Gå til innhold

Hva slags egenskaper skal et kabinett ha?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er greia med interne 5.25"-plasser? Ser ikke helt vitsen jeg, ass!

Og har dere sjekket ut ATX-spesifikasjonen? Evt. BTX på www.formfactors.org? Det er faktisk ett og annet der som det er viktig å ta med i betraktning. Viktig å følge standarder! :) Her er det bl.a. gitt hvordan hovedkort skal plasseres, hvor ting skal stå i forhold til hverandre++ Slike standarder er ganske godt gjennomtenkt, så det kan være lurt å lese hva som er spesifisert!

Lenke til kommentar
EDIT: En ting til som skal være med:
  • MB skal monteres liggende i alle modeller

Eeh jeg ble plutselig vippet av den lille pinnen jeg satt på hehe :hmm:

Du skal altså ha hovedkortet i kassen med loddepunktene ned mot moder jord og PCI & AGP pekende i retning mot himmelen? Blir det ikke ganske bred kasse da tror du? Kan hende den ikke får plass i sånne PC bord som har plass til tower da?

Mulig jeg er helt på jordet nå, ble bare noe forvirret :)

Lenke til kommentar
Hva er greia med interne 5.25"-plasser? Ser ikke helt vitsen jeg, ass!

Så sant de er midt i luftstrømmen som et vanlig diskbur, er de fine for å bruke støydempende harddiskoppheng for 5,25" plasser. Det er uheldig å montere slike diskoppheng høyt oppe hvor det blir varmere, noe en nesten er nødt til i de fleste kabinett.

Lenke til kommentar
-Utseende

-Kjøling (120mm vifteplasser så sant det lar seg gjøre)

-Nyskapende løsninger når det gjelder f.eks kjøling og plassering av enheter er fint

-Vekt (aluminium)

-Støy (Vibrasjoner osv)

-Hvis det følger vifter med, må de være av god kvalitet (Papst?)

-Plass til mange harddisker med kjøling til alle

-Et kabinett klargjort for vannkjøling med plass til 2x120mm radiator og tilhørende luftekanal kunne blitt en slager!

-Personlig setter jeg pris på god plass (fulltower)

Edit: Leste Pompels innlegg nå, og klipper et punkt fra ham:

#6 design (stilrent, ikke "ferdi modda")

Hmmm... kommer sikkert på mer etterhvert

:yes: you got it all!

Lenke til kommentar
Rikky: luftekanal? utdyp er du snill ;)

Som nevnt, til radiatoren ved eventuell vannkjøling. Det problemet man støter på når man monterer en radiator i kabinettet er at enten blåses varm luft fra radiatoren inn i kabinettet, eller så suges varm luft fra kabinettet gjennom radiatoren. Altså ingen optimal løsning. Derfor er det en fordel med en egen luftekanal til radiatoren der luften er adskilt fra selve kabinettet.

Jeg skal bruke denne metoden, men det er jo bare å bruke fantasien. Den bør ikke være til hinder for annen hardware, og må være tett (pakninger). Fulltower er nok best egnet.

En sånn kanal vil jo være bortkastet hvis man ikke har vannkjøling, så den kan jo være ekstrautstyr. Gjerne modeller til både 1x120 og 2x120 radiatorer.

Her kan det også lages radiatorgriller a la AC-grillene på Microplex. De ser ganske bra ut (synes nå jeg da), men de ser ut til å hindre luften en god del. Kan kanskje være vanskelig å finne et design som både ser bra ut og gir god luftstrømning, så der har dere en utfordring ;)

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...