lopo Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Lurer på å sette 3 sata disker hver på 160 Gb i Raid 5. Noen som vet hvor mange Gb jeg da får tilsammen? Kan man i ettertid inkludere en fjerde disk på 160 Gb til raidet uten å miste data eller formatere? Har noen erfaringer med ulike raid 5 sata kontrollere? Promise eller highpoint? Har lest at Raidcore kort er de beste, men hvor kan men kjøpe disse i norge? Håper noen vet noe... Lenke til kommentar
Inbreak Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Har ikkje brukt Raid før og har ingen erfaring bruksmessig. Men om du brukar 3 diskar, som er minimum på Raid 5, eller du brukat 7 diskar, går uansett ein av diskane til sammen til sikkerhet. Brukar du 3 diskar er 1/3 på kvar disk sikkerhet. Brukar du 4 diskar er 1/4 på kvar disk sikkerhet, og så vidare. Alltid berre ein disk til saman. Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Hvis jeg ikke er helt på jordet nå så ender du opp med 320 GB diskplass med tre slike disker. Om du kan sette inn en fjerde disk burde jo ikke være noe problem. I meget avansert RAID 5 kontrollere så er det software som flytter om data`ene på diskene slik at dem blir spredt ut over flere disker. Men i dag er dette sikkert ganske standard. SÅ det går nok bra. Lenke til kommentar
prolixin Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Hvis jeg ikke er helt på jordet nå så ender du opp med 320 GB diskplass med tre slike disker. Om du kan sette inn en fjerde disk burde jo ikke være noe problem. I meget avansert RAID 5 kontrollere så er det software som flytter om data`ene på diskene slik at dem blir spredt ut over flere disker. Men i dag er dette sikkert ganske standard. SÅ det går nok bra. Det er jo dette som er en store forskjellen mellom Raid 3 og 5. På Raid 3 har du en egen dedikert disk til paritet, mens på 5 blir disse spredd over alle diskene. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Ved RAID 5 og 3 disker på 160 GB får du som sagt av Vegard20; 320 GB altså 2/3 utnyttelse av plassen. RAID 5 gir videre: Ved 4 disker 3/4 ved 5 disker 4/5, 6 disker 5/6 osv. Lenke til kommentar
Tanguero Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Om du kan sette inn en fjerde disk burde jo ikke være noe problem. I meget avansert RAID 5 kontrollere så er det software som flytter om data`ene på diskene slik at dem blir spredt ut over flere disker. Men i dag er dette sikkert ganske standard. SÅ det går nok bra. I teorien er dette støttet av mange raidkontrollere, praksis er ofte ikke like greit. Har selv et raid5 med 6 stk. 250GB disker på en LSI kontroller og gjorde meg noen erfaringer: I følge dokumentasjonen støtter denne kontrolleren online expansion og online level migration (f. eks. fra raid0 til raid5) Problemet er at det er nødvendig med litt triksing i windows diskmanager for å få den til å ta i bruk den ekstra plassen du får med en ny disk, og dermed blander man inn windowslogikk for å snakke med raidet. Dette er jo greit om man benytter software-støttet raid-kontroller, men selv synest jeg det ble litt mot sin hensikt når jeg hadde betalt ekstra for en ekte hardwarekontroller. Dermed endte jeg opp med å kjøpe alle diskene med en gang, dyrt, men litt mer betryggende En annen ting som er verd å merke seg at online-ekspansjon ikke var offisielt støttet under linux, og det kan jo være et poeng for enkelte. Konklusjonen er at det mest sansynlig er mulig på de fleste moderne kontrollere, men når man kjører annet enn raid0 er det vel på grunn av sikkerhet, og da er tukling med et eksisterende raid ikke å anbefale om man ikke har annen backup i bakhånd. For de som har lest guiden på hw.no om raid er det verd å merke seg en liten detalj som ikke kommer klart frem. Der refereres det til highpoint og promise som "hardware" raid-kontrollere. Dette er en sannhet med modifikasjoner. Det ville være mer riktig å skille mellom 3 definisjoner: 1. Software raid : All raid-logikk foretas av operativsystemet og forutsetter ingen spesiell hardware. De fleste OS har en slik mulighet. Populært i linux-miljøre i alle varianter og for simpel speiling i windowsmiljøer. Har selv speilet 2 disker på en win2k server med godt resultat.*** 2. Software-assistert hardware-raid: egne kontrollere som benytter seg av lure triks i en driver og/eller software (som er OS-avhengig) for å utføre paritetsutregninger, stripelogikk o.l. 3. Hardware raid: Ren hardware kontroller som utfører all logikk på kontrolleren, raidet kan flyttes uten store problemer, også mellom ulike operativsystemer. Paritetsutregninger for raid5 utføres av kontrolleren. Highpoint, Promise og Raidcore kommer alle under kategori 2 og oppnår god ytelse ved å la prosessoren din utføre en del av logikken. LSI, Adaptec(med unntak av rebranded highpoint) og 3ware ++ blir regnet for å være ekte hardwarebaserte kontrollere.. Disse er populære i linux-miljøer ettersom de ikke forutsetter proprietære raid-drivere. ***Speilingen overlevde en døende disk, som jeg byttet ut med hell, men vær oppmerksom på at serveren fikk masse bsod da den ene disken feilet. Det var således ikke særlig behjelpelig med å holde serveren i gang, men det berget mine data.. Lenke til kommentar
lopo Skrevet 16. april 2004 Forfatter Del Skrevet 16. april 2004 Takker for bra innspill alle sammen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå