Mr. Mustard Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 (endret) Var og prøvde å bytte en ødelagt WRC3 disk. Disken fikk noen små riper når konsollen gikk i gulvet med disken i. I butikken påstår de at det ikke er mulig å bytte disken, det går ihvertfall ikke an å gjøre det hos dem. Er dette virkelig policyen til Sony og spillimportørene? Hvis det er tilfelle er jo modchip og dvd-brenner eneste løsningen. Endret 17. april 2004 av simfan Lenke til kommentar
Stor Oddnoga Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Om jeg har forstått riktig så vil du bytte noe dere selv har ødelagt? Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 15. april 2004 Forfatter Del Skrevet 15. april 2004 Og hvorfor skulle ikke det være mulig? Det er jo retten til å spille spillet vi har betalt for og ikke selve disken. Lenke til kommentar
Stor Oddnoga Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 (endret) Tviler på at du får noen gratis disk. Prøvd å kontakte Sony? Kanskje de kan ordne deg en billig. EDIT: Jeg skrev aldri at det ikke var mulig. Endret 15. april 2004 av Swag Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 15. april 2004 Forfatter Del Skrevet 15. april 2004 Nei jeg har ikke kontaktet Sony, skal kontakte dem i morgen. Har ikke noe imot å betale en symbolsk pris for selve disken, men synes det er litt drøyt å måtte betale 500 for en ny kopi av spillet. Jeg ville bare først høre hvilke erfaringer andre her har med ødelagte disker. Strengt tatt var det jo også PS2 konsollen selv som ødela disken, etter min mening er det en kontruksjonsfeil at den lager riper i diskene når flyttes (eller faller i gulvet). Lenke til kommentar
Pastor Lorentzen Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 (endret) Er det virkelig slik at man kan bytte varer som unger ødelegger? Jeg har en treåring som har tegnet og revet ut sider i et par bøker, kan jeg ta disse med til bokhandleren og kreve at forlaget skal gi meg nye bøker for de som sønnen min har ødelagt? Gjelder dette andre ting som klær, møbler osv.? Hva med DVD-filmer? Vår samling med barne-DVD'er har etterhvert blitt ganske så slitt, kan jeg bare ta de med tilbake til butikken og få splitter nye DVD'er? Hvor er dette lovfestet? Kan noen fremvise noe dokumentasjon på dette? P.S. Sony kan ikke gjøre noe som helst for deg, de har ingenting med Playstation-distribusjonen i Norge å gjøre. Du må kontakte Nordisk Film, det er de som distribuerer både PS2 og av WRC3 i Norge. Endret 16. april 2004 av Pastor Lorentzen Lenke til kommentar
Runepune Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 P.S. Sony kan ikke gjøre noe som helst for deg, de har ingenting med Playstation-distribusjonen i Norge å gjøre. Du må kontakte Nordisk Film, det er de som distribuerer både PS2 og av WRC3 i Norge. Det er vel Egmont Entertainment som har alle rettigheter i Norge, men der kommer du ikke langt. De er ganske stivbeinte med det meste. Lenke til kommentar
Pastor Lorentzen Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Det er vel Egmont Entertainment som har alle rettigheter i Norge, men der kommer du ikke langt. De er ganske stivbeinte med det meste. De byttet navn til Nordisk Film for over et år siden. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 16. april 2004 Forfatter Del Skrevet 16. april 2004 En vesentlig forskjell mellom PS2 og bøker og dvd'er er at PS2 har langt mer omfattende kopibeskyttelse og ikke minst at hverken bøker eller dvd'er er like overpriset som PS2 disker. Det er heller ikke noe problem å lese en bok selv om noen har tegnet litt i den. Sammenligningen med møbler og klær er helt irrelevant her siden de ikke er åndsverk på samme måte som PS2 spill. Hvis man enkelt kunne lagd backup av PS2 disker hadde ikke dette vært noe problem i det hele tatt, men når Sony har gjort så mye for å ta fra oss denne retten synes jeg det er rimelig at de er fleksible med å bytte disker som ikke virker lenger, uansett grunn. Lenke til kommentar
Claus3000 Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Tror egentlig ikke du vil komme noe vei med å kontakte "nordisk film" eller hvem det skulle være.... Hadde akkurat samme problemet med SSX3 for noen uker siden(riper i disken etter at jeg glemte å ta ut disken fra PS2`en). Leste litt i heftet som fulgte med spillet. Der sto det at det var 90 dager garanti på plata, men at garantien ikke dekket "misuse, damage or excessive wear". Løsningen ble for meg å kjøpe en "disc repair pro". Ganske stiv pris, men regner med å spare inn de pengene etter hvert. (egentlig sparte jeg inn pengene etter å ha brukt den en gang) SSX3-plata mi fungerer kjempebra nå! Lenke til kommentar
Pastor Lorentzen Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Hvis man enkelt kunne lagd backup av PS2 disker hadde ikke dette vært noe problem i det hele tatt, men når Sony har gjort så mye for å ta fra oss denne retten synes jeg det er rimelig at de er fleksible med å bytte disker som ikke virker lenger, uansett grunn. Ja, jeg er klar over det, men jeg er usikker på denne lovfestede "retten" du referer til. Kan du vise meg en link eller utdrag fra den konkrete loven som gir forbrukeren rett til å ta sikkerhetskopier av et opphavsbeskyttet åndsverk? En vesentlig forskjell mellom PS2 og bøker og dvd'er er at PS2 har langt mer omfattende kopibeskyttelse og ikke minst at hverken bøker eller dvd'er er like overpriset som PS2 disker. Det er heller ikke noe problem å lese en bok selv om noen har tegnet litt i den. Prisen har da ingenting å si, loven bør jo være lik for alle åndsverk. Dersom jeg mister en bok på et bål er det ikke så lett å lese den etterpå. I følge din argumentasjon har man jo betalt for rettigheten til å lese innholdet i boken, så burde ikke da forlaget gi meg en ny bok gratis? Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 (endret) Ellers har du jo alltids tannkremtrikset. Fungerte for meg en gang en venn presterte å søle superlim på undersiden av en CD faktisk. Tannkrem fungerer som et slipemiddel. Ta på litt på undersiden, gni det rundt, og skyll av med masse vann. Kan selvsagt ikke garantere at det hjelper, og det er sikkert mulig å lage flere riper, men du har jo lite å tape på en disk som ikke fungerer. Prisen har da ingenting å si, loven bør jo være lik for alle åndsverk. Dersom jeg mister en bok på et bål er det ikke så lett å lese den etterpå. I følge din argumentasjon har man jo betalt for rettigheten til å lese innholdet i boken, så burde ikke da forlaget gi meg en ny bok gratis? Det er jo en vesentlig forskjell mellom en bok og et spill ved at boken faktisk har relativt høye produksjonskostnader. Et nytt eksemplar av DVD-en til et spill koster så godt som ingenting å oppdrive. Broren min fikk byttet et spill som det var ripe i, men der var det strengt tatt Xbox-ens feil. Det virket imidlertid som om det var noe problem å bytte spillet uansett. Spillet ble sendt til en annen butikk der det var sendt, og den aktuelle butikken fikk sikkert igjen utgiftene for en ny kopi når de returnerte den gamle skiva til utgiver uansett. Er jo en mulighet å kontakte utgiver direkte også, men du har nok strengt tatt ikke _krav_ på noe når feilen er selvforskylt. Litt service er det da likevel lov å håpe på. Endret 16. april 2004 av Aasgaard Lenke til kommentar
BigWhig Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Ikke umulig at du kan få ny disc til en relativt billig penge. EA erstatter mot en liten sum så lenge du sender inn originalen. Siterer manualen fra Gamecube-utgaven av det siste bond-spillet: "Electronic Arts will replace user-damage media, current stoks allowing, if the original media is returned with a Eurocheque or postal order for £10 per disc, payable to Eletronic Arts Ltd." Sjekk manualen om det står noe tilsvarende... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå