Gå til innhold

Prøvekjøring uten trafikant grunnkurs

Zildjian

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Under gyldig øvelseskjøring regnes ledsager som fører av bilen.

Ved "ulovlig øvelseskjøring", som ikke er det, er du fører av bilen.

Dermed får både du og eier av bil bot, du fordi du kjører uten førerkort, og han fordi han lar noen uten lappen kjøre den. I verste fall kan du også bli anmeldt, og en utsettelse på førerkortet kan du i de verste tilfellene regne med det. (Var noe slikt de sa på jobb når jeg var der i høst i det minste... Men har veldig med hvor du blir stoppet. Blir du stoppa med ugyldig øvelseskjøring på en motorvei må du nok regne med sperrefrist.)

Lenke til kommentar

Riktig som folkt sier. Det heter trafikalt grunnkurs og øvekjøring evt øvelseskjøring.

Det er øvekjøring når du

1) Har kursbevis elns fra trafikalt grunnkurs ELLER er født før 01.07.1987. Uansett må du ha med deg legitimasjon med bilde.

2) Har en godt synlig rød L på hvit bakgrunn bak på bilen

3) Har ledsager med som

...a) Er fylt 25 år OG

...b) Har hatt lappen sammenhengende de siste 5 årene.

4) Kjører en bil med

...a) Midtmontert håndbrekk

...b) Forsikring som tillater øvelseskjøring

Da er ledsager fører av bilen, formelt sett. Hvis dette brytes er det ulovlig kjøring, med de konsekvenser det fører med seg.

Endret av bfisk
Lenke til kommentar
Det er øvekjøring når du

[...]

4) Kjører en bil med

...a) Midtmontert håndbrekk

Er du sikker på at dette enno gjeld, etter dei nye forskriftene som vart iverksette 1. mars d.å.?

Frå http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-2004011...99-002.html#2-2 :

-------------------------------------------------------------------------------

§ 2-2. Krav til øvingskjøretøy m.m.

(1) Kjøretøyet skal tilhøre den aktuelle førerkortklassen.

(2) Øvingskjøretøy klasse B skal ha ekstra speil som gir ledsageren tilstrekkelig utsyn bakover. Videre skal kjøretøyet være merket med skilt som bakover viser en rød bokstav L på hvit bakgrunn. Skiltet skal være godt synlig for bakenfor kjørende.

-------------------------------------------------------------------------------

Slik eg tolkar dette, er det ikkje lenger krav om brems tilgjengeleg for ledsager. Nokon som veit?

Lenke til kommentar
er vel også mulighet for utsettelse hvis man blir tatt uten ledsaker.

hånbrekket hjelper litt men du kommer til å få en ukontrolert sladd på bilen.

Ikke bare utsettelse om du kjører uten ledsager i det hele tatt, da har du anmeldelse med en gang.

Når det gjelder bruk av håndbrekk i 90 km/t så er det galskap.

- Og ja, jeg mener også at det var regelendring fra 1. mars, så du slipper å ha håndbrekk i midten.

Lenke til kommentar

Det er nok fortsatt krav til håndbrekk, som skal være lett tilgjengelig for ledsager. Så biler med automat og pedalbrekk kan nok ikke benyttes til øvelsekjøring. Heller ikke kjøretimer hos kjøreskole.

Har nettopp fullført alle kjøretimer på kjøreskolen, og dette er sjekket opp.

Skal forøvrig ha oppkjøring i morra....eller seinere i dag....

mvh

Pantera

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Det er nok fortsatt krav til håndbrekk, som skal være lett tilgjengelig for ledsager. Så biler med automat og pedalbrekk kan nok ikke benyttes til øvelsekjøring. Heller ikke kjøretimer hos kjøreskole.

Har nettopp fullført alle kjøretimer på kjøreskolen, og dette er sjekket opp.

Skal forøvrig ha oppkjøring i morra....eller seinere i dag....

mvh

Pantera

Tviler, sjekket dette opp med min trafikkskole og 3-4 andre trafikkskoler, de sa akkurat det samme om øvelsekjøring ang. dette med parkingsbrems. Som flere skriver over så er dette bare en fare! Gir kun en nytte ved en hastighet til maks 30km/h! Ikke noe mer. Brekket låser bare bak hjulene så det blir jo helt livsfarlig!

Og angånde bil som har automat har jo selvfølgelig lov til å øvelsekjøre med. Har jo ikke noe å si. Bare at du selv slipper å gire.

Lenke til kommentar

For siste gang (håper jeg), må jeg gjenta at det nå er lov til å øvelseskjøre uten håndbrekk i bil. Nå hørte jeg det seinest på lørdag fra en i biltilsynet og ei i politiet, og det er vel kilder man bør stole på? (Men ikke bruk meg som kilde om jeg tar feil, sjekk selv med biltilsynet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...