Gå til innhold

Allround-lydkort med lav latency?

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å leke meg med midi-keyboard men er ingen audiofil lydfreak. Folk anbefaler kort i 2000-kronersklassen, men det er uaktuelt å bruke sånne summer.

Tingen er også at jeg stort sett bruker lyd til vanlig musikkavspilling samt i spill. Sysler også litt med tanken om å slenge inn et par høyttalere for å få et pseudosurroundsystem. De kortene/driverne som er mer beregnet på å ta opp lyd er dårligere i spill og omvendt. Det jeg er ute etter her er et enkelt allroundkort som har liten latency ved bruk av midikeyboard, altså sånn at jeg opplever at jeg spiller i realtime og ikke med etterslep av lyden.

Vil det fungere OK med et Audigy 2-kort? Skal fungere veldig bra til spill og denslags sies det, lydfreaksene rynker imidlertid på nesen, særlig i forbindelse med et eller annet om 44.1 Khz vs Creative's 48Khz og at dette kan skape trøbbel for synching dersom man skal mikse. Dette kan jeg ikke nok om til å avgjøre om er noe reelt problem for en som ikke trenger massevis av lydspor i perfedkt gjengivelse.

Et annet og mer "lydtroverdig alternativ" er et Terratec-kort.. Billig til å være et "lyd-lydkort" kanskje men litt mer enn jeg er hypp på og spillytelsen vites det ikke noe om.

Eller kunne jeg klart meg med dette Chaintechet som visstnok er veldig bra til den prisen (Envy 24-basert uten at det sier meg noe) og som er så billig at det bare kan kastes dersom det ikke funker?

Kan legge til at onboardlyden jeg har nå (følger med A7N8X) høres bra nok ut i mine ører, så "verre" kan det vel neppe bli, men jeg trenger altså et nytt for å få bukt med latency (og muligens for å kunne koble til flere høyttalere).

Endret av NuB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kamerat av meg har terratec-kortet, dog ikke LT utgaven. Her er jo forskjellen at med det som ikke er LT får man med en Breakout box. Uansett, når det gjelder generell innspilling av vanlige instrumenter så har det seg slik at OM en har de RETTE driverne så har det ekstremt lav latency. Jeg er ikke helt sikker på hvordan det er med Midi-delen.

MEN jeg synes å minnes at det fantes tredje-parts-ASIO-drivere til de fleste lydkort, slik at man fikk minimal latency nesten uavhengig av kortet. Skal poste om jeg finner det igjen.

Lenke til kommentar

Jo men det er ikke så mye fokus poå akkurat dette problemet, mye som står om lydkort er ting jeg ikke trenger eller har grei på, dugelig lyd til vanlig og lav midi-latency er kravet. Har et onboard for øyeblikket, tipper det går dårlig men skal sjjekke når jeg får keyboardet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...