Gå til innhold

NVIDIA lanserer GeForce 6800

Anbefalte innlegg

Prisestimatene er fra Nvidia 549 Euro for GeForce 6800 Ultra 256 MB og 349 Euro for GeForce 6800 128 MB. Kortene vil trolig være rimeligere når de kommer på markedet – noe som trolig tidligst vil skje i slutten av mai, men mest sannsynlig i juni. Aktører som bl.a. Asus, MSI, AOpen, Gigabyte, Gainward, XFX, Leadtek m.fl. vil kunne levere kort på det norske markedet. Etter hvert er det også ventet en 512 MB-versjon av GeForce 6800 Ultra. Videre vil det også komme rimeligere varianter som skal erstatte GeForce FX-serien. Vi vil imidlertid tro at GeForce FX-serien ennå en god stund vil være å finne på markedet, og fortsatt være aktuell gjennom reduserte priser. Vi vil tro at de lavere modellene, som GeForce FX5200-serien, vil være å finne på markedet en god stund.

du kan les mer om GeForce 6800..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg som nettopp kjøpte en 430 W... Har jeg dummet meg ut nå eller?

GeForce 6800 Ultra benytter GDDR-3-minneteknologi og har en total minnebåndbredde på 35,2 GB/sek – ca. 5 GB/sek. mer enn GeForce FX5950 Ultra og ca. 12 GB/sek. mer enn ATI Radeon 9800XT. Selve grafikkprosessoren kjører på 400 MHz – noe som er lavere enn for både 9800XT og FX5950 Ultra. Minnehastigheten er imidlertid hele 550 MHz (1100 MHz Dual Data Rate). Grafikkprosessoren er produsert med 130 nanometers produksjonsteknologi, og strømforbruket totalt for et GeForce 6800 Ultra-kort er ca. 110W. Dermed vil et GeForce 6800 Ultra og en 3,2 GHz Pentium 4 Prescott-prosessor trekke over 200W alene. Her begynner nok strømforsyning på godt over 400W å bli svært aktuell.

430W er bra nok...

Lenke til kommentar

Skumleste igjennom xbitlabs' test av 6800 og kom over denne setningen:

"I would like to draw your attention to the memory wiring: it is pretty complex as it works at 550 (11200) MHz."

jaja,m 11,2 ghz raskt minne :p

edit: link til Siden

Endret av El-Hadji
Lenke til kommentar
GeForce 6800 Ultra bruker 206 W under load, ifølge målinger gjort hos The Tech Report.

Merk at dette er hele systemet, ikke bare grafikkortet.

edit:blæ

Leste feil heh.

Uansett.. skjermen gikk på egen strømforsyning og systemet var "idle" i windows med HDR demoen kjørende. Altså minimalt med HDD, CD-rom/etc, CPU aktivitet.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Fremgår ganske klart at det er før strømforsynigen. Hvordan skulle han eller ha gjort det? 10-15 ampermeter?

Er en stund siden jeg hadde elektrisistet i fysikken (halvt år :p), men jeg innbiller meg at han kunne plassert det etter strømforsyningen?

Du måler jo heller ikke effekt med amperemeter, men strøm.

Lenke til kommentar

Bare den kommentaren der sier det meste :-)

Hvordan funker et effektmeter da? :cry:

P=I*U

Hvis man vet U og måler I så vet man effekten. Det er slik man måler effekt.

Når man måler på input så vet man nettspenning (230 volt) og hvis den trekker 1 amper så trekker systemet 230Watt.

For å måle etter strømforsyning på alle ledningene ut av pwr måles. Blir noe tungvidt da man må måle 10-15 ledninger iallfall samtidig med hvet sim ampermeter.

Endret av overLoad
Lenke til kommentar

P=I*U

Når man måler på input så vet man nettspenning (230 volt) og hvis den trekker 1 amper så trekker systemet 230Watt.

For å måle etter strømforsyning på alle ledningene ut av pwr måles. Blir noe tungvidt da man må måle 10-15 ledninger iallfall samtidig med hvet sim ampermeter.

Dette gjelder vel ikke på vekselspenning (P=U*I) untatt i spesialtilfeller. Det er vel P=U*I*cos(phi) som er effekten på vekselspenning (med forbehold om at jeg husker feil).

AtW

Lenke til kommentar
Dette gjelder vel ikke på vekselspenning (P=U*I) untatt i spesialtilfeller. Det er vel P=U*I*cos(phi) som er effekten på vekselspenning (med forbehold om at jeg husker feil).

AtW

det gjelder for vekselspenninger BORTSETT fra spesialtilfeller, tror jeg vi sier. spolen, dvs. transformatoren, i strømfosyningen står for et av disse spesialtilfellene. Der vil cos(phi) stå for forholdet mellom tilsynelatende effekt (VA) og effekten P (W).

Lenke til kommentar

AtW

det gjelder for vekselspenninger BORTSETT fra spesialtilfeller, tror jeg vi sier. spolen, dvs. transformatoren, i strømfosyningen står for et av disse spesialtilfellene. Der vil cos(phi) stå for forholdet mellom tilsynelatende effekt (VA) og effekten P (W).

Ok, greit nok, det jeg mente var at U*I sos(phi) alltid gjelder, mens U*I bare gjelder noen ganger (eller som oftest da om du vil), og derfor kaller jeg det ett spesialtilfelle, men vi vet vel egentlig begge hvordan det fungerer, og er enig, bare at vi bruker visse ord forskjellige. Min kommentar var egentlig bare for å oppklare at men ikke kan regne med at U*I=P alltid gjelder for vekselspenning.

AtW

Lenke til kommentar

P=I*U

Eller du kan ta et wattmeter å feste det før alle forgreiningene i en PSU, verre er det jo strengt tatt ikke. Er fullt klar over sammenhengen mellom strøm og effekt, men måler du effekt så måler du effekt, er ikke nødvendig å lage det noe vanskeligere. Spenningen i vårt nett ligger mellom 220 og 240 V, så det er like greit å måle det med et wattmeter slik at du slipper usikkerheten ved å måle med et amperemeter.

Kan godt hende han i anmeldelsen måler før PSU, men forventer av en seriøs hardware side at de enten nevner hvordan de gjør det, eller så måler de etter. Dette burde ikke være et problem og det er noe de burde greid helt fint.

Endret av SBS
Lenke til kommentar

P=I*U

Eller du kan ta et wattmeter å feste det før alle forgreiningene i en PSU, verre er det jo strengt tatt ikke. Er fullt klar over sammenhengen mellom strøm og effekt, men måler du effekt så måler du effekt, er ikke nødvendig å lage det noe vanskeligere. Spenningen i vårt nett ligger mellom 220 og 240 V, så det er like greit å måle det med et wattmeter slik at du slipper usikkerheten ved å måle med et amperemeter.

Kan godt hende han i anmeldelsen måler før PSU, men forventer av en seriøs hardware side at de enten nevner hvordan de gjør det, eller så måler de etter. Dette burde ikke være et problem og det er noe de burde greid helt fint.

Til opplysning så er et wattmeter et ampermeter som vet spenningen. Ikke noe problem å endre skalaen til watt hvis man vet spenning.

Hvordan skal du måle før fordelingen? Klippe banene på printkortet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...