Gå til innhold

Hva er en rheostat? Og hvordan funker den?

jocke

Anbefalte innlegg

Heihoppsann.

PC'en min bråker som en hest, og irriterer meg kraftig. Har lenge vurdert vannkjøling, men det gidder jeg ikke "stresse" med, før jeg kjøper helt ny maskin (rundt høsten). Bråket kommer fra psu, cpuvifte, cdbrenner (!), samt gpu-vifte.

Uansett, jeg skal nå kjøpe en MIST Frostbite C, samt 2 PAPST 12dB 80mm vifter. Kommer sikkert til å fjerne vifta på skjermkortet også.

Uansett skal jeg kjøpe en NoiseControl Spenningsregulator til cpu-kjøleren. Jeg vurderte å kjøpe to - siden jeg kommer til å få 4 vifter. (2 sett). For det første ble dette for dyrt, og for det andre tror jeg det skal gå da 4 papst-vifter vil ta 0,8W * 4 = 3,2 W. Dvs at spenningsregulatoren vil greie biffen alene.

Uansett merket jeg at det finnes såkalte "rheostater". Hva er dette? Skjønner at det har noe sammenheng med at man kan regulere motstanden ellerno slik at man dermed regulerer viftehastigheten. Men har liksom ikke helt skjønt hvorfor man har flere typer - med forskjellig ohm. Noen som gidder å forklare? Og om dette med noisecontrol'en vil fungere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

rheostat er bare en "avansert" ord for potensiometer....altså en regulerbar motstand som du sier....

edti: den spennigsregulatoren som du har kan du jo justere flere vifter med, og den lillte blå "duppeditten" som indikerer spenning, er potensiometeret i ditt tillfelle..

en rheostat kan kun styre 1 vifte (kan forsåvidt justere flere med da må en kompensere for motstanden som en vil få ved å bruke flere vifter)

Endret av mokkel
Lenke til kommentar

ohm lov sier at volt=strøm X motstand

for at spenninga skal gå ned (f.eks fra 12V til 8V) gjøres dette ved å øke motstanden i kretsen....

men en rheostat vil en kunne justere utgangsspenningen 12V som er standard og ned til feks 6V (det laveste tallet vil være avhenging hvor mange ohm denne er)

Lenke til kommentar

Den virker grei, men da jeg skal bruke stillegående vifter/viftestyring for at jeg i det hele tatt skal kunne klare å sove, hjelper ikke sterke LED noe bedre på saken. Finnes det ingen uten lys? Eller går det ann å disable LED'a i sunbeam'en (uten å "ødelegge" den).

Lenke til kommentar
[quote name='jallakim' date='15/04/2004 : 11:48'] Den virker grei, men da jeg skal bruke stillegående vifter/viftestyring for at jeg i det hele tatt skal kunne klare å sove, hjelper ikke sterke LED noe bedre på saken. Finnes det ingen uten lys? Eller går det ann å disable LED'a i sunbeam'en (uten å "ødelegge" den). [/quote]
For å "skru av" lysa er det bare å dra ut LED-beina... dette er gjort på 2 sekund... er åpent ned til de :w00t: Har samme rheobusen sjøl... funker bra egentlig... utenom at jeg klarde å kverke en av kanalene da... :(

Edit: Skriveleif :) Endret av ok2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...