Gå til innhold

Er denne brukbar?


Tho®¿

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det forresten noen som vet hvor mye vann denne klarer å dytte, og hvor høyt? Tør jeg å ha pumpen nederst i systemet mitt?

Det skal du ikke være redd for.

I de løsningene som vanligvis benyttes i et vannkjølingssystem, oppnår man gjerne en tilnærmet statisk likevekt.

altså; Vannsøylen fra pumpe til høyeste punkt og vannsøylen fra det samme punktet blir jo omtrent den samme. Dermed vil disse vannsøylene oppheve hverandre. Av den grunn behøver ikke pumpa jobbe med løft av vannet, men kun mot motstanden i selve systemet.

Håper at du skjønte den forklaringen?

Lenke til kommentar

Tror jeg skjønner, sånn etterhvert...

Takker for detaljerte svar. ;)

Grunnen til at jeg lurte er at jeg skal bruke en himla svær raddis. Slik jeg hadde tenkt å montere den vil den få inn- og uttak nesten i kant med toppen av kabinettet. Men når jeg leser her, ser det jammensanten ut som om prinsippet med statisk likevekt skal gjøre seg gjeldende også her. :thumbup:

Lenke til kommentar
Angående løfte evne kan jeg ikke svare deg, men har et spørsmål.

 

Hvordan var feste anordningen på den tank/pumpa?

Hadde oversett innlegget ditt. Var ikke meningen å la være å svare deg. :blush:

 

Pumpa er limt fast nedi tanken, og i tillegg festet med ut-røret.

Tanken er det ingen festeanordning til. Anbefaler imidlertid noe vibrasjonsdempende, for den er ikke akkurat vibrasjonsfri.

Har ikke funnet helt ut hvordan jeg skal ha den, enda. Må finne noe veldig isolerende å sette den på.

Tips?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...