kyrsjo Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Skolelinux er en debianbasert distro, og har det geniale programmet apt-get. Men skolelinux kommer også konstant i nye versjoner. Derfor lurer jeg på: Vil skolelinux serveren(e)/klientene automatisk oppgradere seg når det kommer en ny versjon? Eller må jeg da ut med nye cd'n til alle maskinene, konfigurere alt på nytt etc., for at den så holder seg oppdatert med mellom-opdateringene? Fant ikke noe dokumentasjon på dette på deres hjemmesider. Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Set opp /etc/apt/sources.list til å henta oppdateringar frå nettet i staden for CD-en, så skal det gå fint: http://developer.skolelinux.no/apt-kilde.html Lenke til kommentar
alive Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Som du sier så er Skolelinux et debianbasert prosjekt. Dvs at programmene er lagt i .deb pakker og oppdateres helt som vanlig debian. Skolelinux er ingen egen distribusjon, den har bare en litt anderledes installasjonsprosedyre og noen andre programmer som standard (etter hva jeg vet). bare kjør: apt-get update; apt-get dist-upgrade en gang i mellom så skal nok det holde. Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 ...og for å fylla ut med litt meir info: - Nei, oppdatering vil ikkje skje automatisk. (Men det finst heilt sikkert noko Debian-automatikk du kan bruka. cron-apt?) - Viss Skolelinux gjer installasjonsendringar som t.d. ulik partisjonering eller endringar i nettverksarkitekturen, vil du ikkje få fordel av desse med apt-get. Den einaste måten å få med dette er ved ny installasjon. Etter versjon 1.0 skal ikkje slike endringar førekoma i Skolelinux, i alle fall ikkje før neste store versjonshopp. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 14. april 2004 Forfatter Del Skrevet 14. april 2004 Takk for nyttig info. Sitter på det dilemmaet at jeg har veldig lyst til å bytte ut fedora/debian med skolelinux på skolen min, men IP oppsett etc. er temmelig fastlagt, da dette må implementeres "inni" windows-nettverket (altså ikke egen DHCP etc.) Nå får vi muligheten til å teste en del på et separat nettverksegment vi setter opp (vi har fått et rom som med tiden skal bli tynnklient-rom, men hadde vært greit å "leke" seg litt først), men til syvende og sist må det flettes inni. Grunnen til at jeg tenker gjøre dette er: 1. Administrasjonsenkelhet 2. sikkerhet - skolelinux virker som om har "noe" høyere sikkerhet enn de greiene vi har heksa sammen 3. mindre dustete bugs (a la får ikke demontert diskett) 4. hvis hele skolen skal bytte til linux, er det skolelinux det er snakk om. Skjønner dog ikke hvordan jeg skal få dette til å henge sammen med tjenester som DNS, NIS, DHCP etc. ... Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 [email protected] <-- mailingliste som anbefales å være medlem av ellers gir [email protected] ganske mye info om hva skolelinux driver med for tiden. Alle mailinglistene til skolelinux ble putta opp på news-tjener på ...... news.gmane.org eller.no sånt no' forrige uke, så der kan du søke og poste som du vil til mailinglistene, uten å være medlem av mailinglistene og få "spammen"... Ellers bør det legges til at SkoleLinux er et veldig bra produkt (jeg drifter selv 2 skoler med skolelinux for tiden), men det er mye sært der. IP-oppsettet er hardcodet, og det er mye jobb å sette opp noe som ikke er "standard". Er flere kommuner som har sagt at de vil ha Linux, men ikke skolelinux fordi det er for sært, og vil kreve mye jobb å sette opp slik man vil ha det. Mer jobb en om man satte det opp fra scratch via f.eks. Fedora og K12LTSP.... Kommunen jeg jobber i har utelukket linux på desktop til alle skolene fordi skolelinux er for sær til å fungere i den typen nettverk vi vil ha det (sentral drift for mange skoler), og erfaringene med andre distroer/oppsett har ikke kommet fordi vi har samarbeidet med SkoleLinux siden før de hadde noe produkt å gi ut... Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Alle mailinglistene til skolelinux ble putta opp på news-tjener på ...... news.gmane.org eller.no sånt no' forrige uke, så der kan du søke og poste som du vil til mailinglistene, uten å være medlem av mailinglistene og få "spammen"... Jupp, det er praktisk. (Men listene har vore på gmane leeenge ) Ellers bør det legges til at SkoleLinux er et veldig bra produkt (jeg drifter selv 2 skoler med skolelinux for tiden), men det er mye sært der. IP-oppsettet er hardcodet, og det er mye jobb å sette opp noe som ikke er "standard". Eit litt strikt standardoppsett gir store fordelar og små ulemper, har Skolelinux konkludert med. Viss ein absolutt skal setja ting opp på eigen måte er ikkje Linux i seg sjølv stort enklare enn Windows... Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Alle mailinglistene til skolelinux ble putta opp på news-tjener på ...... news.gmane.org eller.no sånt no' forrige uke, så der kan du søke og poste som du vil til mailinglistene, uten å være medlem av mailinglistene og få "spammen"... Jupp, det er praktisk. (Men listene har vore på gmane leeenge ) Ellers bør det legges til at SkoleLinux er et veldig bra produkt (jeg drifter selv 2 skoler med skolelinux for tiden), men det er mye sært der. IP-oppsettet er hardcodet, og det er mye jobb å sette opp noe som ikke er "standard". Eit litt strikt standardoppsett gir store fordelar og små ulemper, har Skolelinux konkludert med. Viss ein absolutt skal setja ting opp på eigen måte er ikkje Linux i seg sjølv stort enklare enn Windows... Den offisielle meldinga om at listene var tilgjengelig på gmane kom i påsken. Ja, det er en fordel å ha alt strikt sånn skal det være; men det er såpass mye som de anbefaler folk å gjøre, som er vanskelig allikevel. F.eks. oppgradering av mozilla til en noe nyere versjon 1.0 som ligger i woody.... Det faktum at SkoleLinux baserer seg på Debian gir noen fordeler, men også endel bakdeler i form av gammel software, og endel av det anbefaler de å kjøre opp backport av, men gir ikke noen offisiell informasjon/support på det..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå