Gå til innhold

Nasjonale tester


Anbefalte innlegg

Har ikke hatt noen av disse nasjonale prøvene, men har jo hatt eksamen og oslo-prøver. Ganske enkle og åpne prøver som passer for de fleste...

 

Gjelder dette de nasjonale prøvene og?

Jeg er for gammel til å ha de (går i 1. klasse på VGS), men jeg har hørt at de er lette-middels vanskelige. Men det er ikke vanskelighetsgraden det går ut på. Det er prinsippet, skal man være nødt til å offentliggjøre resultater fra skolene. Folk kan jo uansett ikke velge selv hvilken skole man skal inn på.

 

No har jeg ikke tid til å diskuteremer, får ta det opp igjen seinere i kveld...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fått det for meg at det i klasser der kunnskapsnivået er generelt lavere, er lettere å få gode karaketerer. Altså, om man har en klasse med masse flinke elever vil ikke alle få toppkarakter, men man vil prøve å lage prøvene slik at det er vanskeligere enn om man hadde gått i en klasse med et dårligere kunnskapsnivå.

Om dere i det hele tatt forstod det jeg skrev over, så tror jeg det kan være fornuftig å ha slike tester, ikke bare fordi å finne ut hvilke skoler som er best, det har dem jo allerede statistikker for, men mer for å teste det generelle nivået så både elever og lærere.

 

På en måte iallefall .. :S ;p

Lenke til kommentar
Bare undres over.. Har lærerne lov å bruke dette til å trekke ned standpunktkarakter hvis jeg velger å droppe den?

tipper du ihvertfall kan få nedsatt orden/oppførsel, noe som også er ganske surt...

På min skole får man ikke nedsatt oppførsel/orden med mindre det skjer gjenntatte ganger...

Lenke til kommentar
Kan man ta den hvis man ikke går i 10., og ikke egentlig skal ta den? :)

Nope.. Hver enkelt elev får brukernavn/passord.

 

Btw, tror de fleste som boiotter bare gjør det fordi di er late.

 

Nja... Det er ihvertfall ikke det inntrykket jeg har fra min skole. Vi var en av iniativtakerne til boikott, og slik jeg forstod det (og som er det jeg står for) gjør vi det mest pga. måten prøven er lagt opp på. Det er helt feil, ihvertfall i forhold til hvordan undervisningen har foregått. Og vi har fulgt pensum-boka. Så da er det noen alvorlige motsetninger her :) Og om vi i tillegg blir kvitt nasjonale prøver som en effekt, så er det bare bra. Jeg ser ikke vitsen, og vi har nok prøver/eksaminger/whatevvah i tiende. Er nok å gjøre fra før.

 

Dessuten, har jeg 5 i de fleste fag (deriblant matte), og det er ikke av den grunn at jeg boikotter. Jeg boikotter pga mitt standpunkt.

 

når den leveres inn med blanke ark, vil den trekke masse ned på årskarakteren.

 

Hvor i all verden har du det fra? Har du noe grunnlag for det?

 

De nasjonale prøvene skal ikke ha noen påvirkning på standpunktkarakter. Hvis det er (så det var nevnt også) tvil, og du ligger og vipper, kan den nasjonale prøven påvirke det.

 

Når det gjelder orden- og oppførselskarakter som det også var snakket om, så skal (etter sigende, fra elevrådet) ikke oppførselskarakteren påvirkes av det. Ihvertfall ikke på vår skole, en annen skole som boikottet og rundtom et par andre steder som det var ringt til. Det verste ville uansett vært en anmerkning. Ordenskarakter har ingenting med det å gjøre, såfremt man møter opp, er der, og leverer (blankt).

 

Jeg må si at mange av spørsmålene på norsk-nasjonale-prøven var ganske idiotiske. Vi fikk se eksempler på "fasitretting" altså det som blir gitt til lærerene for å hjelpe dem å rette. Mange av rettingene var relative, tvetydige og rare, og noen hadde svar som var (tilsynelatende) mer rette enn andre, som ikke ble godkjent.
og
Norskprøven var forresten helt tåpelig

 

Agreed :thumbup:

Lenke til kommentar
Vil tro det.

Neppe. Prøve-resultatene skal bare gi sammenligningsgrunnlag og bør ikke telle på hver enkeltes karakter.

Mhm...

 

Læreren har vel ikke lov å bruke de nasjonale prøvene som karaktergrunnlag, eller for å danne et bilde av elevens kunnskapsnivå... Dessuten er de vel også anonyme (eller noe sånnt...)

 

Vel, de er anonyme til en viss grad. Det er ikke skrevet navn eller noe slikt, pga de som blir sendt inn (èn eller noen få i hver klasse, vi får ikke vite det) skal være anonyme for Clemet & Co. Men man skriver klasse, elevnummer i klassen og kjønn. Dvs, går du i A, er elevnummer 1 og er gutt, skriver du 10A1GUTT. Så det er med andre ord ikke noe problem for en lærer å vite hvem det er, og de kjenner elevene uansett.

Lenke til kommentar
Så til alle 10. klassinger, boikott de nasjonale prøvene. Unn deg selv 2 timers søvn istede.

Om jeg for eksempel "forsover" meg imorgen, må jeg ta prøven på nytt senere tro? Lærerene hos oss sa at disse prøvene ikke ville trekke ned i karakter, men de vil kunne hjelpe og trekke opp om det var usikkerhet mellom 2 karakterer. Om man leverer blankt så viser det jo en viss interesse for skolearbeid, da er det bedre å bare skrive ned noe bullshit og bli fort ferdig og slappa av i klasserommet resten av tida.

 

Men jeg er fristet til å "forsove" meg eller dra til "tannlegen" imorgen :p

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest de andre innleggene, så med fare for å si noe som noen har sagt før..:

 

Protestene mot de nasjonale prøvene kommer såvidt meg kjent av at resultatene blir offentliggjort, og for små skoler er det lett å se hvem som gjør det bra/dårlig.

 

Den skolen som hadde dårligst eksamensresultat anno 2003, er ca. 10-15 mil unna der jeg bor. På den skolen går det under 10 elever, og såvidt jeg husker, 2 som gikk ut av tiende ifjor... Skikkelig morsomt for de to.

Lenke til kommentar
Læreren har vel ikke lov å bruke de nasjonale prøvene som karaktergrunnlag, eller for å danne et bilde av elevens kunnskapsnivå... Dessuten er de vel også anonyme (eller noe sånnt...)

Ja, kjempeanonyme når du får tallet 02 siden du står som nummer to på klasselista.. :p

Endret av RaZorbLadeKisS
Lenke til kommentar

Prøvene er for å kartlegge nivået på skolene, og sikkert noe annen statistikk. Det er forsåvidt elevaksjonen, ikke elevorganisasjonen (som er noe ala videregående elevers fagforening) som oppfordrer til boikott, her er deres argumentasjon:

 

Politisk grunnlag:

1. PRØVENE SOM SÅDAN

Nasjonale prøver som sådan er uheldig når de brukes til å vurdere elever lokalt, fordi vurderingen skal foregå lokalt, og ikke sentralstyres.

Det er et grunnfestet prinsipp at opplæringen skal styres lokalt, av lærer og elev i fellesskap. Nasjonale prøver fører til ensretting av lærings- og vurderingsmetoder og læringsmål.

 

2.OFFENTLIGGJØRING

Offentliggjøring av testresultater er uheldig fordi det:

 

    * skaper A- og B-skoler ved at ressurser, lærere og elever flytter i retning de "gode" skolene

    * fører til at skolen driver "teaching to the test", altså at innholdet i opplæringen legges opp til at elevene skal skåre best mulig

    * skaper en uheldig konkurransesituasjon mellom elever, skoler, lærere og kommuner

 

Dine rettigheter:

 

Q: Kan jeg bli satt ned i orden eller adferd hvis jeg leverer blankt?

 

A: Bare dersom skolens ordensreglement inneholder et forbud mot å levere blankt, eller om skolen mener at du generelt ikke har vanlig, god arbeidsinnsats. Dette vil i så fall kun gå ut over ordenskarakteren. Forskrift til Opplæringslovas §3-7 (Karakterar i orden og åtferd) sier dette (våre uthevinger):

 

Den vurderinga skolen gir av orden og åtferd, må haldast skild frå vurderinga av dei reint faglege prestasjonane. Ein skal ta omsyn til eleven sine føresetnader, og til vanleg ikkje leggje avgjerande vekt på enkelthendingar. Hovudgrunnlaget skal vere orden og åtferd hos eleven det siste halve skoleåret.

 

Ved fastsetjinga av karakter i orden tek ein omsyn til om eleven viser vanleg god arbeidsinnsats og følgjer dei ordensreglane som er fastsette for kvar skole. Ugyldig fråvær skal reknast som brot på ordensreglane.

 

Ved fastsetjinga av karakter i åtferd tek ein omsyn til korleis eleven ter seg på skoleområdet og elles når skolen har ansvaret for tilsynet med elevane. Ein skal særleg leggje vekt på korleis eleven ter seg mot andre elevar, lærarar og andre tilsette. Ein kan også ta omsyn til korleis elevane ter seg mot karandre på skolevegen.

 

Elevorganisasjonen og Elevaksjonen mener at det ville være oppsiktsvekkende av en skole å bruke et slikt virkemiddel. Det er særdeles uvanlig å sette ned en elev i ordenskarakter hvis han/hun leverer blankt på en vanlig prøve. Hvis skolen velger å gjøre dette med akkurat disse prøvene, selv om de ikke gjør det med vanlige prøver, vil det være urettferdig og inkonsekvent

 

Det er verd å nevne at det er lite fornuftig å skulke disse prøvene. Da står skolen mye sterkere i forhold til nedsetting av ordenskarakteren, fordi dette gir det ugyldig fravær.

 

 

 

Q: Kan jeg bli satt ned i standpunktkarakter?

 

A: Forskrift til Opplæringslova, §3-6:

 

Når karakteren i det enkelte faget skal fastsetjast, skal det leggjast vekt på i kva grad eleven har oppnådd kompetanse i faget, slik kompetansen er beskriven i læreplanen i faget ved hjelp av fellesmåla for faget, måla for dei enkelte hovudtrinna og innhaldet i faget.

 

Dette betyr at karakteren skal settes ut fra hva du kan i faget (måloppnåelsen). Faget er definert som innholdet i læreplanen.

 

De nasjonale prøvene måler bare en liten del av kompetansen innenfor hvert fag, og de kan derfor ikke brukes til å måle hele måloppnåelsen. De kan derimot brukes til å måle en liten del av måloppnåelsen - altså som en prøve (eller mer korrekt, en vurdering) blant mange andre.Det er opp til læreren å bestemme om de nasjonale prøvene skal brukes som en del av standpunktvurderingen.

 

Dersom du har bevist at du kan det som måles i de nasjonale prøvene, eller du har anledning til å gjøre det før standpunktkarakterene settes, skal det ikke ha noe å si om du tar de nasjonale prøvene eller ikke. Det er mulig å høre med læreren din om du kan ha en egen prøve som måler det samme, som ikke teller med i det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet.

 

Mange skoler har regler som gjør det umulig å sette ned standpunktkarakteren etter påske for 10. klassinger. Sjekk ditt skolereglement for detaljer om dette.

 

Elevaksjonen og Elevorganisasjonen er kjent med at mange lærere ikke ønsker å benytte resultatene fra disse prøvene i standpunktvurderingen. I så fall er jo ikke dette noe problem.

 

Personlig så tror jeg de nasjonale prøvene er ett ledd i forsøket på å markedsrette skolene.

 

EDIT: Elevaksjonen

Endret av olsen
Lenke til kommentar

På min skole er det offisielt TO anmerknionger ved forsentkommning til heldagsprøve. Uansett type.

 

Vår mattelærer ville nok bruke en slik test også som grunnlag til standpunktkarakteren, ergo, en blank besvarelse er bare dumt.

 

Skolen bør være markedsrettete! Akkurat. Det gjør da vel ingenting!?!!

 

Clemet gjør en kjempejobb! Lenge leve Clemet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...