FredrikFredrik Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 (endret) Fikk tak i en radiator fra noe som ser ut som et gammelt, lite kjøleskap i dag. Det beste er at raddisen ser fin og hel ut, og jeg fikk den gratis . Er egentlig litt usikker på om det er en radiator, det kom masse skumle "gasslekasje-lyder" da jeg rev den fra resten av kjøleskapet. Radiatoren er 40 cm lang, har 8 kopperrør (egentlig et langt), mange aluminiumsplater langs rørene. Mitt spørsmål til dere der ute er: Er denne gassen farlig? Kan radiatoren brukes i et vannkjølingssystem? Dersom noen har tips om hvordan jeg kan rense denne grundig, så ikke nøl. Endret 15. april 2004 av FredrikFredrik Lenke til kommentar
Axentrix Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 den gassen er vel ikke farlig tror jeg.. men jeg tror jeg ville holdt meg unna å puste den inn rens den godt... Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Det er vel egentlig en kondensator du har fått tak i, men i bunn og grunn fungerer den jo som en radiator. Om ikke rørene er altfor trange, (mindre enn 8mm innv) så kan du godt bruke den som en radiator! Gassen som kom ut er vel et fordampet kjølemedium. Uansett skal man ha respekt for slike gasser, og unngå å puste inn disse. Lenke til kommentar
FredrikFredrik Skrevet 15. april 2004 Forfatter Del Skrevet 15. april 2004 ser ut som den vil fungere som en radiator. Tror rørene er rundtom 10mm på innsiden, så dette blir raddisen i mitt kjølesystem Lenke til kommentar
Kauder Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Grattis! Utroli sjef å finne slike, forsåvidt bare fra bil også, som jeg tror er ti ganger fetere å 'ekstraktere'... Lenke til kommentar
hengib Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Gassen er freon gass.Får håpe du ikke pustet inn for mye av gassen. Gassen er meget farlig.Freon er nå forbudt og bruke til kjøle anlegg.Vær forsiktig med slike gasser. Lenke til kommentar
FredrikFredrik Skrevet 15. april 2004 Forfatter Del Skrevet 15. april 2004 Neida, pustet (heldigvis) ikke inn mye av gassen. Løp unna straks jeg hørte lyden av lekkasje. (og at jeg fremdeles er i live er jo et godt tegn ) Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 (endret) skal bra en tur på melus bilopphøggeri å røske til meg er par bilraddiser i morgen jeg , skal ha en liten en til å ha med på lan og en megastor en som jeg skal ha ute på verandaen til hjemmebruk, så jeg kan klokke MYYYE!!!!!, gleder meg extremt mye :D Endret 15. april 2004 av Henrik2k Lenke til kommentar
FredrikFredrik Skrevet 16. april 2004 Forfatter Del Skrevet 16. april 2004 Det var på en søppelplass jeg fant min. Skal ut til knoksen i dag for å se etter kopper til vannblokk. Kanskje jeg kommer over en enda bedre radiator. Dette er uansett en billig måte å skaffe seg vannkjøling på. Lenke til kommentar
FredrikFredrik Skrevet 16. april 2004 Forfatter Del Skrevet 16. april 2004 Fan dette på internett i dag: "I nyere kjøleskap benytter man oftest freongass. Den har en emmen og litt søtlig lukt. Selv om den er skadelig for jordens ozonlag er direkte kontakt med små mengder ikke farlig for mennesker. Forbigående hodepine kan imidlertid forekomme. Den gir seg gjerne hvis man får litt frisk luft" skrevet i 2001. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Fan dette på internett i dag: "I nyere kjøleskap benytter man oftest freongass. Den har en emmen og litt søtlig lukt. Selv om den er skadelig for jordens ozonlag er direkte kontakt med små mengder ikke farlig for mennesker. Forbigående hodepine kan imidlertid forekomme. Den gir seg gjerne hvis man får litt frisk luft" skrevet i 2001. Nettopp. Man får ettervirkningene igjen på påskefjellet til neste år Lenke til kommentar
FredrikFredrik Skrevet 16. april 2004 Forfatter Del Skrevet 16. april 2004 16 lag solkrem hjelper mot dette . Hos knoksen kunne de gi meg en raddis fra en fiat for 250.-. Bilen var ganske ny faktisk, kun gått 62 000 km. Derfor var radiatoren ganske fin. Tror likevel jeg går for den fra kjøleskapet. Men jeg fikk ikke tak i kopper! Skal ta kontakt med en elektriker eller noe sånnt, får håpe han har. Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Freon er egentlig et varemerke på linje med Coca-Cola Uten at eg er den store eksperten her så er det vel R12 og R22 som blir brukt i kjøleskap. Dei har ein GWP på 8500 og 1700. Det betyr at f eks R12 er 8500 ganger så "hjelpsom" som CO2 for drivhuseffekten, over ein tidsperiode på 100 år. Lenke til kommentar
FredrikFredrik Skrevet 16. april 2004 Forfatter Del Skrevet 16. april 2004 Tar jo knekken på kloden vår. Ikke rart det ble forbudt å bruke. Varmere klima vil jo gjøre at alle prosessorene med vannkjøling blir bittelitt varmere Lenke til kommentar
The Helper Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 (endret) Gassen er freon gass.Får håpe du ikke pustet inn for mye av gassen.Gassen er meget farlig.Freon er nå forbudt og bruke til kjøle anlegg.Vær forsiktig med slike gasser. hmmmmm.. vist det var et veldig gammelt kjøleskap, så er det mulig at det var freon, freon er vel egentlig ikke så alt for farlig å puste, men visst du røyker i ett rom med freon, så blir den gassen som kommer igjennom røyken (forbrent freon) til Cyanid, å det er skumle, skumle greier... Det som normalt er i kjøleskap er vel R34 eller noe lignende. vet også at det finnest salmoniakk (eller noe i den dur) fyllte kjølesystemer, dette har jeg faktisk opplevd selv, jobber som elektrikker, å drev å koblet en frysekompressor (ikke en liten en altså.. 45KW) og det kom en frysemann å skulle vakuumere systemet (for å fjerne fukt i rørene) jeg spurte han når det begynte å lukte sterkt i rommet om gassen var farlig.. han svarte nei, og jeg fortsatte med koblingen, sto å balanserte på ett rør i rommet, og når gassen (som forsåvidt reiv ganske bra i nasa og fikk tårene til å trille og øyene til å vi) virkelig hadde fyllt rommet, så var det tett før jeg besvimte... så fann jeg ut at frysemannen bare køddet med meg... ED: må berre legge til at ej muligens he fokka opp litt i rekefølga og slikt her... Endret 16. april 2004 av The Helper Lenke til kommentar
AutoExec Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 vet også at det finnest salmoniakk (eller noe i den dur) fyllte kjølesystemer, sikker på at du ikke mener amoniakk eller salmiakk? høres ut som en mixup av disse anyway: vet noen om noen fine høggere i oslo? Lenke til kommentar
FredrikFredrik Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 Skummel erfaring det der, The Helper. Hehe "salmoniakk", måtte bare le litt. Lenke til kommentar
.V. Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Høres ut som amoniakk, det tror jeg skal ha en sånn virkning. Lenke til kommentar
Skello Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Kor står Radiatoren i ein bil då? Lenke til kommentar
Lucifer 666 Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Kor står Radiatoren i ein bil då? Du mener radiatoren til varmeapparatet? Den er på en av sidene av torpedoveggen, kommer litt ann på bilmerket. Finn vifta for lufta inn til bilen ved å følge kanalene. Den står i nærheten av den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå