Gå til innhold

Jeg skal dra til USA


Anbefalte innlegg

Jeg hadde en post tidligere som hvor det var fett og dra til i USA. Jeg skulle på en språkreise med EF.com.

 

Nå har avgjørelsen falt og det ble New York. Så jeg lurte litt på om jeg kunne få noen tips til hva jeg burde gjøre der.. Skal være der 2-3 uker (spørs på fly-prisen)

 

Ikke kom med masse useriøse innlegg om hvor mongo det er å dra til USA osv.

 

Takker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-Du kan jo ta en titt på Ground Zero, og fortelle oss her inne hvordan det ser ut der nå.

-Så har de vel et par småfine parker der som det foregår en del ballspill i, det er sikkert gøy hvis du er sportslig.

-Ellers har de vel og et ganske bra kunstner strøk, med gode små gallerier og små puber med live musikk.

-Å se byen fra "oven" er sikkert også noe du kommer til å huske (tenker då på at du skal klatre opp i en skyskraper og se ut vinduene/ned fra taket)

- Og så er vel dama-med-fakkelen også noe å få med seg.

- Og så skal det visst nok være en god del meget gode jazz og blues klubber i Harlem (Harlem er vel uansett noe å få med seg)

 

Har aldri vært der selv, men kan tenke meg at det er en spennende by (selv om det finnes andre som er mer spennende)

Lenke til kommentar

Kjøp deg en guide bok over New York fra Lonely Planet eller noen andre. Les den før du drar og du vil alltid vite hva og hvor du skal gå..en slik bok blir din bibel og du vil aldri angre.

 

1. Besøke Empire State building, men vær forberedt på å stå en god del timer i kø...hvis det er høyseson, men det er en fantastisk utsikt over NY.

 

2. Shoppe til du dør i the village. der nede er det masse fete små butikker, og alltid noe å se på. Hver lørdag er det gatemarked i en av hovedgatene der.

 

3. Spaser rundt i Central Park

 

4. Gå på kino i Sony movie theater ved siden av Central park.

 

5. Tusle rundt i Times Square og få med det MTV RTL sendingen.

 

6. Sjekk ut fifth avenue og Tiffanis....og følg den til The flat iron building.

 

7. Gå overalt...kos deg...og sug opp atmosfæren. New york er magisk!!!

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Det skal være ett sted i new york som kalles "Soul in the hole" hvor det spille street basketball og mange store gate stjerner havner i NBA! Eller så er det typiske new york steder som times quare, harlem, central park, brooklyn osv...

 

Du får kose dritten av deg din heldige j*vel! :green: *evny*

Lenke til kommentar

Det er så utrolig mye å gjøre der, så det kommer vel litt an på interessene dine.

 

- Helikoptertur langs manhatten (koster fra $70 og oppover)

- Intrepid Air sea and space museum (stort hangarskip fra ww2 og mye annet, ligger ved Hudson river og 42st.)

- En dagstur for titte på huset til George W. er også å anbefale. Ca 4timer med tog/buss.

- New York er mer enn manhatten. Litt sightseeing i bronx og brooklyn er ikke å forakte. Vakkert er det ikke, men moro likevel.

- Coney Island tivoli. Ikke spesielt stort, men den gamle berg og dale banen cyclone er verd et besøk.

- Staten island ferga er en selvfølge (gratis sist jeg var der)

- Fyrverkeriet langs east river den 4.juli er helt rått. Don't miss it.

 

 

Ellers så håper jeg du er fylt 21, ellers er alt som heter barer og klubber utelukket. Selv øl har 21 års grense.

Endret av Signatur
Lenke til kommentar
Ellers så håper jeg du er fylt 21, ellers er alt som heter barer og klubber utelukket. Selv øl har 21 års grense.

ØØØØMMMMØØØ? WTF OMG ++masse forkortelser"¤%&/`?

 

Kan vel få kjøpt litt i noen litt suspekte sjapper?

Åssen er de på legg? Her i norge får jeg kjøpt drinker på gode barer uten spørsmål, klarer jeg det der??

Lenke til kommentar

Hei! Du er heldig som skal til New York, for det er en veldig flott by. Var der selv i sommer, og det er den mest imponerende byen i USA jeg har besøkt (og jeg har sett mange!)

Som tidligere sagt i denne posten: Ikke gå glipp av 4. Juli fyrverkeriet! Jeg har ikke sett det i NY, men var i Oklahoma City under 4. Juli, og der var det helt sinnsykt! Har aldri sett lignende fyrverkeri. Kan aldri tenke meg at det er dårligere i the big apple, snarere tvert imot :D

 

Den første dagen anbefaler jeg deg å bare rusle rundt i gatene på Manhattan, se på folkelivet og skyskraperne. Det er noe ganske annet enn her hjemme. Ta, som tidligere nevnt, gjerne en tur med rutebåten tur retur Staten Island. Den er gratis, og du får sett frihetsgudinnen på nært hold. Dessuten reiser du sammen med vanlige Newyorkere som skal til/fra jobb, og ikke en haug turister med kamera på magen. Vel så bra som å betale 50 dollar for en sightseeing med turistbåt.

 

Å komme seg til topps i Empire State Building er et must! En tur i Central Park likeså. Hvis du syns kunst og arkitektur er artig, har du mye å se fram til. Veldig mange imponerende bygninger. New York er jo en ny by, så tusen år gamle stavkirker er det lite av, men skyskrapere fra 20 og 30-tallet er vel så spennende spør du meg. Chrysler Building, Emp.S.Building og "strykejernet" er soleklare bevis på at skyskrapere ikke behøver å være kjedelige konstruksjoner i stål og glass. I Tribeca-området finner du mange klassiske hus med branntrapper ned langs fasaden. Absolutt verdt en titt.

 

Noe annet som man bør se er Chinatown. Et kvartal og BOM! du er i Kina. Plutselig er det bare kinesere å se, husene ser kinesiske ut, du hører kinesisk bli snakket overalt osv.

 

Når det gjelder 21 årsgrensen på alkohol, gambling osv. så stemmer dette, ikke bare i NY, men i hele USA. Kjipt, men sant. Det verste er at hvis du blir tatt for å snike deg inn et sted må du møte i retten og får sannsynligvis en bot. Det er nemlig ikke bare utestedene som bryter loven ved å slippe deg inn, men også du.

Mitt råd: ta gjerne noen dager med festing, men ikke fokuser på dette, Det er jo ingen vits i å dra rundt halve jorda for å være dritings, når dette er noe du kan gjøre med mindre risiko her hjemme? Se heller byen og drikk deg full når du er hjemme igjen :cool:

 

Litt om sikkerhet: New york er blant de tryggeste byene i USA, og etter 11. september har det aldri vært flere politimenn ute i gatene. Du kan bevege deg trygt i større gater på Manhattan på kveldstid, men ikke dra til andre bydeler da. Bronx er blant de mer belastede områdene i New York, og hvis du skal dit er det viktig at du opptrer med litt forsiktighet. Ikke se ut som en typisk turist, skjul verdisaker og ha alltid identifikasjon med deg. (Off topic: Max payne 1 foregår i Bronx).

 

Ønsker deg en riktig god tur. Du har en stor opplevelse i vente!

 

Edit: Det ble nevnt her at en Guidebok er å anbefale. Støtter den. Kjøp deg en hendig, liten bok, f.eks den som heter "Gatelangs i New York." Lonely planet er også bra, men litt stor å ha med seg rundt spør du meg (les den heller på forhånd). "Gatelangs i NY" inneholder også en haug med detaljerte kart som kan "brettes" ut av boka. Veldig greit! "Reisehåndbok New York" er en annen hendig bok med litt mer sammenhengende tekst og mindre oppramsing. Bra å supplere med. Du finner masse reisebøker på biblioteket hvis du syns det blir dyrt å kjøpe.

Endret av Jon@s
Lenke til kommentar

Faan blir så missunelig når eg leser denne posten. Eg må få ræven min ned til usa igjen. Har faktisk besøk fra familie til svogeren som er amerikaner og fra chicago. Vel var fra chicago med flyttet til delaware. Eg har mange steder å komme til når eg drar til usa så eg skal begynne å spare for å reise bortdit og kose meg.

Lenke til kommentar
Ellers så håper jeg du er fylt 21, ellers er alt som heter barer og klubber utelukket. Selv øl har 21 års grense.

ØØØØMMMMØØØ? WTF OMG ++masse forkortelser"¤%&/`?

 

Kan vel få kjøpt litt i noen litt suspekte sjapper?

Åssen er de på legg? Her i norge får jeg kjøpt drinker på gode barer uten spørsmål, klarer jeg det der??

Det er lettere å få tak i hasj enn alkohol for deg, skulle man tro. Anyhoo, amerikansk øl er ikke noe å hoppe i taket for uansett.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

Må bare si at du har noe å se frem til. Jeg har vært i USA 6 ganger da jeg er så heldig å ha en søster som bor i Florida. Jeg har vært en gang i New York og det var bare stort. Jeg feiret 4. juli på Long Island og fyrverkeriet var bare helt vilt. Det største var vel å være på toppen av World Trade, men det er jo ikke så veldig enkelt å få til nå. :roll: Som nevnt før er det ganske kjipt å gå ut hvis du er under 21, de er faktisk jævli strenge på det området. Som jeg skreiv lenger opp så drar jeg til Florida den 27 april og planen er å slappe av. Har stort sett vært igjennom de kule tinga som er å finne på i Florida, men det blir vel en helgetur til Key West eller no. :green:

Lenke til kommentar
Ellers så håper jeg du er fylt 21, ellers er alt som heter barer og klubber utelukket. Selv øl har 21 års grense.

ØØØØMMMMØØØ? WTF OMG ++masse forkortelser"¤%&/`?

 

Kan vel få kjøpt litt i noen litt suspekte sjapper?

Åssen er de på legg? Her i norge får jeg kjøpt drinker på gode barer uten spørsmål, klarer jeg det der??

Det er lettere å få tak i hasj enn alkohol for deg, skulle man tro. Anyhoo, amerikansk øl er ikke noe å hoppe i taket for uansett.

word!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...