Gå til innhold

Hva slags egenskaper skal et kabinett ha?

Anbefalte innlegg

Kan jo legge til viftegriller som ikke forhindrer luftstrømmen og ikke lager vindsus (gjerne av type vanlig "ståltrådgrill").

Absolutt, for mange kabinetter som bommer på dette.

Jeg er først og fremst opptatt av støy og støv. (Jeg bryr meg ikke noe større om støv ellers, bare det ikke er inni maskina). Her er noen forslag:

Støvfilter på luftinntak er et krav. Det bør være lett å rense. Kabinettet bør være mest mulig lufttett alle andre steder (med unntak av vifteplass bak selvfølgelig).

Kabinettdør, eller noe som gjør samme nytten, er også et krav for meg. Dette både for å støydempe optiske drev og for å skjule eventuelle drev med farge som er ulik kabinettet. Jeg har også lest ei skrekkhistorie om optiske drev som blir fulle av støv fordi undertrykket i kabinettet trekker luft gjennom dem, så det kan jo være greit å forsikre seg om at dette ikke skjer. Døra bør være noe lignende den i Lian Li PC6070 (relativt tjukk, og med gummilister), men trenger ikke være hele høyden av kabinettet. Eventuelt kan det benyttes en løsning som i Antec P160, ei luke foran hver 5,25" plass. Dette virker umiddelbart som en veldig smart løsning, ettersom en da slipper å ha ei dør som må åpnes når en skal bruke CD/DVD-enhet, men jeg er usikker på om det vil bli samme støydempeeffekten.

Vibrasjonsdempende fester (noe mykt) for vifter burde være standard, selv om vifter ikke vibrerer så mye på de lave hastighetene som brukes i stillegående maskiner. 1 stk av den stilleste 120 mm Papst vifta kan gjerne følge med, men kan godt også kjøpes separat.

Kabinettet bør helst ha ferdigmonterte støydempematter, så får det heller bli tungt og dyrt. Eventuelt kan det kanskje bli å få både med og uten.

En smart løsning for vibrasjonsdemping av harddisker ville være ytterst kjærkomment. Vibrasjonene må ikke forplantes til kabinettet. Men for myke oppheng kan visstnok føre til at søketid går opp, disker er designet for å være fast montert. En må også tenke på kjøling, disken bør ha direkte kontakt med metall (som da virker som ei kjøleribbe). Jeg tror kanskje en god løsning ville være å ha ei vanlig diskramme (med plass til flere disker) montert i kabinettet med strikkoppheng eller klemt fast mellom myk gummi, støydempematter e.l.

(edit) Eller så kunne en jo hatt 5,25" plasser i hele høyden av kabinettet, slik at en kunne bruke diverse produkter laget for harddiskdemping, f.eks. den Zalman-saken med heatpipes.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For å si det enkelt så ser det ut som de fleste egentlig ønsker seg et Lian Li kabinett til halve prisen :cool:

Egentlig ikke, i hvert fall gjør ikke jeg det. Jeg kan godt betale 2000 for et stille kabinett i toppklasse. Dessverre har Lian Li sjelden de beste løsningene med tanke på støy.

Lenke til kommentar
For å si det enkelt så ser det ut som de fleste egentlig ønsker seg et Lian Li kabinett til halve prisen :cool:

Egentlig ikke, i hvert fall gjør ikke jeg det. Jeg kan godt betale 2000 for et stille kabinett i toppklasse. Dessverre har Lian Li sjelden de beste løsningene med tanke på støy.

Skjønner det, men det fleste som har lagt inn svar her legger vekt på at kabinettet skal vere romslig og lett, derfor tenkte jeg på Lian Li .

Forøvrig er de jo kommet med noen som er lysisolert, hadde de i tillegg hatt 120 mm vifter istedenfor 80 mm så hadde de vert tilnermet perfekte.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Nei, vil ikke si det.. Lian-Li har ingen "supersmarte" løsninger, ikke ett utrolig godt design (ivertfall så faller ikke jeg av stolen av ett lian-li kabinett) og sånn bortsett ifra kvaliteten så er lian-li temmelig standard... :)

og det koster for mye ;)

Lenke til kommentar

Mitt drømmekabinett (for å si det sånn) blir ca. slik:

# Serverklasse størrelse (stort er pent, og lett tilgjengelig)

# Plass til MINST 12 interne 3.5" bays (noe ala Lian Li PC76) og MINST 6 5.25", ekstern 3.5" er unødvendig

# Ikke noe jallaopplegg med blinkede brannhydranter og gudene vet hva, hold det rent og pent med stramme fine linjer.

# Gud ventilasjon og kjøling, helst 120mm men 80 der det ikke er mulig.

# Ingen interne "sperrer" i kabinettet så du kan dra kabler og vannledninger overalt der inne. (Midtbærer på chieftec er pyton)

# Gummilister på alle vifteplasser er en fin ting

# Thumbscrews, thumbscrews og thumbscrews, de er også fine :green:

# Filter foran alle inngående vifter, som bør være ganske lette å få ut og rengjøre.

# Frontdeksel er bare i veien, stygg ting!

# Egen plass (adskilt) i kabinettet for vannpumper og tanker.

Lenke til kommentar

Hmm

• Laget av lett materiale (Al, Mg eller Ti)
  • Minst 10 interne 3.5" brønner. I to etasjer montert på høykant med ledningsiden inn mot hovedkortplaten. Altså en kryssning av Lian Li og nye Antec.
  • Plass til radiator på størrelse med EVO 240.
  • Filter på innblåsende vifter.
  • Gode gammeldagse viftegriller av ståltråd.
  • Støydempende festeskinner for harddiskene som på de nye Antec kabinettene.
  • Stilren design, ikke ferdigmoddet!
  • USB, Firewire og headsett i front eller "siden av fronten".
  • Skrueløst design.
  • God kvalitet.
  • Grei pris.
  • God lakk-kvalitet hvis det ikke er børstet metall. Ikke som Chieftec som får skraper bare du ser stygt på det.
  • Sidedører, ikke heldekkende deksel, selvsagt!
  • Stabile føtter.
  • Gjerne ferdigmonterte støydempningsmatter.
  • Hel hovedkort kontakt for I/O i front, ikke en haug med pinner vi må sette sammen selv. Og absolutt ikke kontakter for I/O i front som plugges i bak kabinettet :S

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
ekstern 3.5" er unødvendig

Jeg kommer fortsatt til å bruke floppy, men den ikke nødvendigvis være ekstern. Det kan godt være en floppybrønn som er lett tilgjengelig når man åpner sidedøren, for booting osv.

Så kan jeg jo nevne støy en gang til, bare for å gni det inn :p

Viftefester, harddiskoppheng (men samtidig plass til mange disker) og viftegriller samt plass til store vifter.

Lenke til kommentar
1. Laget av lett materiale (Al, Mg eller Ti)

2. Minst 10 interne 3.5" brønner. I to etasjer montert på høykant med ledningsiden inn mot hovedkortplaten. Altså en kryssning av Lian Li og nye Antec.

3. Lykke til! :)

1. titanium ekke så billig.. :p

2. blir det bedre kjøling hvis det står på høykant? eller var dette en annen grunn?

3. takk ;)

Lenke til kommentar

Bare en tanke som har surret rundt i hodet mitt....

- Prøv å lag en prototype med 3 lags kassevegger ca 8mm tykke, Plast, lett skumplast (sånn som er flytende, men eser ut og blir hardt) i midten og plast. Dette demper garantert mye støy, det er sterkt og lett. Plast kan dessuten formes til det utroligste (Ser for meg sidepanel med 3D alien hode eller noe sånnt :) )

Endret av Hoax
Lenke til kommentar
1. Laget av lett materiale (Al, Mg eller Ti)

2. Minst 10 interne 3.5" brønner. I to etasjer montert på høykant med ledningsiden inn mot hovedkortplaten. Altså en kryssning av Lian Li og nye Antec.

3. Lykke til!  :)

1. titanium ekke så billig.. :p

2. blir det bedre kjøling hvis det står på høykant? eller var dette en annen grunn?

3. takk ;)

Vet titan er dyrt, men der er nice :) Dere kan jo eventuelt selge kabinettet i en deluxe versjon av børstet titan :p

Det er plassbesparenes å sette diskene på høykant, langs bredden av kabinettet. Får utnyttet plassen maks. Det må også være mulighet for å montere en 120mm vifte på den ene siden av diskene.

Lenke til kommentar

Zoidman - Er det bra for harddiskene å stå på høykant da?

Kunne satt diskene inn som vanlig standard montert, men snudd dem med kontakten mot hovedkort veggen i kabinettet og bredsiden mot PSU, setter du to HD'er bredside mot bredside så de dekker en CD-Rom's lengde vil det hjelpe til med å kutte ned på høyden på kabinettet.

Lenke til kommentar

Så å si alle harddisker er spesifisert for å kunne monteres på høykant (tror jeg).

Hva med å ha plass til enten mange disker på høykant, eller noen få 5,25" enheter vanlig montert? På den måten kan en tilfredsstille de fleste behov.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Mine krav:

• Rene flater
  • Plass til 120mm vifter
  • mulighet for å minimere kabelspaghetti (f.eks. legge opp ferdig kabling til vifteplasser som følger med)
  • Vibrasjonsdemping av harddisker

Tror dette skal holde. Gidder ikke komme med mange forslag når det gjelder hvor mye og hvor stort. Et utvalg av størrelser hadde vært streit!

Lenke til kommentar
Zoidman - Er det bra for harddiskene å stå på høykant da?

Kunne satt diskene inn som vanlig standard montert, men snudd dem med kontakten mot hovedkort veggen i kabinettet og bredsiden mot PSU, setter du to HD'er bredside mot bredside så de dekker en CD-Rom's lengde vil det hjelpe til med å kutte ned på høyden på kabinettet.

Det har ikke noe å si om diskene er montert liggende eller på høykant.

Kunne jo gjort det du nevner, men da kommer noen av diskene helt borti hovedkortet. Noe som gjør det unødvendig vanskeligt å komme til hovedkortet.

Setter man diskene som jeg foreslo, blir det ett mellomrom mellom diskene og hovedkort. Det blir ikke spesiellt høyt heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...