Gå til innhold

Første 6800 (p)review!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Personlig kjøper jeg dog ikke skjermkort til over 5K, så jeg er mere interessert i $299-kortene. En liten priskrig i den klassen kan forhåpentligvis presse kort med bedre ytelse enn dagens 9800XT ned i under 3000,- her på berget om ikke så lenge.

9800XT vil nok ikke falle noe særlig i pris... den blir faset ut og de slutter produksjonen. X800SE skal ta over det segmentet, og den blir nok liggende på omtrent samme ytelse som 9800 Pro tenker jeg.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at både x800 og 6800 kortene blir svært bra, i såfall er det bare ett spørsmål om pris. Jeg har definitivt ikke lyst å legge ut for Ultra/XT versjonene så hvis de har gode kort i mellomklassen blir det kanskje brukt litt av feriepengene til ett slikt. :) Jeg sitter med ett kjipt fx5600 med 256 mb så jeg tror nok at jeg vil få en aldri så liten ytelses økning. ;)

Lenke til kommentar
9800XT vil nok ikke falle noe særlig i pris... den blir faset ut og de slutter produksjonen. X800SE skal ta over det segmentet, og den blir nok liggende på omtrent samme ytelse som 9800 Pro tenker jeg.

Jeg sa *raskere enn* dagens 9800XT. Om man ser på tallene fra FSquad og Toms, og deretter tar med i betraktningen hva disse sier om den 'vanlige' 6800: Den vil ha 12 pipelines - det er 25% svakere ytelse. Kapper vi av 25% til for redusert klokkehastighet og 128MB mindre minne så skal vi fortsatt stå igjen med et kort som er raskere enn 9800PRO/XT. Om dette kortet, som de sier debuterer på $299 i USA må ATI ha noe å svare med. Den 'vanlige' prisutviklingen tyder på at disse kjapt vil havne på +/-2700,- her hjemme. Forhåpentligvis er også den ene av dem akkurat så underlegen at de må konkurere agressivt på pris (men på ingen måte helt knust) slik nVidia måtte med 5900XT. *Da* kan det bli morro å være 'mellomklassegamer'.

Lenke til kommentar
Jeg sa *raskere enn* dagens 9800XT. Om man ser på tallene fra FSquad og Toms, og deretter tar med i betraktningen hva disse sier om den 'vanlige' 6800: Den vil ha 12 pipelines - det er 25% svakere ytelse. Kapper vi av 25% til for redusert klokkehastighet og 128MB mindre minne så skal vi fortsatt stå igjen med et kort som er raskere enn 9800PRO/XT. Om dette kortet, som de sier debuterer på $299 i USA må ATI ha noe å svare med. Den 'vanlige' prisutviklingen tyder på at disse kjapt vil havne på +/-2700,- her hjemme. Forhåpentligvis er også den ene av dem akkurat så underlegen at de må konkurere agressivt på pris (men på ingen måte helt knust) slik nVidia måtte med 5900XT. *Da* kan det bli morro å være 'mellomklassegamer'.

Ah leste litt kjapt gjennom der ja...

 

Uansett tror jeg 6800 non-ultra begynner på 3000-3500kr når det kommer

Lenke til kommentar

Toms

To satisfy the 222 million transistor behemoth's humger for power, NVIDIA strongly suggests the use of a power supply with a minimum capacity of 480 Watts. According to NVIDIA's numbers, the 6800 Ultra draws about 110Watts, 2/3 of which are used by the GPU. That makes its power draw about 25% higher than that of the GeForce FX 5950 Ultra. It would seem, then, that the power requirements aren't really that high. Instead, the suggestion for such a large power supply stem from the fact that in practice, systems using the 6800 Ultra will need a PSU with four power cables. Obviously, the PSU itself has to be strong enough to satisfy this requirement.

 

Ahh... Da holder nok min Enermax 460W PSU i lange baner. :w00t:

Lenke til kommentar
That makes its power draw about 25% higher than that of the GeForce FX 5950 Ultra. It would seem, then, that the power requirements aren't really that high. Instead, the suggestion for such a large power supply stem from the fact that in practice, systems using the 6800 Ultra will need a PSU with four power cables.
Lenke til kommentar
Det var faktisk bedre kvalitet i far cry, textures ble skarpere enn med 9800xt som ikke la det like godt på overalt. AF

Det var satt på mer AF ja... men det var PS. 1.4 og nVidia har fremdeles dårligere AA enn ATi (selv om de har adoptert en del ting fra både AF og AA teknikken til ATi, som rotating grid i AA og AF som optimaliseres etter hvordan teksturene er på bilde osv.).

Lenke til kommentar

Hmmm, synes jeg klarer meg ganske greit med mitt 9500 Pro kort.

Synes nesten utviklingen går litt feil vei her, når man trenger (eller ihvertfall nvidia anbefaler) en 480 W psu (:wow:) . Jeg synes allerede min maskin produserer nok varme..

Men det er klart, folk vil alltid ha "bedre" produkter, men er ikke sikker på att dette er et produkt som er "bedre" i forhold til det jeg har nå. Men vi har jo alle forskjellige behov :)

Lenke til kommentar
Kortet ser vel og bra ut, men varme vil være et problem.

Mye power inn = mye varme ut, og om man ikke har skikkelig kjøling i kabinettet tror jeg man fort må spandere på seg noen nye vifter. OTES eller lignende vil jeg tro hadde vært en god ide.

Godt mulig at kabinettet vil bli litt varmt uten kjøling..hehe. Men heldigvis så var jo selve kortet kjørligere enn FX 5950 Ultra!

 

 

Jeg får desverre ikke lest testene på Tom's Hardware og Beyond3d, da en drittsekk av en data-ansvarlig på skolen her har sperret de sidene(for what reason??). Gelder meg til å lese dem!

 

 

Av det jeg har lest, så er jeg GLAD for å se at kortet yter bra i PS & VS 2.0 (fortsatt litt lav fps i VS 2.0- bare jeg som syns dette er rart??)

Det som er det FINE, er at med PS og VS 3.0 vil ting kunne se ENDA mer realistisk ut, og forhåpentligvis yte enda bedre! Synd at ATi's bidrag ikke har støtte for Shader Model 3.0, det hadde bidratt til enda skaprere konkurranse(og priskrig).

 

 

Jeg er også glad for å se at AA-kvaliteten er IDENTISK med ATi's nåværende(spennende å se om de har forbedret den ytterligere?) Jeg klarer desverre ikke å se det en her hevdet; at ATI's 2xAA fortsat tilsvarer Nvidia's 4xAA. BS! Napp ut nåla av øyet ditt, gutt. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...