angry_norwegian Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 (endret) Jeg skal kjøpe ny pc, og har bestemt meg for å bygge selv. Har blitt anbefalt WD raptor som systemdisk. Temmelig stiv pris, fant jeg ut... Jeg fant en på 36,7G og en på 74G. Hvis jeg kjøper en større (og billigere) disk til "vanlig" bruk, holder det med den på 36,7? Endret 14. august 2006 av o-haavard Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 (endret) ganske små disker uansett synes jeg, hvor tenkte du å kjøpe fra? 2.5 disker er mindre fysisk. Kjøp 3.5, mer for pengene. serial ata vil jeg anbefale deg å kjøpe det yter ikke noe særlig mer en den gamle paralell ata, men serial ata har tynn kabel så luftgjennomstrømingen er bedre, ser bedre ut med tanke på casemod, osv er på skolen her så tok litt tid å redigere posten ferdig Endret 14. april 2004 av Åsmund Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 14. april 2004 Forfatter Del Skrevet 14. april 2004 Komplett.no eller psdata..har ikke bestemt meg. Hadde vært fint med en rask sys.disk. Men mulig jeg heller kjøper en stor 7.200 rpm og venter med en raskere. Lenke til kommentar
norrick Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Forskjellen på en 2,5 toms og en 3,5 toms er faktisk hele 25.4mm... 3,5" er kjappere enn 2,5" (generelt sett), 2,5" er beregnet til laptops. IDE=P(ATA) som betegner paralell overføring av data mens S-ATA er logisk nok seriell overføring av data, sistnevnte har en raskere overføringshastighet og har den fordel at man ikke trenger å tenke på master/slave-jumper samt at kabelene som brukes er smalere og det skaper bedre luftgjennomstrømning i kabinettet og det blir også en god del ryddigere. Raptordiskene er markedets kjappeste harddisker (sitter selv med 2 stk. i RAID0 og lurer på om jeg skal kjøpe 2 til for å kjøre 4 stk. i RAID0), de kjører på 10000rpm mot 7200 rpm som er "standard", har 8MB cache og leveres kun i S-ATA utgave. 36.7GB er mer enn nok som systemdisk og raptoren gir ganske stor ytelsforbedring sammenlignet med en 7200 spinns HD. Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 14. april 2004 Forfatter Del Skrevet 14. april 2004 Takk for svar. Da blir det nok raptor som sys.disk! Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Raptordiskene er markedets kjappeste harddisker (sitter selv med 2 stk. i RAID0 og lurer på om jeg skal kjøpe 2 til for å kjøre 4 stk. i RAID0), de kjører på 10000rpm mot 7200 rpm som er "standard", har 8MB cache og leveres kun i S-ATA utgave. 36.7GB er mer enn nok som systemdisk og raptoren gir ganske stor ytelsforbedring sammenlignet med en 7200 spinns HD. Denne hardisken er langt ifra den raskeste hardisken på markedet, men den raskeste ide/s-ata disken. regner med at du ikke tenkte på SCSI, som har hardisker i opptil 15k omdregninger, som er betydelig raskere enn raptoren. Hvis du går for Raptoren, som jeg anbefaler at du gjør, så vil jeg heller anbefale å kjøpe en 90gigs Raptor enn 2 36gig i Raid 0. Det er raskere, og du slipper Raid konfigurering osv. Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 14. april 2004 Forfatter Del Skrevet 14. april 2004 (endret) Hva..ehmm.."i huleste" er RAID0? Jeg er 100% komplett, fullt og helt "n00b" når det gjelder hardware, systeminnstillinger o.l. Og hva er fskj. på S-ATA og SCSI? Endret 14. april 2004 av o-haavard Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Raid0 er såkalt "striping", 2 disker kjøres som en og ytelsen forbedres. RAID 0 deler all data mellom flere disker og øker ytelsen, men gir ingen ekstra sikkerhet. Ryker den ene disker sitter man igjen med "halve filer" på den andre. http://www.hardware.no/guider/raid/index3.html Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Du bør droppe banningen, ellers kommer moderatorene og tar deg! Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 14. april 2004 Forfatter Del Skrevet 14. april 2004 (endret) Du bør droppe banningen, ellers kommer moderatorene og tar deg! OK..fornøyd? Og hva var forresten fskj. på s-ata og scsi? Endret 14. april 2004 av o-haavard Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Det er to helt forskjellige grensesnitt, scsi er et raskere grensesnitt som oftest brukes i severe eller avanserte arbeidstasjoner. Det er nok altfor høyt oppe i prisklassen, og høyst undøvendig for deg. Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 14. april 2004 Forfatter Del Skrevet 14. april 2004 Jepp, takk for hjelpen. Hvis lommeboka er enig, skal jeg se om det ikke blir en 74gb raptor. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 ja.. er jo kult med mye "rask" plass... da kan du jo kjøre spill og sånt også på den... lage to partisjoner.. en til system og en til spill... system trenger ikke noe særlig mer enn 20-25 GB så hvis du har planer om å bare bruke Raptoren som det, så velg 36 GB Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 70 giggern er raskere.... men selvfølgelig også dyrere. Tror utelsesforskjellen uansett er svinnende liten. Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 14. april 2004 Forfatter Del Skrevet 14. april 2004 Hva er partisjon? Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 (endret) hei o-haavard Tror neppe du trenger å bekymre deg om noe raid-oppsett til å begynne med. Ihvertfall hvis du ikke er helt stø på hva du gjør. Kjøp deg gjerne en raptor disk. Hvilken er temmelig likegyldig. Personlig ville jeg gått for den store ettersom den er en bedre modell en den lille. Men som sagt......pengene bestemmer. Når du får en disk så må du opprette en partisjon for å bruke den. Partisjon betyr egentlig "del". en partisjon=en del, flere partisjoner=flere deler. Man kan oppprette en eller flere partisjoner på en disk. Dersom du har data i dag så har du sikkert C-disken i utforsker. Det vil si at da er hele disken en partisjon (så sant hele disken er formatert). Dersom du har f.eks C og D så har du enten en harddisk som er delt opp i to eller to disker med hver sin partisjon. (så sant at ikke D er cd-romen da ) Personlig så har jeg sluttet å dele opp harddisken i mer en 1 partisjon......synes det er lettere å holde styr på Håper den sløve forklaringen hjalp Endret 14. april 2004 av MrVilla Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 14. april 2004 Forfatter Del Skrevet 14. april 2004 Jepp! Takk. Hadde en mistanke om at det var sånn. Men har partisjoner noen andre følger/funksjoner enn å hjelpe deg å holde orden og oversikt? Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 (endret) du kan formatere partisjonen som en hardisk. altså 10 giga til windows og den andre store til å lagre ting på. Du kan formatere sys disk uten at du formaterer den andre partisjonen. Når du reinnstalerer windows, så vil du ofte formatere hardiskenpartisjonen. Må si at WD bråker da, så om du skal ha den på 24/7 og ha den på samme rom som du sover, ville jeg valgt en anen stillegående disk. Men det spørs på hvor mye de andre viftene bråker da, om en stille disk ikke ville hjelpe. Endret 14. april 2004 av Åsmund Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå