Gå til innhold

Vannkjølingsdeler fra Microplex, kommentarer?


Anbefalte innlegg

Har tenkt å bestille følgende fra Microplex:

 

Eheim 1048 - Burde vel holde til DD RBX + GPU/NB?

Vifter - Titan alu 120mm. Har en fra før. Evt Papst hvis noen har noen veldig gode argumenter.

Griller - AC240 og AC140 til Chieftec fulltower (skal settes opp sånn)

 

Jeg trenger også en vanntank, enten fra Microplex eller Netconnection. Trenger en anbefaling der. Trenger ikke noe fancy, den kommer ikke til å vises.

 

Resten av oppsettet blir DD-blokker, BIEX2 radiator og Tygonslanger fra Netconnection, men jeg bestiller dette fra Microplex først da jeg muligens skal bytte socket nå.

 

Hva trenger jeg ellers av nipler, slangeklemmer og annet dilldall som jeg sikkert kommer til å glemme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke trenger noen fancy vanntank, så hadde det sikkert ikke vært så dumt å lag en selv i den størrelsen du vil ha. Det er langt i fra vanskelig, og hvertfall ikke om du lager den firkantet.

 

Oppsettet ser bra ut det, men hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg byttet ut radiatoren med ProCore fra 3dfxcool. Til prisen av 1 BIEX2 så får du nesten 2 Procore, som er en enormt bra radiator. Lettere å plassere også.

 

Pumpe er faktisk noe du burde se nøye igjennom. Hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg kjøpt en pumpe som gikk på 12v (Microplex har den pumpen som brukes i MIST settet som er en Eheim pumpe, bare med denne forvandlingen. Syns det er noe herk å ha egen kabel til pumpa (et rele går også ann), så derfor skal jeg ta strøm fra en AT kabel. Litt dumt når du skal teste systemet siden du må ha PSU'en i nærheten.

(Skrue har vist en del innsikt på pumper, så spør han om du ikke er sikker)

 

Nipler skal komme med alle delene, og med mindre du ikke lager egen tank, så trenger du ikke noen ekstra. Slangeklemmer er etter min mening høyt overvurdert så lenge du ikke begynner med noen heller tvilsomme koblinger på nipler uten riller, og river og sliter i slangene så trenger du ikke noen svære slangenipler. Noen strips holder, og er mye penere. Selvfølgelig om du vil helgardere så går det jo ann, men de er langt i fra pene.

 

Algemiddel, evt Glow/Blue-motion? Korrosjonsmiddel skal du ikke trenge.

Lenke til kommentar

Så det jeg trenger i tillegg er altså strips pluss evt algemiddel?

 

Gidder ikke lage tank selv, tar gjerne imot en anbefaling. Resten av systemet er vel 1/2" (?), så det er fint om tanken hadde hatt samme nipler.

 

Så ProCore er altså like bra som BIEX2, selv om det kun er 2x120mm? I så fall er den absolutt ikke å forakte med tanke på prisen :)

 

Den Mist-pumpa er jo svinaktig dyr, over dobbel pris i forhold til Eheim 1046 som den er bygget på. Du får jo med en sånn 3.5" enhet, men likevel...

Lenke til kommentar

Du kan jo lese testen selv. ProCore yter marginalt bedre enn Max.Perf som har som jeg har fått med meg blåst fletta av alt annet i den størrelsen. Har hørt fra noen at en Max.Perf yter like bra som en EVO 240 med rimlige kraftige vifter. EVO 240 stiller vel på samme linje som BIEX2, kanskje litt dårligere (ren gjetning så ikke ta meg rett på ordet)

 

Så en ProCore ville absolutt ikke vært dumt, og du kan (nesten) få to til prisen av en BIEX2. Kan det blir bedre? ;)

 

Tank har absolutt ingen ting å si på systemet. Med mindre den er enorm svær på flere titalls liter så har den ingenting å si, utenom som lufting og påfylling. Så mao ta den tanken du liker, og som har rett dimensjon.

 

Spør som sagt Skrue om pumper. Han har vel testet en del som jeg har forstått.

 

Strips OG algemiddel. Ikke eventuelt. Det er alpha og omega om du ikke vil ha en algefarm i blokkene dine, for det vil komme. Frostvæske kan brukes som erstatning, og den gir også en fin farge på vannet.

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar

Det holder vel med vanlig frostvæske?

 

Nå har jeg sett litt på ProCoren og det ser jo absolutt ut som den kan måle seg med BIEX2. At den tar mindre plass og ikke minst koster mindre er jo bare positivt. Blir sikkert den jeg går for da :)

 

Skal søke litt etter Skrues pumpeanbefalinger.

Lenke til kommentar

Med mindre du blander flere metaller (syns at alt er i kobber her) så holder frostvæske. Frostvæske hindrer vel også korrosjon i en hvis grad om jeg ikke husker helt feil.

 

ProCore er kortere, men bredere enn BIEX2. Den ruver litt mer. Men fordelen er jo at du kan ha den i fronten og en i toppe f.eks

Lenke til kommentar

Ser også ut til at den er relativt stor til å være 1x120, så det spørs om en AC140 grill i toppen er noe særlig å bruke, hvis du ser på dette bildet:

 

fault.jpg

 

Ikke gjør en tabbe som vi illustrerer på bildet over ; her har vi montert radiatoren rett mot 120mm hullet - mye metall som vil dekke over områder av radiatoren og dermed mister vi luftgjennomstrømming og kjøling og får gjerne mer støy på kjøpet....
Lenke til kommentar

Ja, jeg er klar over det. Det er litt billigere, men det følger ikke med kabler osv. Jeg skal bestille deler fra Microplex uansett så...

 

Edit: Tror jeg går for denne tanken (selv om det var blodpris):

 

AC vanntank, "aquainject", Plexi

 

Det står at den er beregnet for bruk med Eheim 1048, men den har jo bare 3/8" nipler? :hmm:

Bør jeg bytte ut niplene på den?

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Beklager, trodde den kom med. I testen så hørtes det ut som om det gjorde det, og jeg finner heller ikke den på sidene hos 3DFXCool.

 

Du bør bytte ut niplene, eller ta en annen vanntank. Du kan jo bruke den som er, men da må du styre med overganger, eller du kan prøve å få tettet til. Det er litt verre å tette en slange som er for stor, enn for liten, så jeg hadde skiftet evt. skifte vanntank.

 

La merke til en annen ting som kan hjelpe deg. Hvis du ser på dimensjonene på trykk og sugeside på eheim pumpene så ser du at de er 11mm og 13mm. Om du monterte vanntanken på 11mm siden så kan du bruke 3/8" slanger. Problemet er at det er trykksiden som er 11mm, og den er vist på toppen av pumpen. Om du da monterer tanken der så må du snu pumpen på hodet, og ikke alle pumper liker det (Mi Aquabee nekter å starte uten et kakk i siden når den er montert slik)

Selv har jeg også tanken min på trykksiden så det har ingenting å si, riktignok så er den et stykke unna.

Lenke til kommentar

På Eheim 1048 er både trykk og sugeside Ø13mm ID i følge Microplex' sider. Finner ingen tanker som har 1/2" nipler, bortsett fra den 5.25" saken på Netconnection. Er det stress å bytte nipler på tanken, hvordan er de satt fast?

 

Edit: Den tanken fra Mist er også en mulighet, den ser ut som det er ganske lik den jeg nevnte ovenfor.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Det må du nesten finne ut selv. Først og fremst så må du finne ut om det er mulig. Ikke alle gjenger niplene i plexi, noen presser de ned (som jeg smertefult har erfart).

 

Du taper neppe noe på å bruke 3/8" til vanntanken. Det eneste blir nok at pumpen får litt mer å jobbe med, men den tviler jeg på at du merker.

Bestem selv. Ta ut nipler, sette på ny, håpe på at den er tett (jeg klarte å få sprekker på grunn av at jeg hadde tatt ut niplene på min Maze 4 blokk en gang eller to for mye. Tror det var noen andre faktorer inni bildet også, men nok om det), eller sette på en overgang, bruke en liten lengde slange med annen dimensjon og to strips ekstra. :roll:

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...