Gå til innhold

Helsefare ved bruk av dataskjerm


ojb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det fantes en bærbar for lenge siden som hadde plasma skjerm, Toshiba T5200: http://www.sinasohn.com/cgi-bin/clascomp/b...computer=t52001

Men det var nok ganske forskjellig teknologi fra dagens plasmaskjermer.

 

LCD er mindre "helsefarlig" enn CRT, men tviler på at noen noensinne har tatt skade av å bruke CRT skjerm. Så slike problemer er mest teoretiske.

Endret av hårek
Lenke til kommentar
en crt skjerm ,,er den farlig for øynene?

stirrer på en sånn i cd 12 timer hver dag

 

hvis den ikke er farlig,hvorfor lages det stråle filter da?

Fordi folk er engstlige, og er redd for stråling, berettigtet eller ikke. Det jeg vet om helseskader som faktisk er underbygd av undersøkelser (noe strålefare har ingen dokumentert effekt). Er hodevondt, osv pga belastning for synet (høy lysstyrke, mye flimmer), ikke direkte skadelig, men ubehagelig. Og at man blunker sjeldnere når man ser på monitorer enn vanlig, og får tørrere øyne, dette er midlertidig, men man kan feks måtte slutte med linser i noen måneder til øynene blir mer fuktige igjen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Noen som har erfaring med strålefiltre?

Sitter noen 'gubber' og 'tanter' på jobben som har slike strålefiltre og påstår de merker stor forskjell. Jeg på den andre siden har sittet foran skjermen lenger enn de fleste, uten å ta noen skade av den grunn (min påstand ;) )

Lenke til kommentar
Noen som har erfaring med strålefiltre?

Sitter noen 'gubber' og 'tanter' på jobben som har slike strålefiltre og påstår de merker stor forskjell. Jeg på den andre siden har sittet foran skjermen lenger enn de fleste, uten å ta noen skade av den grunn (min påstand ;) )

Du merker jo stor forskjell, nemlig at bildet blir mye mer crap :)

 

AtW

Lenke til kommentar

stråling my ass! T.o.m solstrålene har elendig virkning på meg! Blir ikke brun, bare prikkete. Dette har jeg herved tenkt å gjøre noe med. Har hørt om flere som engster seg for WLAN stråling (hahahehoha), så jeg skal nå montere accesspoint i håp om å bli brun.

 

Hvis noen har en strålefarlig skjerm, vennligst send en PM. Jeg er lei av å være brunflekket albino!

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar

Ikke rart epileptikere får hodepine,, du utsetter tross alt øynene for store påkjenninger ved vedvarende spilling,, du bombes tross alt av f.eks 80 bilder i sekundet.. øynene merker det, men du "ser" ikke flimringa.. du ser den hvis du ser på en pc skjerm som filmes og er på tv.. p.g.a en crt har mye raskere oppdateringsfrekvens enn tv'n som har ca 25 bilder i sekundet?

 

Prøv å spille UT ell CS på 60hz i 5 timer.... skal du se at du griner.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...