Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fil overføring mellom 2 pc'er

Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen måte å kunne overføre filer fra den ene pc'en til den andre pc'en. Disse er ikke koblet til internett, men begge har nettverkskort. Ønsker heller ikke å innstalere programvare på pc'en som det overføres filer fra, eller å endre noe på nettverksinnstillinger på denne pc'en?

Er det noen grei måte å gjøre dette på? Tenkte på evnt å bruke en tvinna kabel og ftpserver på den ene maskinen. Funker dette?

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan gjøre det ved å gå på søk--> files and folders deretter velger du computers og skrive inn maskin navn eller bare med blankt da finner du dem som tilogmed ikke er i den workgroupen du er i.

du kan også gjøre: start-->run-->\\"maskinnavn"

Lenke til kommentar
ok, nå føler jeg meg litt teit, men hvordan finner man maskinnavnet.

Takk for at dere gidder å hjelpe en som er litt fersk :)

Har ikke sett noe om hvilket OS du bruker? Hvis vi antar at du bruker Windows XP/2000 Er det vel bare å høyreklikke på My Computer/Min Datamaskin velge Properties/Egenskaper og se på network identification e.l. Der skal du finne maskin navn.

Lenke til kommentar

Nå har jeg lagd en krysset nettverkskabel. Linker opp 2 pc'er og "Lokal tilkobling 100mbit". Men da jeg prøver å gjøre som det er nevnt tidligere finner den ikke den andre pc'en.

Hvis det hadde vært noe galt med kabelen hadde det vel ikke kommet opp lokal tilkobling. Bruker ikke PPPoE, bare vanlig.

Noen som har peiling på hva som må gjøres?

Lenke til kommentar

Åpne command ( start - kjør - "cmd" ) og skriv "ipconfig /all", her kommer maskinnavnet opp, gjør dette på begge maskinene, og sørg for at begge har nesten tilsvarende ip-addresse, feks at begge har 10.0.0.* eller 169.*.*.* eller 192.168.*.*, hvis disse er HELT ulike må du forandre på den ene maskinen sånn at det er likt ( men siste tallet unikt ) som den andre.

Så kan åpne kjør-dialogen ( start-kjør ) og skrive "\\ip.addresse.på.den.andre.maskinen" trykke enter, forutsatt at du har aktivert tjenesten Deling av filer og skrivere OG har delt en eller flere mapper ( Høyreklikk mappe i utforsker, Deling/Sharing ).

Lenke til kommentar

Unødvendig å kjøre DHCP med 2 pc'er koblet sammen med krysset kabel. Trenger ikke å skrive inn IP heller. Kommer det flere PC'er på nettverket vil det bli nødvendig. Husker fremdeles et LAN hvi nettverkskortet til en kamerat tok kvelden. Vi brukte da MSI PC-2-PC USB, og via meg kom han set på resten av lokalnettet :p

Endret av Pinnella
Lenke til kommentar
Jippi jeg fant den andre pc'en men da fikk jeg feilmeldingen. Not enough logon server eller noe sånt.

There's no logon servers to handle the request eller noe i den duren? Tror jeg har vært borte i den meldingen før, men jeg mener det løste seg når jeg la til NetBIOS. Men det er en stund siden så jeg kan ikke garantere det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...