diss Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Heisann! Idag gikk det så galt som det kunne gå. Jeg skulle sette i mine nye rambrikker, deilige pc3500 golden dragon brikker fra geil som jeg har gledet meg lenge til å få. Etter installasjon starter jeg pcen opp på nytt, og litt krims krams oppstår. Jeg resetter cmos med jumperen på hovedkortet og alt fungerer riktig så bra. Så restarter jeg maskinen på nytt og går inn i bios menyen for å sette raminstillingene, og velger "save and exit", også kommer den velkjente røde boksen opp på skjermen hvor det står "Do NOT power off while BIOS is saving new settings". Og hva tror dere skjer? Strømmen går! Ja, faktisk gikk sikringen i det øyeblikk. Bikkjen som slåss med støvsugeren og den nye lampen jeg skudde fast i taket igår må ha tatt litt overhånd. (ja, bikkja slo på støvsugeren like før jeg rebootet....) Problemet er at nå fungerer ingenting. Altså, etter at jeg starter maskinen, så skjer det absolutt ingenting! Ikke noe pip fra maskinen, ingen signaler fra pc til skjerm. Pcen får power som vanlig, men det skjer altså ikke noe mer. Jeg har prøvd å resette cmos et utall antall ganger, med og uten atx kontakt i, med og uten batteri til hovedkortet i, ingenting hjelper. Jeg tror faktisk at jeg kan ha ødelagt flash brikken til bios, eller at bios har blitt korrupt.. Er det noen måte å fixe dette på, hvis det i det hele tatt er dette som har skjedd? Hvis jeg skal kjøpe nytt HK, så er jeg sugen på å prøve noe nytt, annet enn mitt Abit nf7-s v 2.0. Har dere forslag? Kortet må være bra å overklokke med, det er et absolutt must, og jo flere s-ata kontakter, jo bedre. Helst nForce 2 chipset. Specs som ligger i bunn, uten tilleggsutstyr: amd 2500xp 2 x 512 gb golden dragon pc3500 ram Abit nf7-s v 2.0 hk 3x 120gb wd s-ata hd 1x 36,7 wd raptor hd Soundblaster Audigy Forresten, hvis det er mulig, så kjøper jeg gjerne en bios brikke fra noen som har et defekt abit nf7-s v 2.0 liggende. Skader ikke å prøve å bytte flash brikken til biosen vel? Lenke til kommentar
Magnusha Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 hadde en kammerat som hadde samme problem.... han greide ikke fikse det igjen... så tror du må kjøpe nytt... Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Holder å bytte bios rom'en... Lenke til kommentar
Magnusha Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Holder å bytte bios rom'en... er det vanskelig selv eller?? hvilket utstyr trenger du? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Du trenger en stk hånd... Bare å dra ut en liten chip som sitter på hk et sted. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Er det normalt på nye HK at BIOS-instillingene blir lagra i Flash-ROm og ikke i minne m/batteri? (Som det gjør på alle jeg har vært borte i). Lenke til kommentar
diss Skrevet 14. april 2004 Forfatter Del Skrevet 14. april 2004 Er det normalt på nye HK at BIOS-instillingene blir lagra i Flash-ROm og ikke i minne m/batteri? (Som det gjør på alle jeg har vært borte i). Jeg vet rett og slett ikke hva som skjedde i mitt tilfelle. Ettersom settingsene holdt på å bli endret mens strømmen gikk, må det ha gått galt et sted, og biosen har på en eller annen måte blitt "korrupt". Uansett hvor bios innstillingene har blitt lagret, så har det iallefall blitt ødelagt. Holder å bytte bios rom'en... Ja, det kan jeg også tenke meg. Chippen ser ut som om den bare er dyttet ned i en ramme, så det burde være mulig å bytte. Men hvem er det som selger slikt da? Noen der ute med et defekt abit nf7-s som vil selge bios brikken sin? Kan jo sende en mail til komplett.no/norek.no og spørre.. Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Wow du snakker om maksimal uflaks! Hva er oddsen for at strømmen går under den korte tiden... Føler med deg, men har dessverre ikke noen løsning. Lenke til kommentar
cl_joe Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 En litt risky prosedyre er å hotflashe biosen: Dvs. Ha tilgang til et hovedkort med fungerende bios av samme type, start det opp med flashe disketten du vanligvis bruker til å flashe biosen din. (Ha med den biosen på disken som du trenger, lastet ned fra hovedkort hjemmeside.) Etter at maskinen har bootet med disken og den står i DOS: Vipp ut bios chipen (lurt og øve litt på avslått maskin først). Putt inn den korrupte bios chippen. Flash på vanlig måte. Slå av maskinene og ta nyflashet bios sett den inn det andre HK og viola. En trenger ikke å ha to like HK for å klare dette, bare samme bios produsent. Men hvis du hotflasher en annen en original bios på et HK så bør du ikke boote. Joe Lenke til kommentar
_Eirik_ Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 komplett kan/kunne i alle fall reflashe bios, sende inn chipen så finner de bios og flasher til deg. Lenke til kommentar
diss Skrevet 14. april 2004 Forfatter Del Skrevet 14. april 2004 Wow du snakker om maksimal uflaks! Ja, det er egentlig helt latterlig.. Men sånn er det gjerne når man setter opp nye lamper, lar den nye kraftige støvsugeren ligge fremme og gir fullstendig blaffen i hva bikkja holder på med.. Forøvrig en 6mnd gammel valp, så det var vel i utgangspunktet dumt å la den få herje fritt.. menmen. En litt risky prosedyre er å hotflashe biosen: Dvs. Ha tilgang til et hovedkort med fungerende bios av samme type, start det opp med flashe disketten du vanligvis bruker til å flashe biosen din. (Ha med den biosen på disken som du trenger, lastet ned fra hovedkort hjemmeside.) Etter at maskinen har bootet med disken og den står i DOS: Vipp ut bios chipen (lurt og øve litt på avslått maskin først). Putt inn den korrupte bios chippen. Flash på vanlig måte. Slå av maskinene og ta nyflashet bios sett den inn det andre HK og viola. En trenger ikke å ha to like HK for å klare dette, bare samme bios produsent. Men hvis du hotflasher en annen en original bios på et HK så bør du ikke boote. Joe Wow, denne er spenstig! Problemet er at jeg ikke har tilgang til et hovedkort med samme bios, faktisk ikke et hovedkort i det hele tatt. Eneste "datakompisen" min her, sitter med et eldgammalt msi kort. Uansett, jeg prøver lykken min med å få tak i en ny bios chip. OM jeg skal være nødt til å kjøpe et nytt HK, er det noe fullverdig alternativ til Abit NF7-S v 2.0, med tanke på overklokking og s-ata kontakter? Artig å prøve noe nytt Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Vettu hva.. Ta og forsiktig dra ut bios-ship-en din, pakk den godt inn og send den til meg. Jeg kan hotflashe den for deg jeg, da jeg har gjort dette før med suksess. Har abit nf7-s v.2.0 hovedkort selv. send en PM Lenke til kommentar
cl_joe Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Ved hotflashing trenger du bare to HK som bruker samme type bios brikke. Bare ikke boot HK med feil bios... Jeg børna 1gig med ram en gang.. (Noe med DDR voltage osv... ) Joe Lenke til kommentar
maximus Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Lyser det i floppydisk lampen når du slår på maskinen? Iså fall kan du prøve å "Blind" flashe biosen på nytt. Prosedyren er jo bare å trykke enter når du flasher fra en floppydisk. Eller du kan automatisere flashe prosessen. Lenke til kommentar
siggen7 Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Er du sikker på at det ikke er PSU som har røket? Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Max uflaks det da... Jeg gjør det så enkelt som mulig. Starter opp maskin helt til windows, bruker abit's egen flashmenu for å ta backup. Tar ut biosbrikka og setter inn den korrupte. flasher med backup eller helt ny bios. Starter på nytt for å se at det funker. slår av maskin og setter tilbake den originale biosbrikka. Ferdig done hotflash Lenke til kommentar
Magnusha Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Er du sikker på at det ikke er PSU som har røket? pcen starter jo men han får jo ikke noe bilde bare... tviler Lenke til kommentar
CB87-Bergen Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 En litt risky prosedyre er å hotflashe biosen: Dvs. Ha tilgang til et hovedkort med fungerende bios av samme type, start det opp med flashe disketten du vanligvis bruker til å flashe biosen din. (Ha med den biosen på disken som du trenger, lastet ned fra hovedkort hjemmeside.) Etter at maskinen har bootet med disken og den står i DOS: Vipp ut bios chipen (lurt og øve litt på avslått maskin først). Putt inn den korrupte bios chippen. Flash på vanlig måte. Slå av maskinene og ta nyflashet bios sett den inn det andre HK og viola. En trenger ikke å ha to like HK for å klare dette, bare samme bios produsent. Men hvis du hotflasher en annen en original bios på et HK så bør du ikke boote. Joe Er det ikke lett å kortslutte HKet? Virker litt risky som du sa... Jeg ville satset på å kjøpe ny Bios ROM fra et defekt HK. Send mail til diverse web-shoper og spør om de har et samme hk liggende som er defekt. Jeg personlig har alltid hatt veldig god erfaring med komplett, de har til enhver tid være høflig og behjelpelig. Til og med frakt betaler de alltid Lenke til kommentar
diss Skrevet 14. april 2004 Forfatter Del Skrevet 14. april 2004 Lyser det i floppydisk lampen når du slår på maskinen? Iså fall kan du prøve å "Blind" flashe biosen på nytt. Prosedyren er jo bare å trykke enter når du flasher fra en floppydisk. Eller du kan automatisere flashe prosessen. Nopes, ikke noe lys i floppyen. Jeg antar det er fordi jeg har satt boot prosessen kun til hd, og disablet alt det andre. Eller, biosen er rett og slett ødelagt, pcen skjønner sikkert ikke at det er en floppy å lese av i det hele tatt! Er du sikker på at det ikke er PSU som har røket? Jepps, med "hotwiring" av Atx kabelen, starter alle komponenter å surre og gå. PSU'en er helt fin Max uflaks det da... Jeg gjør det så enkelt som mulig. Starter opp maskin helt til windows, bruker abit's egen flashmenu for å ta backup. Tar ut biosbrikka og setter inn den korrupte. flasher med backup eller helt ny bios. Starter på nytt for å se at det funker. slår av maskin og setter tilbake den originale biosbrikka. Ferdig done hotflash Høres enkelt, men logisk ut. Fixer du dette, er du konge Lenke til kommentar
maximus Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Lyser det i floppydisk lampen når du slår på maskinen? Iså fall kan du prøve å "Blind" flashe biosen på nytt. Prosedyren er jo bare å trykke enter når du flasher fra en floppydisk. Eller du kan automatisere flashe prosessen. Lyser det i floppydisk lampen når du slår på maskinen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå