Gå til innhold

Helsefare ved bruk av dataskjerm


ojb

Anbefalte innlegg

Hva er den "optimale" Hz da? Fant ut at jeg har kjørt 60Hz i alle år nå jeg :ermm:

Skrudde over til 75Hz nå.. Skal sjekke om jeg får røde øyer og hodepine av det :p

Det optimale er jo egentlig så høyt som mulig, men bildet har en tendens til å blir veldig uklart over 120 hz pga begrensinger i skjerm/ramdac (er ikke helt sikker på hva det ligger i, lenge siden jeg har lest om det). Men 100hz holder ganske bra for de flest vil jeg si.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som har erfaring med strålefiltre?

Sitter noen 'gubber' og 'tanter' på jobben som har slike strålefiltre og påstår de merker stor forskjell. Jeg på den andre siden har sittet foran skjermen lenger enn de fleste, uten å ta noen skade av den grunn (min påstand ;) )

En strålefilter kan være fordelaktig å ha. Men kun om man sitter med en preMPR II skjerm.... Men MPR II har sneket seg inn på absolutt alle skjermer for rimelig lenge siden så man må vel finne en skjerm som er godt over 10 år gammel for at det blir noe poeng i å bruke den....

En annen ting at slike filtre også gjør at lyset fra skjermen blir mindre skarp så det kan være behageligere for en som er uvant. Men man oppnår ca. det samme ved å justere brightness...

 

 

Og vil man finne ut om skjemen din utgir noe stråling så kan man låne en dosimeter (på fysikklabben på skolen e.l. har de sikkert en sånn) og sjekke selv.

Lenke til kommentar
Du blir vel påvirket av det magnetiske feltet rundt en crt skjerm

Det er heller ikke godt for øya

 

LCD er mindre helsefarlig

Lenker? Det med magnetiske felter er hovedsaklig "barnetro", det er ikke påvist noen korrelasjon mellom noen type lidelser, og magnetiske felter av moderat styrke (pc-skjermen er langt under det som kan kalles moderat, prøv å mål fra støvsugeren feks). Spørs hva du legger i helsefare, mye flimring kan gi ett visst ubehag, men ingen direkte helsefare, har du en refresh som er ordentlig (som alle moderne skjermer støtter), så er LCD like ille/bra som crt, faktisk er ofte LCD som default stillt inn på alt for høy lysstyrke, noe som gjør det slitsomt å se på, så det kan også være ett problem for folk som ikke har peil (selv om de også har en tendens til å kjøre 60hz om de skulel ha CRT).

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg var plaget med kraftige migrene anfall ofte og hadde stadig stiv nakke osv. Trodde det var pga stress men dette forvant helt den dagen jeg gikk over til lcd både på jobb og hjemme. Det kan jo selvsagt være en tilfeldighet men jeg tror det har med skjerm å gjøre..

Som sagt, kan gi ett visst ubehag, migrene er kjipt, men du har ikke fått migrene av skjermen, den bare gir anfall oftere, og det er dermed ikke helsefarlig (mange får feks migrene av sjokolade, uten at sjokolade på kort sikt er helsefarlig av den grunn), nakkevondt har jeg vanskelig for å tro er direkte relatert til skjermkvaliteten, det må ha vært sittestillingen eller noe.

 

Som jeg har spesifisert før, lav refresh kan gi ett visst ubehag, men det er også det eneste, lcd er ikke per def noe sunnere enn crt, og magnetfelt som kommer ut av crt skader ingen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vel det trenges en god del mer refresh enn dagen systemer klarer for at CRT skjermer skal være like flimmerfri som LCD. For selv om det er f.eks 100Hz refresh, så klarer hver piksel på CRT skjermen å bli svart imellom 2 oppdateringer. dvs. det blir alltid flimmer med crt. Hvor behagelig det er avhenger av hvorvidt øya er trent til å oppfatte frekvenser/ hvorvidt man er trent til å overse flimmer.

 

På en LCD skjerm blir ikke fargen på pikslene forandra før en ny oppdatering kommer. Dvs LCD vil alltid være mer behagelig med hensyn til oppdateringsfrekvenser, men CRT kan matche den under visse omstendigheter. (F.eks hvis man bildet som CRT skjermen viser er helt svart så blir det lite forskjell mellom 200 Hz og 56 hz og ikkke minst LCD)

 

 

Så var det det andre helsepunktet ved CRT-skjermer, som er stråling. CRT skjermer vil alltid stråle litt pga. grunnprinsippet ved teknologien. Som sagt finnes det standarter på hvor lite de skal stråle slik at det ikke blir skadelig, men hvorvidt sånn stråling kan ha kumulativt effekt hos en utsatt person er jeg ikke helt sikker på.

LCD sjermer stråler ikke i det hele tatt så der unngår man denne risikoen (uannset hvor lite den er).

Endret av vehitman
Lenke til kommentar
Så var det det andre helsepunktet ved CRT-skjermer, som er stråling. CRT skjermer vil alltid stråle litt pga. grunnprinsippet ved teknologien. Som sagt finnes det standarter på hvor lite de skal stråle slik at det ikke blir skadelig, men hvorvidt sånn stråling kan ha kumulativt effekt hos en utsatt person er jeg ikke helt sikker på.

LCD sjermer stråler ikke i det hele tatt så der unngår man denne risikoen (uannset hvor lite den er).

Uten at jeg har målt selv i dette tilfellet, så finnes det, såvidt meg bekjent, ingen elektriske artikler som ikke har magnetisk stråling, men LCD har vel mindre stråling.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvorvidt du blir plaget av å se lenge på en CRT skjerm kommer veldig mye ann på personen. Jeg bruker briller og hvis jeg prøver å se på en CRT skjerm i mer enn 30 min uten briller så får jeg så vondt i øynene at jeg bare må gi opp. På LCD skjerm derimot så kan jeg sitte flere timer.

Uansett hvor mange hertz du bruker på skjermen så blir den aldri helt flimmerfri. Jeg er en av de som kan gå inn i en TV forrettning og peke ut alle 50hz TV'ene. De fleste klarer ikke å se flimmringen, men noen av oss blir helt gal av den :)

Lenke til kommentar
Hvorvidt du blir plaget av å se lenge på en CRT skjerm kommer veldig mye ann på personen. Jeg bruker briller og hvis jeg prøver å se på en CRT skjerm i mer enn 30 min uten briller så får jeg så vondt i øynene at jeg bare må gi opp. På LCD skjerm derimot så kan jeg sitte flere timer.

Uansett hvor mange hertz du bruker på skjermen så blir den aldri helt flimmerfri. Jeg er en av de som kan gå inn i en TV forrettning og peke ut alle 50hz TV'ene. De fleste klarer ikke å se flimmringen, men noen av oss blir helt gal av den :)

Vil si at de fleste klarer å se forskjellen på 50hz og 100hz, og med litt trening klarer nok over 90% å se forskjellen, 50hz er veldig lite.

 

AtW

Lenke til kommentar

Beste trikset er å se en TV i sidesynet.

Siden vi oppfatter bevegelser bedre i sidesynet. (Urinstinkt eller no).

 

Bare prøv det. Se rett på en 50 Hz TV.

Du merker flimringen kanskje. Men se på den samme tv'en mens den befinner seg hel ute i sidesynet ditt.

Da merker du det garantert.

 

Vanlig triks i TV-butikker er å sette TV'ene slik at du ser rett på en 100Hz og samtidig ser en 50 Hz litt lengre bort, i sidesynet ditt.

Dermed blir du overbevist om at du MÅ ha deg 100Hz for det er SÅ bra.

 

De forklarer derimot ingenting om bakdelene med en 100Hz TV.

 

(en skjerm i 100Hz og en TV i 100Hz må ikke sammenlignes, da de tegner op bildet på helt forskjellige måter. Og i tillegg gir 100Hz monitor 100 unike helbilder pr sekund, mens en normal 100Hz TV fremdeles viser kun 25 unike helbilder pr sekund.)

Lenke til kommentar
Uten at jeg har målt selv i dette tilfellet, så finnes det, såvidt meg bekjent, ingen elektriske artikler som ikke har magnetisk stråling, men LCD har vel mindre stråling.

 

AtW

 

Det er ikke snakk om magnetfelt som oppstårr ved alle elektriske kretser pga gjennomgang av strøm. Disse er såpass ubetydelige at de er ikke verd å snakke om (i hvertfall hvis man glemmer varmekabler for en stund).

Her er det snakk om magnettfeltet som brukes for å posisjonere pikslene på skjermen. Og den er faktisk rimelig sterk og strekker seg noe utenfor skjermen også, og kan faktisk påvirke noen prosesser i kroppen.

 

 

Det jeg snakka om var radioaktiv stråling fra katoderøret som er faktisk rimelig ubetydelig spes. på nyere skjermer. og som ikke finnes i LCD skjermer fordi at de ikke har noe katoderør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...