Simen1 Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Hvor på nettet kan man få råd om aksjefond? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ble onkel for en stund siden og tenkte jeg skulle gi litt fondsandeler i dåpsgave. (sparerenter på bank er jo nært 0% nå så det er lite vits). Siden jeg har litt dårlig råd så tenkte jeg å investere ca 500kr. Innskuddskostnadene og minsteinnskuddet bør altså være lave. Investeringen skal selvfølgelig være langsiktig. Kanskje vi til og med har noen eksperter her på forumet som har peiling? Om dere synes aksjefond er en dårlig idé så er jeg fortsatt åpen for andre forslag. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 (endret) Da får du gi det i noen langsiktige og relativt stabile aksjer. Eller, er det antallet du vil ha, invester i StepStone EDIT: Sorry, du ba om fond. Endret 15. april 2004 av JoachimR Lenke til kommentar
knutby Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Prøv Postens Globalspar. Det er et meget godt fond. Det er på vei oppover nå så du må kjappe på. Jeg tjente ca. 40% da jeg slutta( trengte penger) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. april 2004 Forfatter Del Skrevet 15. april 2004 Prøv Postens Globalspar. Det er et meget godt fond. Det er på vei oppover nå så du må kjappe på. Jeg tjente ca. 40% da jeg slutta( trengte penger) Takk for tipset! Ser de har 100kr som minstebeløp og 2% honorar per år og ellers ingen avgifter ved innskudd eller uttak av fondsandeler. JoachimR: Enkeltaksjer har vel litt høye investerings-avgifter (100-250kr per kjøp) så da går jo store deler av beløpet bor i bare gebyrer. Det liker jeg ikke. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. april 2004 Forfatter Del Skrevet 15. april 2004 Jeg ser at fondet "postbanken teknologi" får svært bra skussmål hos dinepenger.no så jeg tror jeg går for det. Postbanken er jo lett tilgjengelig over hele landet også. Jepp, da tror jeg at jeg har bestemt meg allerede. Med mindre dere kommer med noen svært gode forslag nå på tampen. (kjøper i mårra formiddag) Lenke til kommentar
knutby Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 (endret) Lykke til. Jeg satt inn ca 3k og fikk ut ca 4k Endret 15. april 2004 av Loffelur Lenke til kommentar
lodott Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 (endret) Jeg ser at fondet "postbanken teknologi" får svært bra skussmål hos dinepenger.no så jeg tror jeg går for det. Postbanken er jo lett tilgjengelig over hele landet også. Jepp, da tror jeg at jeg har bestemt meg allerede. Med mindre dere kommer med noen svært gode forslag nå på tampen. (kjøper i mårra formiddag) Jeg har hatt penger i Postbanken Teknologi i et år nå. Har et ørlite underskudd, fondet har mao. gått litt ned. Ustabilt fond synes jeg...veldig mye opp og ned. Vil heller anbefale Postbanken Aksjespar hvor det har vært endel vekst. Men siden du bare investerer 500kr tror jeg ikke du kan regne med at du kommer til å "tjene" så mye med det første(selv om vi snakker langsiktig). Dersom du ikke har tenkt å investere mer senere ser jeg ikke helt vitsen med å bry seg med fond i det hele tatt. EDIT..fixet litt Endret 15. april 2004 av lodott Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. april 2004 Forfatter Del Skrevet 15. april 2004 Vel. Bankrentene ligger på drøye 0% for tiden så en slik investering vil jo bare miste sin verdi i takt med konsumprisindeksen. Grunnen til at jeg tenker på Postbanken teknologi er nettopp at det er ustabilt. Ustabilt betyr høy avkastning på lang sikt. Dette fondet er altså det fondet hos postbanken med høyest risiko og best avkastning på lang sikt. På kort sikt går dette for mye opp og ned som du sier og man kan dermed gå i tap om man er litt uheldig. Jeg har også tenkt litt på det som heter "Postbanken aksjespar" men det hadde en lavere risikoprofil og dermed lavere avkastning på lang sikt. siden fondet til min niese definitivt er langsiktig (18 år) så er det bare en fordel at det er høy risiko. "Teknologi" passer meg goså fint siden det er internasjonalt og stiger ved stigende dollarkurs. "Aksjespar" er norsk og er dermed avhengig av markedet i norge. Med tanke på hvor lite folka på stortinget tenker på industrien og at norske arbeidstakere er lite villige til å tilpasse seg internasjonale lønnsnivåer så har jeg dårlig tro på det norske markedet de neste 18 årene. Angående beløpet så synes jeg ikke det er for lite for å satse på aksjefond. Gebyrene er kun prosentvise så de blir jo tilsvarende lave som beløpet. Om fondet følger børsen de foregående 18 årene (i snitt +17%/år) og vi trekker fra 2% i årlige omkostninger og 2% pga konsumprisindeksen så vil de ha steget til rundt pene 4600 kr om 18 år. Jeg ser ikke bort i fra at det kan bli videre investeringer på fondet i form av bursdagsgaver. (i hverfall før ho er gammel nok til å skjønne hvem som gir gaver og sånnt) Kanskje ho velger å investere i bilsertifikatet eller kjøpe bruktbil eller noe sånnt når denne og kommende fondsgaver har vokst seg store. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå