andorsen Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Hvor viktig er det egentlig å kalibrere batteriet på en bærbar pc? Og hvor ofte burde dette gjøres for best batterikapasitet? Åssen operativsystem anbefaler dere meg å bruke på laptopen btw? Kjører Win XP Home Edition nå, men har planer om å bytte til Win XP Professional.. Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Du trenger i grunnen ikke å kalibrere batteri på bærbare lengre. Det var i tidligere dager med NI-CD og NIMH batterier. Mange som mener mye forskjellige ting om hvordan ett batteri skal behandles, men vanskelig å komme til en god konklusjon. Fiende nr 1 for batterier er varme. Lad derfor ikke opp batteriet i varme omgivelse, slik som på fanget, eller mens batteriet er varmt etter å ha blitt brukt over noen timer. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Kjør WinXP du, funker fint det. Ingen grunn til noe annet. Lenke til kommentar
andorsen Skrevet 15. april 2004 Forfatter Del Skrevet 15. april 2004 Okei =) Takk takk Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 (endret) hehe... bare en liten bikomentar. kjører 2x batteri på den gamle laptopen min (celly 700mhz 128mb ram, 20gb 4200rpm disk, ati mobility 128 16mb). Det ene er delvis fucka, så det har i overkant av halvert kapasitet samt at det måler feil (er egen test-knapp og indikator på batteriet!). Når jeg kjører opp windows 2000, blir pcn automatisk drept av win2k fordi den mener at "batteriet er tomt". Hvis jeg booter opp slackware etterpå, lever denne i over en halvtime før pc'n dør av sult. Endret 15. april 2004 av DJ-JK Lenke til kommentar
skaven Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 I manualen til min maskin står det hver 6 mnd... Dette for at den windowstingen som kontroller batterinivået skal bli så riktig som mulig... Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Hvor viktig er det egentlig å kalibrere batteriet på en bærbar pc? Og hvor ofte burde dette gjøres for best batterikapasitet? Det har vel ikkje noko å seia for batterikapasiteten i seg sjølv, men for rett måling av kapasiteten. Då unngår du slikt som at operativsystemet trur at batteriet er tomt (og slår av) når det kanskje framleis er 20% att. Mi maskin har moderne LiIon-batteri, og handboka anbefalar kalibrering ein gong i året. (Linux er sjølvsagt det beste operativsystemet ) Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 men hvordan i all verden kalibrerer man et batteri?? Har ikke noen manual til laptopen, og det blir en smule vanskelig å spore opp. Batteriene mine har en knapp man trykker på, og da lyser/blinker de for å vise gjenværende kapasitet eller feil. Indikatoren skal lyse, men det ene batteriet blinker, noe som tenger på feil. Lenke til kommentar
skaven Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 "DJ-JK: men hvordan i all verden kalibrerer man et batteri?? Har ikke noen manual til laptopen, og det blir en smule vanskelig å spore opp." Det er ikke alle som har en slik funksjon, men noen av Fujitsu siemens har det, samt en del compaq/hp/ibm. Dette har vært tilgjenngelig siden begynnelsen av 90-tallet. Det kan godt være at de "nye" maskinen ikke trenger dette lenger, siden man i år 2004 kanskje har klart å lage "intelligente" batterier... Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Kalibrering er ofte ein funksjon i biosen. Lenke til kommentar
DellDude Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 hehe... bare en liten bikomentar. kjører 2x batteri på den gamle laptopen min (celly 700mhz 128mb ram, 20gb 4200rpm disk, ati mobility 128 16mb). Det ene er delvis fucka, så det har i overkant av halvert kapasitet samt at det måler feil (er egen test-knapp og indikator på batteriet!). Når jeg kjører opp windows 2000, blir pcn automatisk drept av win2k fordi den mener at "batteriet er tomt". Hvis jeg booter opp slackware etterpå, lever denne i over en halvtime før pc'n dør av sult. Nå vet jeg ikke om du har gjort dette, men under strømkontrollen på maskina kan du selv definere når vindows skal gå i stand-by, hvis du sette nedre grense til 1% burde du få lengere "levetid" på batteri? Lenke til kommentar
akerman Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Calibration = Discharge battery _completely_ (so turn off windows sleep etc)... then recharge completely, and finally, discharge completely again. Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Kanskje kalibrering er smart en gang og to i året, men det korter ned på levetiden til batteriet. De fleste batteri produsenter sier at deres batteri varer fra 400-500 oppladninger og utladninger hvis du bruker batteriet ned til 20% kapasitet hver gang. Bruker du batteriet helt opp (0% igjen) så varer batteriet færre utladninger og oppladninger. Bruker du bare batteriet ned til 50% så kan du regne med langt flere utladninger og oppladninger. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Nå vet jeg ikke om du har gjort dette, men under strømkontrollen på maskina kan du selv definere når vindows skal gå i stand-by, hvis du sette nedre grense til 1% burde du få lengere "levetid" på batteri? vell.. hjelper ikke når det ene batteriet blir avlest feil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå