muffe Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Holder på å lage en web-portal, og har en fil med følgende format: fornavn;etternavn;email;artikler Artikler er antall artikler på en side. Den verdien brukes for å holde "orden" i systemet. La oss si at filen ser slik ut: Ola;Nordmann;[email protected];100137 Hvordan får jeg da økt artikler-verdien til 100138? Må jeg slette linja først, og så lage en ny, eller er det mulig å erstatte den gamle linja med en ny linje, eller kan jeg kun sette ett nytt nummer? Lenke til kommentar
???????? Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Hvis det er flere linjer så gjør først dette: Bruk funksjonen file() så kommer linjene i en array. Så finner du den linjen du vil ha. Så exploder du på ; da vil talletstå i f.eks. $var[3] Da kan du bare bytte ut det tallet og sette sammen linjen i gjen og så eventuelt sette sammen hele filen. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 15. april 2004 Forfatter Del Skrevet 15. april 2004 Det er kun én linje i filen (det er navn på admin, hans email, og antall artikler i systemet). For å åpne filen bruker jeg følgende kode: $general = fopen("$general_path", "r+b"); $general_read = fread($general, 4096); $vars=explode(';',$general_read); list($name,$email,$numart)=$vars; fclose($general); Ser at det kun er ett felt for navn (husket feil når jeg skrev første innlegg), men det betyr jo ingen ting i det store og hele. Problemet mitt er at jeg ikke vet (og ikke finner i PHP-manualen) hvordan jeg skriver over, erstatter eller sletter en linje i en fil! Kan noen hjelpe meg med det? Lenke til kommentar
???????? Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 bruk file_get_contents() for å hente innholdet og fopen($fil, "w") for å skrive over den. I PHP 5 kommer også file_put_contents() Lenke til kommentar
muffe Skrevet 15. april 2004 Forfatter Del Skrevet 15. april 2004 Et spørsmål til: Hvordan legger jeg til en linje ØVERST i en fil, ikke nederst? Altså skriver noe til linje 1, og flytter det andre nedover? Lenke til kommentar
???????? Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Det er ingen funksjon for det, det handler litt om hvordan et system er bygd opp Du må lese inn innholdet i en variabel og lagre det nye innholdet + det gamle. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 16. april 2004 Forfatter Del Skrevet 16. april 2004 Fant en enklere løsning. Når jeg leser fila med file(), så bruker jeg bare array_reverse() til å "snu" fila. Funker akkurat son intensjonen. Lenke til kommentar
???????? Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Du skriver likevel ikke til toppen av filen, du bare snur innholdet. Antar at du gjøre dette for å vise innholdet og ikke når du lagrer det. Merk at det er bedre å lage et script som "skriver til toppen" - for da slipper php å snu innholdet for hver visning. Hvis filen kan bli stor vil det ta lang tid for brukerene å vente på. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 16. april 2004 Forfatter Del Skrevet 16. april 2004 Hmmm. Du sier kanskje noe der... Det tenkte jeg ikke på... Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Du lager en hel portal uten bruk av en database? _ARE YOU MAD?_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå