Gå til innhold

Hva slags egenskaper skal et kabinett ha?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg savner litt, spes. ved casemodding, er alle ledningene som kommer i veien. Finn på en smart løsning for å få kablene ut av veien. Noen kabinetter har såpass til plass bak hovedkortet og sidedøren at det er mulig å gjemme noen kabler der, men det blir plutselig ikke tøft hvis man finner på å montere en plexi der.

• Invendig kabelhotell
  • Invendig kabelgater

:)

Lenke til kommentar

Det er ikke til å komme forbi at et smart design selger.

Det bør være tilkoblingmuligheter for eksternt utstyr også i front og selvsagt mulighet til å ta av sideplater for å gjøre endringer inne i kabinettet.

Kabinettet bør ellers være utstyrt med en stor strømforsyning og vifter så stillegående som mulig.

Når det gjelder plass og størrelse så bør bør også dette være tilpasset hverdagen vi lever i der det stadig kommer nyheter på markedet som vi fyller maskinen med. (Nå vil jo behovet for plass også reguleres av type hovedkort som brukes til kabinettet og hvor mye som kan kobles på dette.)

Avlutningsvis så er det,synes jeg hvertfall kjekt, om det er mulig å velge ulike farger på kabinettet (ikke nødvendigvis fluoriserende eller pastellfarger), men at det hvertfall er mulighet for å få farger som matcher andre elektroniske "møbler" som finnes i huset.

Lenke til kommentar
Hva skal dere med så mange eksterne 5.25" brønner?

Det er flere grunner til det.

1: CD/DVD-rom/brenner. 2 brønner

2: viftestyring. 1 brønn

3: diverse dilldall som er å få kjøpt, 1-2 brønner.

4: Harddisker i strikkoppheng. Egentlig ingen forskjell på om det er ekstern eller intern, men det ser kult ut med dekslet, og man får gjerne kjøpt 5,25" deksler med motiver på :)

Lenke til kommentar

Ting jeg savner i kabinetter (Mitt LianLi 6070):

- Mulighet for å skjule alle ledninger(Ville kreve meget lange strømledninger)Men mulig?

- Lydutgang i front med volumknapp for headphones (Finnes som ekstrautstyr, men)

- Enda mere støyisolasjon, alle veggene inne i kabinett.

Trådløs strøm inne i kabinettet er en fantasi jeg tror jeg deler med flere :p

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at dere lager et dyrt high-end kabinett først for at folk skal få kjennskap til at det dere lager virkelig er av overlegen kvalitet (slik at alle anmelderne skryter av det).

Støvfilter er viktig å ha foran innsugsviftene, ettersom støv forverrer kjøleeffekten til de forskjellige kjøleenhetene inne i kabinettet.

Å lage kabinettet som et miditower, men bare litt høyere slik at man får plass til en stor radiator i toppen ville ikke vært dumt (helst da med ferdige hull til 120mm vifter). Hvis dere skal ha vifter med i kabinettet foreslår jeg naturligvis papst, ettersom de er av høy kvalitet og stillegående.

Hovedkortskuff er et must mener jeg, og det er også vibrasjonsdemping mellom harddiskene og rammen.

Et annet forslag er å ha vibrasjonsdempende føtter, slik at vibrasjonen fra kabinettet ikke forplaneter seg til flaten det står på og skaper støy på denne måten (CoolerMaster benytter omtrent like føtter som det som er på stereoanlegg, de er fine, men skumgummien under kunne godt vært litt hardere og/eller tykkere).

Thumbscrews over alt er også en definitiv bonus, men er ikke strengt tatt nødvendig.

Som andre har nevnt, en liten boks eller et rom hvor man kan legge/feste overflødige kabler ville vært genialt! Ferdige deksler til de optiske drevene samt floppydrevene er også et must, ettersom det ikke er spesielt attraktivt å ha upassende plastdrev i fronten av et pent aluminiumskabinett.

Noe dere også kunne gjort var å sammarbeide med en vannkjølingsprodusent slik at dere leverte ferdig vannkjølte kabinetter, noe à la Koolance, bare i mye bedre finish. Jeg har en liten mistanke om at dere er fra Mist nemlig ;) Dere er velkomne til å fyre løs om jeg tar feil her. Men om dere er fra Mist har dere jo både høykvalitets vannkjøling tilgjengelig samt gode strømforsyninger, og da begynnre plutselig alt å løsne... Hvis ikke er det jo ikke noe i veien for å ha det klart for å sette inn vannkjøling uten noen som helst form for modifikasjon fra oss forbrukere.

Vekt er viktig, lag det i Aluminium eller magnesium. Bruk en kraftig aluminiumsramme for å opprettholde stivheten i kabinettet. Plexivindu er også en bonus, men gjør det pent, for all del, slik som CoolerMaster har gjort på sine (flawless).

Til slutt, hvis kabinettet deres blir så bra som det jeg tror det vil bli har dere nok en sikker kunde i meg ;)

Lenke til kommentar

Hvis dere skal finne på å selge kabinett med strømforsyning, selg den ferdigmoddet med kabelstrømper :)

Personlig synes jeg det er greit å kjøpe kabinett uten PSU, for da har man større frihet til å velge en som passer best til det aktuelle systemet.

Lenke til kommentar
1. Jeg har en liten mistanke om at dere er fra Mist nemlig ;) Dere er velkomne til å fyre løs om jeg tar feil her. Men om dere er fra Mist har dere jo både høykvalitets vannkjøling tilgjengelig samt gode strømforsyninger, og da begynnre plutselig alt å løsne... Hvis ikke er det jo ikke noe i veien for å ha det klart for å sette inn vannkjøling uten noen som helst form for modifikasjon fra oss forbrukere.

2. Vekt er viktig, lag det i Aluminium eller magnesium. Bruk en kraftig aluminiumsramme for å opprettholde stivheten i kabinettet.

3. Til slutt, hvis kabinettet deres blir så bra som det jeg tror det vil bli har dere nok en sikker kunde i meg ;)

1. Nei, vi er ikke fra Mist. Men vi har tenkt på en egen serie klar for vannkjøling, eller med vannkjøling installert.

2. Aluminium er ønsket fra en større brukergruppe, vel notert, men er usikkert om en aluminium ramme er nok. vi får se på prototypen

3. Takk ;)

Lenke til kommentar

Hehe, greit, jeg tok feil, men det skulle ikke forundre meg om Mist også begynner å lage kabinetter etterhvert.

Den greieste måten å lage gode kabinetter på er å se etter hva de andre produsentene har fått kritikk for og ikke gjøre de samme feilene som dem samt å inkorporere alt de har gjort riktig i deres egne kabinetter.

Selv mener jeg at CoolerMaster sine kabinetter er noen av de beste man finner, ettersom de til tross av å være laget utelukkende i Aluminium virkelig gir deg et intrykk av å være solide, samtidig som de veier lite. CoolerMaster har heller ikke brukt noen billigløsninger, men de er kanskje noe konvensjonelle i sin kabinettkonstruksjon i motsetning til Lian Li (noe som ikke nødvendigvis er negativt).

En annen ting, prøv å ha en ganske sær front som særpreger kabinettets stil slik at man med en gang ser hvem som er produsenten. Det er ikke her snakk om at det skal se jalla ut, men ting som en støpt aluminiumsfront som er formet etter logoen til firmaet slår alltid godt an (så lenge firmalogoen er tilstrekkelig diskré og elegant vel og merke).

CoolerMaster (igjen...) har en genial måte å feste strømforsyningene på i kabinettene deres, ta en kikk på den og få inspirasjon :)

Det hadde vært greit om dere kunne skrive litt om hva dere har planer om å ha med av forslagene våre så langt, slik at vi kan kommentere til det og foreslå endringer, i stedet for bare å skyte ut i løse luften slik vi nå gjør.

mvh,

-DW

Lenke til kommentar
Det hadde vært greit om dere kunne skrive litt om hva dere har planer om å ha med av forslagene våre så langt, slik at vi kan kommentere til det og foreslå endringer, i stedet for bare å skyte ut i løse luften slik vi nå gjør.

mvh,

-DW

Vi har tenkt å la hardware.no få en konstant feedback fra prosjektet. Men planlegging først ;)

Lenke til kommentar

phun-ky - Du har ikke tilfeldigvis noen arbeidstegninger/ide utkast så blir det lettere å komme med forslag og eventuelle endringer? Noen 3D modeller er jo kjappt å lage.

Hvis det er noe som er foreslått som du ganske sikkert blir å bruke så hadde det vært fint med en "oppsumering" der det står; Ja vi skal bruke en solid Alu ramme med hovedkort brett som er lett å ta ut, og det skal ha 4 plasser til CD-Rom og sånnt...

Endret av Hoax
Lenke til kommentar

Kan si noe om det, har ikke tatt det skikkelig, men det er noen punkter som vektlegges her som vi definitivt skal ha med:

• Kabinettet kommer klargjort for 120mm vifter
  • Leveres med 2 stk 120mm papst vifter <26dB
  • Gummilister/ringer til viftene
  • Uttrekbart MB skuff
  • 10+ interne 3.5" brønner*
  • 2+ interne 5.25" brønner*
  • 4+ eksterne 5.25" brønner*
  • Adapter fra 5.25" brønn til 3.5"*
  • Optiske enheter og disker adskilt fra MB

Dette har vi vedtatt selvskrevet i alle kabinetter videre.

*Varierer fra serie.

EDIT: Når det gjelder selve designen og utformingen, så blir dette egentlig hysj hysj inntil videre. Men kan røpe så langt at kabinettet skal kunne stå frittstående.

Endret av phun-ky
Lenke til kommentar
Kan si noe om det, har ikke tatt det skikkelig, men det er noen punkter som vektlegges her som vi definitivt skal ha med:

•  
  • Kabinettet kommer klargjort for 120mm vifter

• Leveres med 2 stk 120mm papst vifter <26dB

• ...

Dette har vi vedtatt selvskrevet i alle kabinetter videre.

Høres stort sett bra ut, men to 120 mm vifter er vel litt voldsomt som standard. De aller fleste trenger ikke så mye kjøling. Nei, send heller med ei Papst-vifte og slå av litt på prisen.

Jeg lurer også på størrelsen. Personlig vil jeg ikke ha noe større enn et vanlig miditower (rundt 45-50 cm høyt).

(edit)

Hva menes egentlig med "Optiske enheter og disker adskilt fra MB", og hva er vitsen?

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Zoidman: at den kan stå usjenerende fremme som en del av evt. møblement.

EasyRaider: Er optional, men skjønner hva du mener. Det adskilt er for å få en bedre kjøling av disker, og ha det ryddigere. (kabler osv)

EDIT: En ting til som skal være med:

• MB skal monteres liggende i alle modeller

Endret av phun-ky
Lenke til kommentar

10 stk 3,5 brønner? Blir ikke det litt overkill? Hvis du finner en tråd om hvor stor eller total HD størrelse folk flest på forumet har så vil du se at det er få som har flere enn 4 harddisker...

Vet jo det går ann å sette inn andre ting enn diskettstasjoner og harddisker i 3,5" men eeh hvor mye sånnt har folk?

(Pass på at du får mål av det bredeste hovedkortet og den lengste CD-rom'en, for det er utrolig kjipt hvis CD-rom stopper mot hovedkortet og tyter 4cm ut av fronten på kabinettet. Vet at Plextor har lengre CD-rom enn NEC og Lite on)

Ellers så ser det bra ut, hva med små myke gummi/sillikon pakninger på skruene til 120mm viftene? Har prøvd sånn vibrasjonsdempende pakning, men det ble ingen forskjell.

Når tror du at du blir å klippe plater til det første prototype toweret?

Lenke til kommentar

det med 10+ brønner, er at det er plass til, men vi leverer bare "diskcage" ekstra ved behov.

pakinger er inkl ja.

mange som bruker 3.5", og det er en adapter som følger med, må ikke bruke den vettu.

i sommmer, da tegningene er godkjente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...