Gå til innhold

Nasjonale tester


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg er ikkje heilt sikker på kva som er grunnen til at denne testen skal takast, men det kan jo være greitt å sjekke dei faktiske kunnskapane til elevane mot kva slags karakter dei får. Slik som det er nå er det fritt fram for kvar enkelt skule og gi den karakteren dei vill utan at nokon kan sjekke om eleven har fortjent den.

Lenke til kommentar

You read my mind. Jeg tenkte faktisk på å starte denne tråden selv ;)

 

Uansett, jeg mener at de nasjonale testene er helt unødvendig, vi har ingen behov for å vite hvilken skole som er "best", så lenge alle lærer det som er meningen at de skal lære. Du påstår at det er slik at de kan utbedre det som er dårlig ved hver enkelt skole, men vil dette bli gjort, neppe. Tror det heller vil skape en dårligere holdning til enkelte skoler. Og så kommer det til å profilere private skoler, da meningen med disse er å ha et fint gjennomsnitt på karakterene (slik at de trekker flere folk...)

 

Dessuten krever Clemet at læreren skal bruke 50 minutter per besvarelse når han/hun retter (altså i en klasse på 25 elever får læreren nesten 21 timer med ekstra arbeid).

 

Så til alle 10. klassinger, boikott de nasjonale prøvene. Unn deg selv 2 timers søvn istede.

Lenke til kommentar

når den leveres inn med blanke ark, vil den trekke masse ned på årskarakteren.

 

Jeg er virkelig for slike prøver. Det er nødvendig. Konkurranse er stikkordet. Skolene må være flinke. En privat skole var best i landet når det gjaldt fjoråretst 10endeklassers karaktersnitt. Fører ikke dette til at andre skoler skjerper seg? Blant annet denne Sultijelma skole som var dårligst i landet, De skjerper seg ganske sikkert. Og det er bra.

 

Alle sammen - LEVÉR PRØVEN UTFØRT IMORGEN; og få gode karakter så du kan bli noe annet enn en polsk vaskehjelp ;)

Lenke til kommentar

jeg gikk på kg i fjor, var med i det kullet som fikk det beste snittet i Norge :)

*tenkte jeg bare skulle si det*

 

Jeg ser ikke problemet med å ha nasjonale prøver, spørsmålet er vel heller om resultatene skal offentliggjøres.

 

Btw, tror de fleste som boiotter bare gjør det fordi di er late.

At læreren får ekstraarbeid, da kan lærern droppe en annen prøve, for hun/han får litt grunnlag av denne prøven.

Lenke til kommentar

Jeg må si at mange av spørsmålene på norsk-nasjonale-prøven var ganske idiotiske. Vi fikk se eksempler på "fasitretting" altså det som blir gitt til lærerene for å hjelpe dem å rette. Mange av rettingene var relative, tvetydige og rare, og noen hadde svar som var (tilsynelatende) mer rette enn andre, som ikke ble godkjent.

Lenke til kommentar

hvis noen så karaktere til sunniva, så var snittet i Naturfag på 5, ved eksamen var snittet i naturfag 3...

 

Majorstuen skole hadde vel et tilfelle hvor snittet i heimkunnskap lå mellom 5 og 6. Sånne ting man burde luke ut...

 

Konkurranse er vel viktigst i VGS, og høyere...

Lenke til kommentar

Ser ikke det gale i at slike prøver gjennomføres, bare tanken bak er god.

 

En test for å sjekke de gjennomsnittlige realfagskunnskapene til norske elever er heller nødvendig, for å sjekke om den norske skolen holder mål.

 

Det bør ikke fokuseres på enkelte skoler, og "konkurranse-prinsippet" som JoachimR nevner er jeg imot. Testene bør heller brukes til å kartlegge om lærerne og pensumet holder mål.

Lenke til kommentar
Læreren har vel ikke lov å bruke de nasjonale prøvene som karaktergrunnlag, eller for å danne et bilde av elevens kunnskapsnivå... Dessuten er de vel også anonyme (eller noe sånnt...)

hmm, læreren vår sier at hun skal bruke den til veiledning om de som ligger på vippen...

 

Eg synes disse karkaterene som kartlegging ikke er så dum idê. Men konkuranse konseptet er eg ikke helt enig i. Dessuten:som sagt, de som boikotter gjør det sannsynligvis for at de er late. (Alfor mange ungdommer driter i politkk....)

De som gjør det for å protostere har eg respekt for, men dessverre så er dere nok veldig få...

Selv skal eg nok ikke boikotte den..

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Det var en som bablet om at dette tok så mye tid for lærerne, og da kan jo lærern likså godt bruke det i karaktergrunnlaget...

Testene bør jo være anonyme, og da ser jeg ikke hvordan de kan påvirke karakteren til hver enkelt...

 

Dessuten så er det en del tid igjen av skoleåret, skal du få dårligere karakter fordi du har en prøve som inneholder oppgaver du enda ikke har lært hvordan du skal løse? (dårlig argument... :()

Lenke til kommentar

Leste at Clemet skulle bruke dette til statistikk, og statistikk kan vel ikke påtvinges...

Snakket med læreren min nå nettopp, og hun sa at de ikke visste om de kunne gjøre noe; de har ikke fått veiledning for slike tilfeller...

Norskprøven var forresten helt tåpelig :mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...