Gå til innhold

Sapphire, Ny væske fra 3M

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vel hvis den ikke gjør noe vått, hvordan skal da varme bli transportert. Hvis den ikke gjør noe vått, så må den ha en ekstrem overflatehinne, og da er vel tanken å bruke den som kjøling uaktuelt.

Men bevis meg gjerne feil.. :D

Du har ett godt poeng der. Kanskje de mener at det bare renner av og etterlater seg ikke noe som holder "det det har rent over" vått. Ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
For å være helt nøyaktig så heter vel væsken Novec? 1230 !

Brannslukkings systemet som denne væsken brukest i kallest Sapphire.

k.

Edit: Type-O's

The official name for Sapphire is actually Novec 1230. Read about it here (PDF). Tyco sees practical applications of Sapphire in fire extinguisher systems for museums and libraries.

Q. What is the meaning of the brand name Novec?

A. The Novec brand stands for products designed to

help ensure worker safety, environmental

acceptability and optimum performance. Although

their chemistries may vary, all Novec branded

products offer low toxicity, zero ozone depletion

potential, low global warming potential and short

atmospheric lifetimes.

Novec 1230 er kodenavnet 3M bruker mens Sapphire er det navnet som brukes blandt folk.

Lenke til kommentar

da kan tenke deg att Novec er en tyntflytende utgave av kvikksølv, altså, det fester seg ikke til noe.. bare ruller videre.. stoffet vil nok kunne transportere varme, muligens ikke så godt som vann, men det gjør ikke så mye vist du får lekkasje i systemet.. væsken vil nok uansett ta til seg varme fra komponenter og samtidig slipper du å tilsette noe i kjølesystemet, siden at det ikke vil gro noe i stoffet.....

Vet ikke hvorfor, kansje det er for at jeg er litt "sayko" (phsyco) akkurat nå.. men haar faktisk lyst å prøve å fylle en fiskebolle med stoffet, å hive nedi en gullfisk eller to.. se hvor ufarlig dette stoffet er liksom... :devil:

Til dere som liker gullfisker og andre dyr, jeg er normalt ikke slamm mot dyr og ting.. men akkurat i dette tilfellet... så... ja....

Lenke til kommentar

Du kan være rimelig sikker på at de vil dø, da de må ha riktig ph verdi og oksygen inneholdet må jo være "normalt" i forhold til vann. Jeg regner også med at du heller ikke ville ha godt av å drikke dette stoffet. Det er også ganske enkelt å kontakte 3M og spøre hvor giftig stoffet er, isteden for å med stor sannsynlighet drepe dyr (jeg regner fisker som dyr) på helt unødvendige forsøk.

Lenke til kommentar
Du kan være rimelig sikker på at de vil dø, da de må ha riktig ph verdi og oksygen inneholdet må jo være "normalt" i forhold til vann. Jeg regner også med at du heller ikke ville ha godt av å drikke dette stoffet. Det er også ganske enkelt å kontakte 3M og spøre hvor giftig stoffet er, isteden for å med stor sannsynlighet drepe dyr (jeg regner fisker som dyr) på helt unødvendige forsøk.

Novec graderte væsker er ikke giftige.

Fant ut at Novec 1230 var ganske likt Fluorinert, altså DYRT :( Det er laget for å erstatte Halon brannslukningsanlegg.

Jeg tror ikke stoffet har spesiellt sterk overflatehinne, da hadde vi sett en lufthinne rundt tingene som ble dyppet i væsken. Ut ifra hva jeg leste i diverse datablader om stoffet fant jeg ut at det fordamper veldig raskt. Tømmer du 1L Novec 1230 på bordet, fordamper det i løpet av sekunder. Altså blir ting våte (mener jeg), men de tar ikke skade av det siden stoffet er som edelgass, det reagerer ikke med noe, + at det fordamper med en gang.

Endret av Zoidman
Lenke til kommentar

Noe av væsken vi fikk er Novec, derav forumnicket :-) Den typen jeg har stående noen liter av har frysepunkt på omtrent 100 blå, men blir mer og mer tyktflytende ned dit - altså mye likt Fluorinert. Jeg har ikke undersøkt fordamping og kjøleegenskaper enda, men det må jo gjøres :-)

Lenke til kommentar
Fant ut at Novec 1230 var ganske likt Fluorinert, altså DYRT :( Det er laget for å erstatte Halon brannslukningsanlegg.

For å erstette Halon (1301) anlegg så finnes det ett stoff som heter INERGEN (de selger å monterer der jeg jobber) som virker helt fantastisk;

Alle båter (fiske, frakt, ferger osv..) skal plukkes fri for Halon, da Halon som blir forbrent blir sennepsgass (dårlige greier).

For å oppfylle dette kravet så monters det i hovedsak CO2, da dette er littegrane billigere, men, utgifteene øker monteringsmessig i forhold til inergen (inergen-flaskene kan stå i maskinrommet, mens CO2-flaskene må monteres over hoveddekk) men de rederiene som tenker litt framover og litt på sikkerheten for mannskap, monterer inergen;

ett pust CO2= Død momentant

Inergen = har akkurat rett blanding av CO2 (8%), Argon (40%) og Nitrogen (52%) slik at du blir litt andepustet og dermed benytter deg av de ca 12,5% av oksygen som er igjenn i luften (forskere sier at du er død under 18-19% men, grunnet de slik at du overlever og har det fint mens flammene dør rundt deg, har vert på demo med dette stoffet, og det var rått å se på, fyren tente på en sigar og gikk inn i containeren, og sigeren sluttet å gløde med en gang, så prøvde han med en gassbrenner, tente på utsiden, stakk flammen såvidt innenfor døra og flammen døde..

Fra Inergen.dk

Safety

After discharge the Oxygen concentration is reduced to 10-13%. Normal air contains almost 21%. The main problem with plain inert gases is that less than 12% Oxygen may be unsafe for people if they are exposed after discharge.

The critical issue is the Oxygen supply to the brain. And this is where INERGEN is unique: By the addition of a small amount of Carbon Dioxide (in the range of 2-5%), the dangerous effect of low Oxygen is counteracted. At 10% Oxygen with 4% Carbon Dioxide, the brain is supplied with at least the same amount of Oxygen as when breathing 21% Oxygen.

Ja, og alt dette fordi at vi snakket om en væske som er laget for å slukke brann...

Lenke til kommentar
hvis den ikke overfører varme er den vel lite egnet til å slukke brann? et av poengene er jo og kjøle ned så ikke brannen sprer seg.

Videre hvis den er dyr tenn på huset å løp rundt med bøtta.

Inf om de forskjellige metodene å slukke brann på; (norsk)

Vanntåke

Novec

Argonite

Halotron

Inergen

FM200

Dette var vist noen var interesert i virkemåten og slikt til slokke-middlene

ED: fann flere

BTW!!!

Endret av The Helper
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...