jocke Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Heihoppsann. PC'en min bråker som en hest, og irriterer meg kraftig. Har lenge vurdert vannkjøling, men det gidder jeg ikke "stresse" med, før jeg kjøper helt ny maskin (rundt høsten). Bråket kommer fra psu, cpuvifte, cdbrenner (!), samt gpu-vifte. Uansett, jeg skal nå kjøpe en MIST Frostbite C, samt 2 PAPST 12dB 80mm vifter. Kommer sikkert til å fjerne vifta på skjermkortet også. Uansett skal jeg kjøpe en NoiseControl Spenningsregulator til cpu-kjøleren. Jeg vurderte å kjøpe to - siden jeg kommer til å få 4 vifter. (2 sett). For det første ble dette for dyrt, og for det andre tror jeg det skal gå da 4 papst-vifter vil ta 0,8W * 4 = 3,2 W. Dvs at spenningsregulatoren vil greie biffen alene. Uansett merket jeg at det finnes såkalte "rheostater". Hva er dette? Skjønner at det har noe sammenheng med at man kan regulere motstanden ellerno slik at man dermed regulerer viftehastigheten. Men har liksom ikke helt skjønt hvorfor man har flere typer - med forskjellig ohm. Noen som gidder å forklare? Og om dette med noisecontrol'en vil fungere? Lenke til kommentar
mokkel Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 (endret) rheostat er bare en "avansert" ord for potensiometer....altså en regulerbar motstand som du sier.... edti: den spennigsregulatoren som du har kan du jo justere flere vifter med, og den lillte blå "duppeditten" som indikerer spenning, er potensiometeret i ditt tillfelle.. en rheostat kan kun styre 1 vifte (kan forsåvidt justere flere med da må en kompensere for motstanden som en vil få ved å bruke flere vifter) Endret 15. april 2004 av mokkel Lenke til kommentar
jocke Skrevet 15. april 2004 Forfatter Del Skrevet 15. april 2004 Men hvorfor forskjellig ohm? Har det noe med hvor mye du skal belaste rheostaten med? Lenke til kommentar
mokkel Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 ohm lov sier at volt=strøm X motstand for at spenninga skal gå ned (f.eks fra 12V til 8V) gjøres dette ved å øke motstanden i kretsen.... men en rheostat vil en kunne justere utgangsspenningen 12V som er standard og ned til feks 6V (det laveste tallet vil være avhenging hvor mange ohm denne er) Lenke til kommentar
jocke Skrevet 15. april 2004 Forfatter Del Skrevet 15. april 2004 Greit, tror jeg skjønner - affal litt. Tror jeg går for den noisecontrol'en jeg. Lenke til kommentar
DraZeN Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Myeeeeeeeeeeeeeeee bedre å gå for en slik som Dette Lenke til kommentar
jocke Skrevet 15. april 2004 Forfatter Del Skrevet 15. april 2004 Vel, jeg liker egentlig ikke slike, da det er for mye "lys" Finner du en uten, skal jeg vurdere det. Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 den fra sunbeam er en av de kraftigste ute på markede. den takler 20W per kanal. ergo du kan sikker kjøre 2-5 vifter per kanal. kommer ann på hvor kraftig hver vifte er. ps. jeg kjører 3stk 120mm på en kanal nå Lenke til kommentar
jocke Skrevet 15. april 2004 Forfatter Del Skrevet 15. april 2004 Den virker grei, men da jeg skal bruke stillegående vifter/viftestyring for at jeg i det hele tatt skal kunne klare å sove, hjelper ikke sterke LED noe bedre på saken. Finnes det ingen uten lys? Eller går det ann å disable LED'a i sunbeam'en (uten å "ødelegge" den). Lenke til kommentar
DraZeN Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Du trenger ikke å sette lysa i en gang, men det er en fordel, jeg har sotet mine lys, slik at de såvidt lyser, dette gjør du enkelt med litt svart lakk/tusj. og de lyser ikke så mye at du ikke får sove, snakker av erfaring nå. Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 (endret) [quote name='jallakim' date='15/04/2004 : 11:48'] Den virker grei, men da jeg skal bruke stillegående vifter/viftestyring for at jeg i det hele tatt skal kunne klare å sove, hjelper ikke sterke LED noe bedre på saken. Finnes det ingen uten lys? Eller går det ann å disable LED'a i sunbeam'en (uten å "ødelegge" den). [/quote] For å "skru av" lysa er det bare å dra ut LED-beina... dette er gjort på 2 sekund... er åpent ned til de Har samme rheobusen sjøl... funker bra egentlig... utenom at jeg klarde å kverke en av kanalene da... Edit: Skriveleif Endret 15. april 2004 av ok2k Lenke til kommentar
jocke Skrevet 15. april 2004 Forfatter Del Skrevet 15. april 2004 Da ble det en slik sunbeam da. Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 [quote name='jallakim' date='15/04/2004 : 21:33'] Da ble det en slik sunbeam da. [/quote] Bra det du Lenke til kommentar
DraZeN Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Da ble det en slik sunbeam da. Klokt klokt Lenke til kommentar
torgros Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Myeeeeeeeeeeeeeeee bedre å gå for en slik som Dette Visste ikke at de hadde kommet i aluminium..... Når kom det?? Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 (endret) Myeeeeeeeeeeeeeeee bedre å gå for en slik som Dette Visste ikke at de hadde kommet i aluminium..... Når kom det?? Jeg har i allfall hatt min leeenge... Edit: Skriveleif! Endret 18. april 2004 av ok2k Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå