Calm Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 (endret) Skal sette opå en RADIUS server og lurer på om noen som har erfaring med dette har lyst til å dele sine erfaringer med de forskjellige løsningene... Er primært ute etter en gratis løsning, og i første omgang under Windows (men kanskje på linuxboksen på et senere tidspunkt)... Leste et sted at det finnes slike muligheter i server versjonene av Windows 2000, noen som har testet dette?' edit: Har ingen erfaring med oppsett av en slik server, så det kunne være kjekt å vite hva man skal se etter av funksjoner og muligheter i en slik server, hva som er praktisk, og hva som er upraktisk... thx Endret 14. april 2004 av Calm Lenke til kommentar
fullifaencom Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Det er radius tjeneste i windows2000 server Du må bare installere IAS tjenesten (add/remove windows comp) Så må du bare legge inn klienten (hva enn det er du skal bruke den til). Jeg bruker windows2000 sin radius til å authentisere bla. brukere på vpn konsentratoren Lenke til kommentar
Calm Skrevet 14. april 2004 Forfatter Del Skrevet 14. april 2004 Formålet med den RADIUS serveren jeg ønsker å sette opp er autentisering av WLAN brukere, så jeg trenger en som støtter 802.1x... Er klar over at det finnes en slik løsning gjennom IAS i Windows servere, men lurte først og fremst på om det finnes annen god programvare for dette til Windows... Kommer også til å sette opp RADIUS på en linux boks, så det kunne være interessant høre hva folk har av erfaringer med 802.1x kompatible opensource løsninger for linux... evt hvilke som er bra og hvilke som ikke er bra... Lenke til kommentar
fullifaencom Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Formålet med den RADIUS serveren jeg ønsker å sette opp er autentisering av WLAN brukere, så jeg trenger en som støtter 802.1x... Er klar over at det finnes en slik løsning gjennom IAS i Windows servere, men lurte først og fremst på om det finnes annen god programvare for dette til Windows... Kommer også til å sette opp RADIUS på en linux boks, så det kunne være interessant høre hva folk har av erfaringer med 802.1x kompatible opensource løsninger for linux... evt hvilke som er bra og hvilke som ikke er bra... følger deg ikke helt. Du må ha det på en 200x server, for workstation klarer bare 10 connection, og det er litt trist dersom du bruker dot1x med reauthentication (med mindre du har få brukere). IAS legges inn i AD og det skal jammen godt gjøres å finne noe som blir enklere å holde vedlike og som kan gi mer funksjonalitet. menmen, openRadius er kanskje et alternativ? Prøvde denne for en stund siden, men siden jeg allerede hadde AD var det lite hensiktmessig å kjøre noe annet enn IAS. Ang. dot1x, husk å sette på reauthenticate (ca hver 3.min), ellers kan du enkelt spoofe porten (funker iallefall fint med vanlig ethernet, har ikke prøvd med wlan men regner med det samme gjelder der). Lenke til kommentar
PulZ Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Ang radius server til linux så er vel freeradius som er mest brukt, og denne har god dokumentasjon. Sitter å fikler med dette selv nå. men har begynt å sjekke ut og det kan virke som wlan basen i heimen ikke støtter eap osv selv om den har radius støtte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå