, Hollywood-filmen 28 Days Later ble filmet med Canon XL1s-kamera. Husker jeg riktig ble også Dancer in the Dark med Björk filmet med et XL1s. Sikkert også hundrevis av dogmefilmer også, men de teller ikke Håper du og andre fikk litt ut av denne posten, trenger du mer informasjon om 3CCD kan du sikkert spørre Ursa, en likandes fyr med uvanlig mye kunnskap om film. Afseth og wh1te er etter min oppfatning også veldig flinke med film, og disse vil sikkert dele noen tips med deg. Spør dem på forumet så lærelystne som meg selv kan lære enda mer - Baron Ereksjon Lenke til kommentar
royrogers Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Til ditt bruk ville jeg kjøpt Panasonic MX-500. Det er et 3CCD kamera, med masse manuelle instillinger. Det har også optisk bildestabilisator. Det har en fantastisk bra kvalitetet på det du skal bruke kameraet til. Lenke til kommentar
royrogers Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Til ditt bruk ville jeg kjøpt Panasonic MX-500. Det er et 3CCD kamera, med masse manuelle instillinger. Det har også optisk bildestabilisator. Det har en fantastisk bra kvalitetet på det du skal bruke kameraet til. I tilleg kan du ta veldig bra stillbilder med kameraet Kameraet er litt større en 1CCD kameraene, og ligger veldig støtt i hånden. Dette høres ut til å være rett kamera for deg eller............... Les test gjort av DVSPOT http://www.dvspot.com/reviews/panasonic/pv...iew/index.shtml Lenke til kommentar
p0ker Skrevet 16. april 2004 Forfatter Del Skrevet 16. april 2004 Har tittet litt på Panasonic MX-500, og det er ser ut som en skikkelig godt kamera. Og det virker jo de som har anbefale kameraer som har en brukbar pris, er dette kameraet... Må titte litt nøyere... Hvordan vil dere f.eks sammenligende Panasonic MX-500 kameraet mot f.eks sony pc333 eller jvc gr-dv4000 som begge er 1ccd kamerar... Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Har tittet litt på Panasonic MX-500, og det er ser ut som en skikkelig godt kamera. Og det virker jo de som har anbefale kameraer som har en brukbar pris, er dette kameraet... Må titte litt nøyere... Hvordan vil dere f.eks sammenligende Panasonic MX-500 kameraet mot f.eks sony pc333 eller jvc gr-dv4000 som begge er 1ccd kamerar... Panasonic'n er den eneste av disse tre som har optisk bildestabilisator og det i seg selv burde være ett stort argument for å velge dette kameraet. Så ut som Panasonic var det eneste kameraet som blir levert med 16Mb minnebrikke av disse tre, de andre 8Mb. 16Mb er vel egentlig veldig lite det og da. Mener du Sony PC330? I så fall liker ikke jeg formen, ubekvemt å holde kameraet lavt for å filme, f.eks gå med kameraet langs bakken. Lenke til kommentar
Janmandelid Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Må bare si det...jeg har egentlig alltid vært interessert i film/foto/video, og for et par år siden så eide jeg et 3CCD-kamera fra Panasonic med navn NV-DX100. Og her var det vanvittig bra kvalitet på bildet. I tillegg hadde det en funksjon som gjorde at man fikk filmlook - dvs at det tok opp med 25fps, og det var bare så konge. Eneste negative med det var dårlige innstillinger for lyden og at det tregte ganske mye lys - det som er nevnt tidligere i tråden her. Men pga pengemangel så måtte jeg selge det, og videointeressen har nok dalt litt etter det. Hadde jeg kjøpt kamera idag, så måtte det ha blitt et 3CCD-kamera for jeg syns det er ganske så stor forskjell sammenlignet med 1 chips kamera. Det blir mye mer smell i fargene etter min mening iallefall! Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå