monzilla Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Er litt interessert i å vite om den kalde krigen spredte seg til Afrika. Er det noen som vet noe om dette? Har bladd gjennom en del forskjellige lærebøker til VKII Almenn, men ingen av bøkene skriver noe særlig om dette. Har også prøvd søkemotorer, men jeg får ikke noe relevant ut av søkene. Var det noen kriger som ble utkjempet à la vietnam og korea? Var det noen kriser som var på nivå med Cuba og Berlinkrisen? Lenke til kommentar
The_evil_blue_toad Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Nå kan det hende jeg er helt på bærtur, men, men. http://wwics.si.edu/index.cfm?topic_id=140...rary.Collection Virker som om det er info om dette på denne siden. Så vidt jeg vet spredde kommunismen seg ned i midtøsten også, og det skapte så klart spenning i området. Husker også en tråd om at Israel bombet amerikanske skip, og gjorde annen ugang for deretter å lyve i løpet av denne perioden for å få amerikansk støtte. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Vel... midt i den kalde krigen var Afrika mest opptatt av å frigjøre seg fra kolonilandene som hadde trykket dem nede i flere hundreår. Vi finner den største frigjøringsbølgen på 1960-tallet, med maktskifte, borgerkriger og usikkerhet. Eksempelvis kan nevnes Kongo, som siden 1870-tallet hadde vært åsted for Belgia og Kong Leopolds forferdelige massedrap og ødeleggelser. Det ble frigjort på 1960-tallet, men den nyinsatte president Lumumba ble brutalt drept av Belgiske, og i ettertid også mulig, amerikanske styrker. Sør-Afrika var preget av Apartheid, og land som Uganda levde under Idi Amins diktatortyranni - en forferdelig leder som blant annet hyllet Hitler for hans handlinger mot jødene, og som styrte Uganda på en forferdelig måte i denne perioden. Kommunismen spredte seg også til Afrika, i aller høyeste grad. Under frigjøringen og kampen mot Apartheid i Sør-Afrika spilte kommunistene og sosialistene en sentral rolle. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 (endret) Både USA og Sovjet spredde masse lette våpen rundt i kontinentet. Før frigjøringene hadde flere land et næringsliv som fungerte, en sentralmakt )ofte dominert av hvite) og en svart middelklasse. Når de svarte lederne hadde fått styre et par tiår var det slutt på fremgangen, og siden det har det stort sett vært trøbbel i Afrika. F.eks har vi i Zimbabwe en artig kar som kastet ut de eneste som makter å dyrke jorda, de hvite. De svarte er flinkere til å herje (hiv + aids) og få unger. Afrika er en skikkelig stor sump, med mange fæle mennekser, og mye danseglede. De landene hvor ståa er best for tiden er: Sør-Afrika (mange hvite bor der, de svarte har ikke fått styre så lenge) Botswana (sparsommelig og nøysomhet er kulturen, endel ressurser som er bra forvaltet) Libya (mye olje og en parDyboy som president) Er det noen som vet noe om dette? Har bladd gjennom en del forskjellige lærebøker til VKII Almenn, men ingen av bøkene skriver noe særlig om dette. Har også prøvd søkemotorer, men jeg får ikke noe relevant ut av søkene.Som du ser svarer jeg useriløst, fordi du ikke stiller noen gode spørsmål eller ting det går ann å svar på kortfattet. Enten har du meget dårlig VK2 allmenn historie bok, du har ikke lært å slå opp i leksikon, eller du behersker ikke google. Prøv vgd sitt historieforum og for guds skyld SØK. Stikkord: Somalia/Afrikas horn Angola Tchad Rwanda 1994 Endret 15. april 2004 av FiskePinna Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 18. april 2004 Forfatter Del Skrevet 18. april 2004 Takker for gode svar, men fiskepinna, du bør holde kjeft på ting som du ikke har peiling på. Hvis du ikke har noe vetigt å skrive, så ikke skriv noe i det hele tatt Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Takker for gode svar, men fiskepinna, du bør holde kjeft på ting som du ikke har peiling på. Hvis du ikke har noe vetigt å skrive, så ikke skriv noe i det hele tatt Støttes Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Takker for gode svar, men fiskepinna, du bør holde kjeft på ting som du ikke har peiling på. Hvis du ikke har noe vetigt å skrive, så ikke skriv noe i det hele tatt Og dette smalt fra rette persjon. Tror jeg har 17,2 ganger mer peiling enn deg på dette området. Mitt innlegg var et hjertesukk over hvilke dumme spørsmål trådstarter stiller. Var det noen kriger som ble utkjempet à la vietnam og korea? Var det noen kriser som var på nivå med Cuba og Berlinkrisen? Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Før frigjøringene hadde flere land et næringsliv som fungerte, en sentralmakt )ofte dominert av hvite) og en svart middelklasse. Når de svarte lederne hadde fått styre et par tiår var det slutt på fremgangen, og siden det har det stort sett vært trøbbel i Afrika. Hva er for deg et fungerende næringsliv? Er det en kolonimakt som pumper ressurser ut av landet? Det er kolonimaktene, og ingen andres, skyld for at det gikk som det gikk med disse landene. Jeg skrev om president Lumumba i Kongo, gjorde jeg ikke - leste du hva som skjedde med ham? Han ble tatt av dage av belgiske og amerikanske styresmakter. Et mord. Et mord på en demokratisk valgt statsleder. Hvordan tror du forøvrig det går med et kontinent, hvor kolonimaktene trakk grenselinjene med linjal? Det går veldig dårlig - og derfor er borgerkrigen et faktum. Landene ble tappet for verdier, hemmet i utviklingen, og derfor er situasjonen slik i dag. Tenkt over det? Tar du psykologien i dette? I dag er det nærmest umulig for disse landene å følge med - utenlandsgjelden og Verdensbankens fordringer overfor disse landene legger et lokk over mulighetene. Din 17,2 ganger større peiling kan du få billig av meg. Faktum er at du på dette området later til å være blendet av stålblå propaganda. Visste du forøvrig at de inntil nylig hadde en utstoppet neger stående ved det det belgiske Afrika-museet i Brüssel? Somalia/Afrikas hornAngola Tchad Rwanda 1994 Er dette en liste over tragiske hendelser i Afrika? Du kan godt føye til et par til, som katastrofesituasjonen i Burundi, forholdene i Liberia, masseslaktene i Kongo og Sierra Leone og dagens humanitære katastrofe i Sudan. Listen er lang. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Hva er for deg et fungerende næringsliv? Er det en kolonimakt som pumper ressurser ut av landet? Det er kolonimaktene, og ingen andres, skyld for at det gikk som det gikk med disse landene. Jeg skrev om president Lumumba i Kongo, gjorde jeg ikke - leste du hva som skjedde med ham? Han ble tatt av dage av belgiske og amerikanske styresmakter. Et mord. Et mord på en demokratisk valgt statsleder.Merk at jeg skrev flere land. Noen av de landene som var mest europeisert (Egypt, Zimbabwe, Marokko og Tunis) hadde et næringsliv som fungerte til en viss grad. Et næringsliv som oppfylte primærbehovene i en nasjon; brødfø befolkningen, et minimum av skoleverk og helsetilbud. Faktisk har aldri Egypt hatt ligget bedre ann en den perioden britene styrte, på 1870 og 1890-tall især.Det var Mobutu som tok Lumumba, med moralsk og politisk støtte fra USA. Hvor dypt CIA var involvert vil jeg ikke spekulere i. Her kommer vi inn på den kalde krigen. På 60-tallet dominerte USA Afrika stort, Sovjetsik innflytelse kom først godt ut på 70-tallet da mange sovjetiske problemer i Europa, asia og av intern karakter var løst og man kunne se mot det afrikanske kontinentet. Den kalde krigen slo begge veier. I Egypt gjorde en gruppe rundt Nasser kupp 1952, bl.a. pga kongens nedlag mot Israel få år før. Denne gruppen var klart marxistisk/kommunistisk, og var en av mange panarabiske sosialistiske grupperinger støttet av Sovjet. Hvordan tror du forøvrig det går med et kontinent, hvor kolonimaktene trakk grenselinjene med linjal? Det går veldig dårlig - og derfor er borgerkrigen et faktum. Landene ble tappet for verdier, hemmet i utviklingen, og derfor er situasjonen slik i dag. Tenkt over det? Tar du psykologien i dette? I dag er det nærmest umulig for disse landene å følge med - utenlandsgjelden og Verdensbankens fordringer overfor disse landene legger et lokk over mulighetene.Det finnes flere alnd med hetrogen befolkning som har klart seg svært godt. Det fremste eksempelet i Europa er Belgia. Ellers så har vi USA der delstatene ble bestemt med linjal fra Washington. Mange land ble tappet for ressurser, men noen fikk også mye hjelp. I Egypt utdannet og skolerte britene en middelklasse etter Europeisk mal, og hadde en velfungerende stat. I India var britene tidlig ute med jernbane og industribygging. Jeg synes ikke vi skal legge for stor vekt på koloni og imperietiden, det er andre grunner til status idag. Botswana er et eksempel på et land som har klart seg bra, det eneste problemet der for tiden er HIV/Aids. Svaret ligger delvis i kulturen, i Botswana står sentralmakten sterkt, og folket har en sterk sparekultur og disiplin. Utenlandsgjelden skal heller ikke overvurders. I mange land er det liten vilje til å betale gammel gjeld blandt landets eltie, fordi stor gjeld sikrer mye u-hjelp og overføringer fra rike land. Eliten skor seg på vestens gavmildhet og beslaglegger mye av pengene. Det største problemet for de fleste Afrikanske land ved siden av Hiv og dårlig arbeidsmoral er at de ikke får solgt varene sine på verdensmarkedet. Med økt frihandel tror jeg mye vil løse seg på sikt. Din 17,2 ganger større peiling kan du få billig av meg. Faktum er at du på dette området later til å være blendet av stålblå propaganda. Visste du forøvrig at de inntil nylig hadde en utstoppet neger stående ved det det belgiske Afrika-museet i Brüssel?Peiling kan naturligvis ikke måles i tall. Jeg tror mitt verdensbilde ligger noe nærmere VK2 pensumet ditt som er sterkt farget av sosialdemokratiske verdier. Les Grimberg, der et det et mye mer nyansert og objektivt syn på historien. Dog noe i overkant personfokusert i forhold til hva som er vanlig historieskrivning idag. En utstoppet neger har ingenting med saken å gjøre, å bare et forsøk på å kneble meg ved å si hvor slemme vi europeere har vært tidligere.Er dette en liste over tragiske hendelser i Afrika? Du kan godt føye til et par til, som katastrofesituasjonen i Burundi, forholdene i Liberia, masseslaktene i Kongo og Sierra Leone og dagens humanitære katastrofe i Sudan. Listen er lang. Det er listen over hedneleser direkte knyttet til den kalde krigen. Finnes naturligvis langt flere tragedier, ser du har nevnt et par av dem. Burundi, Liberia, Kongo og Sierra Leone er indirekte påvirket av den kalde krigen. Angola må være den enkelttragedien hvis årsak var størst å finne i kald krig spillet. Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 FiskePinna: For voldtekt av et helt kontinent på en gang Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 FiskePinna: For voldtekt av et helt kontinent på en gang Dette handler ikke om å ta en negresse bakfra mister, selv om vi i Norge er veldig glad i å forenkle vansklige politiske situasjoner og gjøre det enkelt. Fordi jeg har et mer moderat/konservativt syn på Afrika enn normen idag er dum. Det enkel er ofte det beste. Påpek heller feil og kom med konstruktive innlegg. Jeg er ingen fan av pakkeløsninger i politisk regi. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 18. april 2004 Forfatter Del Skrevet 18. april 2004 Var ikke Mosambik er svært sentralt land i Afrika under den kalde krigen? Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Var ikke Mosambik er svært sentralt land i Afrika under den kalde krigen? tja, ganske klassisk afrikansk etterkrigshistorie. Frigjøringskrig -> "demokratiske valg" - > sosialistiske diktaturer -> motkupp med støtte fra CIA - > motkupp nr 2 med støtte fra sovjetiske våpen og du har det gående. http://it-student.hivolda.no/prosjekt/v00/...k/politikk.html Mosambikk var nok ikke blant de mest sentral når det gjelder kald krig i Afrika. Lenke til kommentar
Elyas Machera Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 HVORFOR, jeg spør hvorfor kan ikke FN gjøre mer med situasjonen i Sudan og Kongo? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå