Gå til innhold

Hva slags egenskaper skal et kabinett ha?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

- Vifteplasser

Noe av det viktigste for meg er kjølingen, så kabinettet må ha plass til et par vifter, minst 1 foran (for å blåse luft inn) og en bak (for å blåse luft ut). Jo større vifter det er plass til jo bedre (helst 120mm). Det hadde ikke gjort noe om det var en vifte til å kjøle harddiskene, eller om harddiskene var plassert slik at viften foran kjølte dem ned. Uansett er sirkulasjon viktig, sånn at tempen holdes nede.

- Støy

Siden kjøling er viktig blir også en annen ting viktig, støyen. Hadde vært veldig positivt om det er noe for å redusere vibrasjoner fra harddisker, vifter og andre ting som kan skape vibrasjoner. Det er også på grunn av støy at det er bedre med større vifter. Eventuelt andre måter å minste lydnivået på er positive.

- Harddiskplass

På grunn av bredbånd så trenger alle mer og mer harddiskplass, så kabinettet burde ha plass til minst 3 harddisker (helst 4 plasser). Og som jeg nevnte over, så er det bra om disse kan bli kjølt ned av en vifte, i og med at disse også kan bli varme.

- Plass

Miditower syns jeg er stort nok, liker ikke fulltower fordi de er for store og tunge. En stor miditower pleier å være nok. Men plassen inni kabinettet burde være god bruk, det burde være plass til alt man trenger (cd/dvd/floppy/hdd osv.).

- Vekt

Mange folk drar til lan med pc'n sin, og da er vekt viktig. For det er jo kjedelig å gå og bære på en 20 kg tung pc. Det er bra om kabinettet er lagd av aluminium, men ikke noe krav.

- Utseende

Jo penere kabinettet ser ut jo bedre, personlig liker jeg ikke vindu i siden, så ikke noe ferdigmodda greier. Men kassen må ha noe stil over seg, ser kabinettet kjedelig ut kan det ødelegge hele intrykket av kabinettet.

- Pris

Dette er så klart noe av det avgjørende for valg av kabinett. Mange av de som kjøper er studenter som ikke har så mye penger, eller kanskje andre personer som ikke har så mye penger til overs hver måned. Er prisen for høy pleier jeg å se på andre kabinetter nesten med en gang.

Jeg kjøpte for eksempel for litt siden et kabinett som kosta 1000kr. Hvis det kabinettet hadde kostet 2000kr i stedet, så hadde jeg bare sett etter andre kabinetter og funnet noe annet som hadde det meste av det jeg ser etter i et kabinett.

Oi, dette ble visst en del. Dette er vel det jeg pleier å se etter i kabinetter, kanskje jeg har glemt noen småting, men dette er vel det viktigste. Håper det hjelper noe.

Lenke til kommentar
Plastikk hvor? i selve kabinettet? glass? vifteholdere? forklar..

Først og fremst på synlige deler av kabinettet som foreksempel power og reset bryterne. Og i de fleste tilfeller hele fronten :no:

Føttene, har klart å knekke den ene plastikkfoten på mitt Chieftec kabinett.

Luke foran I/O kontakter i front.

Dette er det jeg kommer på nå.

Endret av Zoidman
Lenke til kommentar

phun-ky Det plast greiene de pratet om kom nok av mitt forslag; om 2 plastvegger med skumplastmasse innsprøtet mellom for å dempe støy og sånnt. det kan selvfølgelig brukes plexi, men det er dyrt. aluminium tar bort noe av poenget, men en plate kunne ihvertfall vært plast.

Men jeg må bare få si en ting til, og det er at det fins mere enn en type plast, og ikke alle typer sprekker!

Du har mus av plast, skjerm av plast, keyboard av plast, CD-rom av plast, vifter av plast så hvorfor ikke ei kasse (Sidepanelene montert på Alu ramme) som tåler litt og som er lagd av plast da?...greit for meg at det er plast hatere der ute, men da får dere se til å kaste PC'ene deres -Noen tenker ikke lengre enn til nesa.......

Lenke til kommentar
greit for meg at det er plast hatere der ute, men da får dere se til å kaste PC'ene deres -Noen tenker ikke lengre enn til nesa.......

Hehe, meg du hinter til?

Jeg hater ikke plast direkte, det er jo ett greit materiale. Tingen er at jeg ikke liker plast på ting som skal se fine ut eller tåle litt belastning.

Plast senker kvalitetsinntrykket mener jeg.

Lenke til kommentar

For å gni det skikkelig inn mens det enda var litt liv i plast praten, hva med å fabrikere valgfrie sidepaneler? Rammen er forhåpentligvis satt til å være av aluminium så da kan de som vil ha:

- Stille PC, velge de panelene jeg har beskrevet som er to lag plast med skum mellom.

- Rent og glatt, alu Paneler

- Plexi til Plexi vindus fans

Problemet er at det fins ikke ET ultimat kabinett som alle digger, det må lages en serie, for smaken er forskjellig. Tenk så kjedelig det hadde vært med bare en type kabinett som ble brukt verden over.

Endret av Hoax
Lenke til kommentar
greit for meg at det er plast hatere der ute, men da får dere se til å kaste PC'ene deres -Noen tenker ikke lengre enn til nesa.......

Hehe, meg du hinter til?

Jeg hater ikke plast direkte, det er jo ett greit materiale. Tingen er at jeg ikke liker plast på ting som skal se fine ut eller tåle litt belastning.

Plast senker kvalitetsinntrykket mener jeg.

Så da er alle DVD filmer sucky :p TV'n forkastelig og tannbørste er ikke det du bruker mest? :D

Lenke til kommentar
For å gni det skikkelig inn mens det enda var litt liv i plast praten, hva med å fabrikere valgfrie sidepaneler? Rammen er forhåpentligvis satt til å være av aluminium så da kan de som vil ha:

- Stille PC, velge de panelene jeg har beskrevet som er to lag plast med skum mellom.

- Rent og glatt, alu Paneler

- Plexi til Plexi vindus fans

Problemet er at det fins ikke ET ultimat kabinett som alle digger, det må lages en serie, for smaken er forskjellig. Tenk så kjedelig det hadde vært med bare en type kabinett som ble brukt verden over.

skjønner hva du mener, og ja vi har tenkt å lage en serie :)

Lenke til kommentar
...

- Smarte løsninger som uttagbar bakplate

...

Lykke til!

bakplate? mener du da mb platen? eller bak bak, med alle portene?

Uttrekkbar bakplate der du trekker ut hele hk, slik som på bla Lian Li sin 60xx serie.

Og som på CoolerMaster WaveMaster! Et must for komfort-freaks! Røsk ut hele HK og legg det på bordet...genialt enkelt/ganske enkelt genialt..alle kabinetter burde ha denne løsningen framover.

-Mulighet for å putte inn store/stillegående vifter hadde vært et stort +...

-Støvfilter på luftinntaket!

-Plass til 2 PSU! Vil muligens bli mere aktuelt når "alle" skal ha seg GeForce 6800...og finner ut at de må kjøpe seg ny PSU for å få nok strøm...:dontgetit:

-USB/FireWire utgangsmodul på toppen av kabinettet for enkel og hurtig tilkobling hver gang man skal koble til kameraet el.

-plass til mange harddisker

-Option: ferdig levert med "støyreduksjons kit"...(uff jeg avslører meg som en lathans ... )

Lenke til kommentar

En ting som er viktig for meg som jeg fikk merke etter at jeg kjøpte mitt siste kabinett er stivhet! F.eks. Skyhawk kabinettene er bare for "pinglete", de er ikke stødige engang! :no: og når men kanskje må klippe litt i dem i tilleg blir det ganske vinglete.... :cool: men og kvalitet er viktig syns jeg :thumbup:

Lenke til kommentar

Hmmm.

1. Det viktigste for meg må være kvalitetsfølelse. Ingenting er verre enn å se/ta på et kabinett som har tynne vegger som bøyer seg, står ustabilt osv.

2. Lett! jo lettere jo bedre selvsagt, så lenge det ikke går utover punkt 1 ;)

3. Plass. Stor plass, men ikke for stort. Gjerne smarte løsninger som innebygde "ledningskanaler" i toppen e.l. Og god plassutnyttelse.

4: kjøleegenskaper. Det er viktig, god gjennomluftning, gjerne medfølgende støysvake 120mm. vifter bake, fremme og 2x 120mm hull i toppen for radiator.

5: mange brønner. en ekstern 3,5", mange eksterne 5,25". Og et par interne 3,5 med ferdig gummioppheng.

6: plass til 2 strømforsyninger!

Og til slutt, IKKE ferdigmodda!

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...