Gå til innhold

Hva tror dere om 480 Watts-kravet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nv har tatt fryktelig i når det gjelder kravet om en 480W Psu, det var faktisk gjort previews med Enermax 350W og ellers mange av testene er gjort med en 430W.

Så i et normalt system så vil en kvalitets Psu på rundt 350W holde lenge så frem til at at man ikke overklokker Pc`en voldsomt.

Lenke til kommentar

Det var jo ikke et krav. Det var en anbefaling. Skjermortet kommer til å bruke max 160w, og det på max belastning. Det sier de jo selv. Da kan du regne ut selv at det holder med ihvertfall 400w. Ihvertfall så lenge du ikke kjører begge dvd-rommene på likt og sånnt. Bare tenke litt fornuftig.

Lenke til kommentar

Den Antec PSU'en din vil ikke ha noen problemer.

Årsaken til at de setter anbefalingen så høyt som 480W er at strømforsyningsprodusentene jukser med tallene for hva PSU'ene klarer. Mange av de såkalte 400W PSU'ene klarer ikke å levere mer enn 250W. Og når temperaturen blir høy ved stor belastning er det mange som får problemer.

Ideelt sett burde alle PSU'er klare å levere den oppgitte effekten ved 40 grader C. Men mange av produsentene tar en kjappe en og bruker 25 grader C som grunnlag. Noe som selvfølgelig er helt urealistisk. Det skal veldig lite til får den luften som PSU'en jobber under har en temperatur på 50 grader C. Kunne skrevet mye om alt jukset som er med oppgitt effekt og praktisk effekt, temperatur og stabilitet og feilrater, men det får være tl en annen gang. Men dersom man leser noen av PSU testene hos f.eks Anandtech så ser man jo at det er svært få produsenter som holder de de lover.

Det vil holde med 350W dersom man har en PSU fra Antec, Fortron/Source, Enermax eller PC Power & Cooling.*

*Dette er mine beregninger. Standard PC med ~3 GHz, 512 MB PC3200 RAM, HD, CD og DVD. Moderat overklokking..

Men dersom man skal klokke mye eller har flere disker bør man velge en PSU i 420W klassen fra en av de overnevnte produsentene.

(oppdatert og edit typo)

Endret av Jattajatta
Lenke til kommentar

Mange har misforstått problemet.

Du trenger ikke å oppgradere fra 350W (annbefalt før) til 480W (annbefalt nå) fordi kortet trekket 120w ekstra. Problemet er derimot at belastningen på 12V-linjen begynner å bli veldig stor på moderne PCer, og dette kortet vil trekke en betydelig slant mer 12V enn tidligere kort.

Fordi billige PSUer ofte ikke kan levere en stor % av den totale kapasiteten til 12V, så annbefaler de dermed at man overdimensjonerer PSUen. For selv en drittkvalitet 480 vil klare å levere nok 12V.

Men selvfølgelig... en god kvalitet 350W vil også fungere greit (fordi den kan levere omtrent like mye på 12V som den dårligere 480W PSUen).

Håper dette gjorde problematikken enklere å forstå.

Kort sagt kan man si at de aller færreste vil trenge noe i nærheten at 480W. Min annbefaling er at du får for en "ok" kvalitets 400-420W om du skal kjøre ultra + en CPU som trekker mye strøm. En god 350W kan muligens holde greit for en ikke-ultra.

Beste måten er jo selvfølgelig å gjøre litt research, og ta et overslag på hvor mye 12V kapasistet du faktisk vil trenge (i en situasjon der alle komponenter i maskinen trekker maks). Det finnes online-kalkulatorer for dette, om du ikke vil gjøre det manuelt.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Skal skjermkortet liksom trekke 2A? (480/230=2,08)

Rent teoretisk sett vil jo da folk med det skjermkortet ikke kunne komme på TG, for der får man 1A til rådighet...

Jeg tviler sterkt på dette men :roll:

Seriøst?

Hvor på jordet går det ann å bli. Dette innlegget må plasseres under top 10 stupid hvis det finnes noe slikt.

Lenke til kommentar
Takk for mange gode svar. Ble litt bekymret i starten, men dette ser jo svært lovende ut. :)

Du har ingen problemer med den PSUen du allerede har. Den er sterk til å begynne med, og er fra en god leverandør som har til vane med å levere PSUer med sterk 12V og spenninger selv ved høy temp og høyt forbruk.

No worries..

-Stigma

Lenke til kommentar
Da er vel min  550W PSU overkill.  :thumbs:

Ikke hvis det er en Q-Tec. :laugh::laugh::p

Nettopp kjøpt ny PSU selv, en Mist 550W. Den gamle henger ikke med lenger, men jeg har ingen planer om å kjøpe Geforce 6800 for det.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar

Har aldri hatt problemer med for liten strømforsyning...

F.eks i filservern min har jeg en standard Chieftec 340w strømforsyning

med:

6 harddisker

CD-brenner

Diskettestasjon

Geforce 2 MX

T-bird 1000MHz

1GB Ram

Lydkort

Sunbeam Reobus med 6 x 80x80 vifter og cpu vifte.

Så jeg kan ikke skjønne at man behøver over 350 watt selv med et skjermkort som drar 160watt maks.

Endret av Morpheus-
Lenke til kommentar
Har aldri hatt problemer med for liten strømforsyning...

F.eks i filservern min har jeg en standard Chieftec 340w strømforsyning

med:

6 harddisker

CD-brenner

Diskettestasjon

Geforce 2 MX

T-bird 1000MHz

1GB Ram

Ludkort

Sunbeam Reobus med 6 x 80x80 vifter og cpu vifte.

Så jeg kan ikke skjønne at man behøver over 350 watt selv med et skjermkort som drar 160watt maks.

Vel, min Chieftec klarer ikke å dra det jeg har i kabinettet mitt, så folk trenger nok mer enn 350W.

Har nå skaffet meg en Mist 550W og fornøyd med det. :D

Lenke til kommentar
QUOTE (Vo0do0 @ 15/04/2004 : 14:59)

Som jeg har sa i går, min enermax 460W PSU holder nok i lange baner.  

Tror heller ikke at jeg kommer til å slite med min 550W PSU (Enermax)

Joda, du kommer nok til å slite, men ikke jeg. :p;)

Du har helt rett. Tror jeg kommer til å slite med å kunne utnytte PSU'en fullt ut :green::green::green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...