Gå til innhold

Nasjonale tester


Anbefalte innlegg

Sukk. Nå skal jeg innrømme at jeg ikke har lest hele tråden, og jeg kommer nok ikke til å gjøre det heller. Jeg skal likevel si min mening om saken:

Norge går snart under. Ungdommen i dag (ja, jeg er en av dem, så ikke tro noe annet) er dårligere i matte, naturfag og språkfag enn noen sinne. Slike prøver som den det er snakk om, er absolutte nødvendigheter for å måle hvor ille det faktisk står til i dette land.

Tøffe Elevorganisasjonen vil som vanlig kjempe for ytterligere reduserte krav innen de forskjellige fagene, for å gjøre skolegangen til en lek, og kommer derfor med slike oppfordringer. Det verste er at politkerne hører på dem.

Når for eksempel mattekunnskapene år for år blir dårligere, er IKKE løsningen å senke kravene, å ha ferre prøver, og å gjøre pensumet lettere.

Nei, snarere tvert om! Gjør pensumet mer krevende. Innfør bedre disiplin. Sett opp flere prøver (gjerne nasjonale).

Dette er det som trengs for å få landet på fote igjen - ellers vil det, for å bruke ordene til min fysikklærer, komme til å bare "gå ein veg - snart er eg five feet under".

 

Dette er bare noen raske tanker klokken 23:30 på en torsdagskveld fra en 18-åring som nå har lagt 13 års skolegang (vel, ok, det blir vel 12 da, siden vi tross alt hoppet over et år på barneskolen pga. innføringen av et nytt klassetrinn) bak seg, og føler at det hele kunne vært unnagjort på under 10 år dersom pensum hadde vært hardere, disiplinen bedre, og "unyttige" fag som musikk, forming, religion etc. hadde gjort plass for matematikk og naturfag (eller selvfølgelig motsatt, for de individer som måtte ønske det).

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-VqMh8ni9
når den leveres inn med blanke ark, vil den trekke masse ned på årskarakteren.

 

Jeg er virkelig for slike prøver. Det er nødvendig. Konkurranse er stikkordet. Skolene må være flinke. En privat skole var best i landet når det gjaldt fjoråretst 10endeklassers karaktersnitt. Fører ikke dette til at andre skoler skjerper seg? Blant annet denne Sultijelma skole som var dårligst i landet, De skjerper seg ganske sikkert. Og det er bra.

 

Alle sammen - LEVÉR PRØVEN UTFØRT IMORGEN; og få gode karakter så du kan bli noe annet enn en polsk vaskehjelp ;)

Eh, nei ? 17 av 24 elever boikottet matte i våres klasse, og det blir ikke noen negative konsekvenser for verken årskarakteren eller noe annet.

Lenke til kommentar

Pensum? Pensum i dag består stort sett av "oppdage magien i matematikken" og annen svada som ikke sier noe KONKRET om hva man skal lære. Når i tillegg skolebygningene har elendig ventilasjon og fasiliteter, elevene får utdelt eldgamle bøker og hver enkelt elev får lite individuell oppfølgning er det ikke rart nivået er lavt. Jeg er faktisk delvis enig angående disiplin også, men ikke beinhard spanskrør disiplin som enkelte personer (Hagen) ønsker innført, men respekt begge veier og klarere linjer for HVA og HVORFOR man gjør ting.

 

Det du kaler "unyttige" fag er ikke det. KRL kan man gjerne fjerne for min del, men da i bytte mot ett livssyn/filosofi fag. Så kan man lære unga å tenke kritisk. Musikk er ett viktig fag synes jeg, men kunne gjerne drept det og byttet det med ett fag som het kultur. Så kunne man lært om kunstnere, musikere osv, og ikke bare eldgamle komponister, men også nyere musikk. Notelære er vel kanskje unyttig, selv om jeg personlig skulle ønske jeg hadde fulgt med i musikk timene på skolen.

Lenke til kommentar
vedder på at 99% av elevene som boikotter dette bare gjør det for å spille å gjøre litt matte osv.

Alle som boikottet matteprøven (i min klasse) i dag gjorde andre matteoppgaver frivillig, så det du sier her stemmer nok ikke ;)

Endret av PT
Lenke til kommentar
.. og "unyttige" fag som musikk, forming, religion etc. hadde gjort plass for matematikk og naturfag (eller selvfølgelig motsatt, for de individer som måtte ønske det).

må si jeg egentlig er ganske enig med deg. nivået synker. men dette er nok heller fordi folk driter i det. Men jeg må si at utsagnet over provoserte meg litt. Musikk, forming og religion er faktisk noe man trenger. Ikke bare gir musikk og forming er variasjon. men dette bruker du i hverdagen din, i motsetning til matte. Du bruker faktisk ikke matte til vanlig (jeg mener ikke som å regne ut hvor mye melka di koster osv) hvis du da ikke har en jobb der du driver med det. Og religion er også veldig viktig. Samfunnsforståelse er noe som er veldig viktig i dagens minimale verden. Leste nettopp i en tråd her om rasisme og fremmedfrykt. Tror du ikke da det er lurt å lære om slikt? forstå hvordan verden er? Tror nok ikke det er lurt å droppe noen fag (som de prøver å gjøre med nynorsken nå), men å bruke mer penger på skolen

Endret av _Julenissen_
Lenke til kommentar

Julenissen: Utsagnet du siterer må ikke feiltolkes. Jeg tenkte det lett kunne bli det da jeg skrev det, og slang anførselstegn rundt unyttige, men jeg ser at dette ikke ble helt passende heller. Jeg mener egentlig bare at disse fagene er unyttige for enkelte, mens matte (utover det helt grunnleggende) er unyttig for andre.

Man bør derfor i en langt tidligere alder enn nå kunne selv velge hva man vil fordype seg i. Også må det bli slutt på måten mange barn i dag ser ned på matte på. Dette problemet er bare ikke like stort i utlandet, så det må være en kulturell sak.

Lenke til kommentar
vedder på at 99% av elevene som boikotter dette bare gjør det for å spille å gjøre litt matte osv.

Alle som boikottet matteprøven (i min klasse) i dag gjorde andre matteoppgaver frivillig, så det du sier her stemmer nok ikke ;)

litt forhasted konklusjon ja, men likevell, tviler på at de fleste har satt seg inn i hvorfor de skal ha disse prøvene, og boikotten går mer på det at de må ha fler prøver.

 

*intrykk jeg har fått av elever*

 

uansett, hvis veldig mange boikotter blir det sikkert laget noen strengere regler til neste år, da deres kull igjen skal gjennomgå prøver.

 

*what comes around, goes around*

Lenke til kommentar

Jeg synes det er greit som det er.

at man ikke kan velge bort noe tidlig så man ikke gjør et feilvalg i en tidlig alder og at man da før en høy kunnskap om det meste.

synes ikke noe burde bli valgt bort i en tidlig alder

 

edit: dette var da ment til gspr;)

Endret av _Julenissen_
Lenke til kommentar
. og "unyttige" fag som musikk, forming, religion etc. hadde gjort plass for matematikk og naturfag (eller selvfølgelig motsatt, for de individer som måtte ønske det).

 

Yepp, det utsagnet der provoserte meg også en smule. Vil vi ha et helt ensidig samfunn hvor de eneste som blir skikkelig respektert er naturfag og matte elever?

Mer og mer forskning viser forresten at musikk og forming er med å utvikle hjernen på en veldig positiv måte. Dog er det selvfølgelig ikke bare derfor man bør ha det på skolen, det finnes nok av grunner, men er litt trøtt, så jeg orker ikke ramse opp nå. Relgion sier seg jo selv at er viktig, b.la for å forstå andre kulturer og skikker (altså utvikle evnen til å se ting fra andres synspunkt) . Noe som bare blir mer og mer viktig i dagens samfunn.

"Fjerne de "unyttige" fagene" a gitt... Vil du at alle skal bli helt fjernet for empatiske kvaliteter? Det finnes nok eksempler på folk som bare terper og terper og pugger og pugger på teoretiske fag som f.eks. matte og naturfag og får bra karakterer, men som ikke har noen innlevelsesevne eller respekt for andres synspunkter/tro osv. I know, har en i klassen.

 

Edit:

Også må det bli slutt på måten mange barn i dag ser ned på matte på.

Hva gjør det om barn ser ned på matte? De lærer uansett i voksen alder at matte er noe samfunnet generelt har respekt for. Dessuten får de høre hele tiden av foreldre og lærere hvor viktig matematikk er.

Endret av Just_blank26
Lenke til kommentar

Hva er galt med å kartlegge norske elevers kunnskaper?

 

Hvorfor mistolkes gspr sitt utsagn så grovt?

 

Det som prøves å få frem (hvis jeg har tolket det rett) er at enkelte fag er mindre nyttige for noen. Vet ikke om det er lurt å ha flere valgfag på ungdomsskolen, men det bør hvertfall gjøres noen endringer på videregående.

 

Jeg er blant elevene på allmennfag som irriterer meg over at vi må ha samfunnslære et helt år, et fag som for meg er blottet for nytt stoff, og ikke endrer min natur til å få fram in mening tydeligere. Hvorfor ikke da gi meg og andre sjansen til å velge bort det faget? Mer valgfrihet er stikkordet. (Dette er ikke et forsøk på å rakke ned på samfunnsfag, men jeg antar at de fleste elever har et eller flere fag de gjerne ville ha byttet ut.)

Lenke til kommentar
Hva er galt med å kartlegge norske elevers kunnskaper?

 

Hvorfor mistolkes gspr sitt utsagn så grovt?

 

Det som prøves å få frem (hvis jeg har tolket det rett) er at enkelte fag er mindre nyttige for noen. Vet ikke om det er lurt å ha flere valgfag på ungdomsskolen, men det bør hvertfall gjøres noen endringer på videregående.

 

Jeg er blant elevene på allmennfag som irriterer meg over at vi må ha samfunnslære et helt år, et fag som for meg er blottet for nytt stoff, og ikke endrer min natur til å få fram in mening tydeligere. Hvorfor ikke da gi meg og andre sjansen til å velge bort det faget? Mer valgfrihet er stikkordet. (Dette er ikke et forsøk på å rakke ned på samfunnsfag, men jeg antar at de fleste elever har et eller flere fag de gjerne ville ha byttet ut.)

Må bare si at jeg også tenkte slik før. Men greia er at alle bør ha grunnleggende almenkunnskaper for at vi skal kunne leve i et allright samfunn. Tenk deg hvis alle bare lærte om det de var innteresert i; programmere kunne nesten bare programere, kokker kunne nesten bare lage mat og atomforskere kunne nesten bare lage atombomber (ok, nå er det sikkert ikke det en atomforsker gjør, men det er irrelevant). Hvor lett hadde det ikke da vært for grupperinger/enkeltmennesker høyt opp i systemet å manipulere resten av befolkningen/arbeiderne? Mens atomforskerne hadde lagd våpen for landet sitt (eller private organisasjoner?), programererne utviklet software til å styre dem, samtidig som kokkene lagde mat til atomforskerne og programererne. Atomforskerne vil selvfølgelig være hyppe på å teste produktene sine, siden de ikke har nok almen viten til å forstå omfanget av det. :hmm: ok, dumt eksempel. Men hvertfall, tror du kloning av mennesker hadde vært begrenset/forbudt i Norge hvis det ikke hadde eksistert personer med et globalt overblikk? Det tror ikke jeg, forskerne som driver med slikt har ingen hemninger med å bruke teknologien i real life, de er bare innteresert i å finne ut mer og få ny viten om feltet sitt. Det samme er det med leger og medisiner. Var det ikke på slutten av 60 tallet man lanserte en medisin for gravide som hadde vondt i hodet (evt. var kvalme, husker ikke helt), og en liten stund senere viste det seg at babyene til de som hadde tatt medisinene ble født med ryggmargsbrokk og dysmeli? Slike hendelser er produkter av det faktum at mange er for opptatt av sitt eget felt/sin egen sak til å se det store bildet.

Endret av Just_blank26
Lenke til kommentar
( ... )

Hva har dette med samfunnslære gjøre ?

 

Det kan være nyttig å lære hvordan stortinget or regjeringen fungerer. Ut over dette er faget fullstendig meningsløst for mitt vedkommende.

 

Det eneste jeg fikk ut av samfunnslære undervisningen da jeg gikk på vgs, var læren om hvordan illrøde feminister ser på verden - noe som i grunn er veldig lærerikt.

 

Historie-undervisningen var også en fin opplevelse. Norgeshistorien kunne oppfattes som "tvangslæren om ex-sovjet-norge og det norske arbeiderparti".

Lenke til kommentar
Hva er galt med å kartlegge norske elevers kunnskaper?

Jeg er blant elevene på allmennfag som irriterer meg over at vi må ha samfunnslære et helt år, et fag som for meg er blottet for nytt stoff, og ikke endrer min natur til å få fram in mening tydeligere. Hvorfor ikke da gi meg og andre sjansen til å velge bort det faget? Mer valgfrihet er stikkordet. (Dette er ikke et forsøk på å rakke ned på samfunnsfag, men jeg antar at de fleste elever har et eller flere fag de gjerne ville ha byttet ut.)

som jeg sa tidligere er samfunnskunnskap en meget viktig ting i samfunnet vårt. Det handler om å forstå verden og skjønne hva som foregår rundt deg.

Lenke til kommentar

Satyrium har ett poeng. Jeg hadde også slik, samfunnslære gav meg lite, jeg kunne det meste fra før. Jeg fikk heller ingen individuell oppfølgning så jeg kunne bevege meg videre i faget. Det er her problemet ligger, elever som ikke får til ett fag får ofte hjelp, elever som har ingen problemer med ett fag og kjeder seg fordi de kan det som gjennomgås får ikke hjelp til å utvikle seg videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...