Gå til innhold

Hva betyr det at pcn har minnekortleser?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den har en kortleser som leser av minnekort som Smart Media, Multimedia Card, Memory Stick OSV. Det er 6 populære minnekortstandarder. Ikke alle kortlesere leser dem alle!

Minnekort blir jo brukt i mange små duppeditter som digitalkamera og nyere videokamera. Med kortleser så kan man lese minnekortet direkte fra f.eks. "min datamaskin" i windows istedet for å slite med kabeler og/eller spesial software.

Om det er viktig på laptop er rett og slett opp til deg selv. Bruker man minnekort så er det nyttigt. Visst ikke så har man jo muligheten til å kjøpe en ekstern kortleser som går i USB-porten. Endret av AMD-King
Lenke til kommentar

Minnekortleser vil si en enhet som kan lese den type minnekort du f.eks. finner i digitale kamera, enkelte MP3-spillere o.l., f.eks. denne kortleseren som leser f.eks. denne type minnekort. Om det er nødvendig å ha en slik eller ikke er opp til deg. Dersom du har tenkt å bruke digitalkamera mye, så kan det være greit. Men samtidig er det jo bare å bruke selve kameraet som leser. Finner du ut i fremtiden at du alikevel trenger kortleser kan du kjøpe en ekstern. Kanskje litt ugreit når det er snakk om bærbar PC.

Lenke til kommentar

Det betyr at Pc'n kan lese slike kort som man blant annet bruker i digitale kameraer. Nå finnes det ulike typer kort, og det er få pc'er som leser alle type kort, så det lønner seg å sjekke at den type kort pc'n leser er det samme som det minnekortet du eier.

Nå finnes det usb-lesere av minnekort også. Altså en dings til å putte minnekortet inni med en ledning som du putter inn i usb-inngangen på pc'n. Dette fungerer like bra, så jeg vil si det aller viktigste er at pc'n har usb2, gjerne flere innganger.

Ellers er minnekortleser en genial erstatning for diskettstasjon, bare at minnekortene har mye større lagringsplass enn diskettene. Du trenger derfor ikke diskettstasjon i din maskin. Man kan såklart bruke cd'er og brenne på også, men noen ganger skal man bare flytte over noen filer, og da synes jeg det er kjekt med å bruke minnekortet, eller en memorystick til usb.

Lenke til kommentar
Var redd den ikke støtta de derre usb minnekortene en får kjøpt i tilegg.

Det kommer an på om du har USB-porter. Samtidig er det veldig greit at disse er av typen Hi-Speed som har høyest overføringshastighet. Da må USB memory sticken også støtte dette, men det gjør de fleste nye.

Lenke til kommentar
ok Takk for svar.

Var redd den ikke støtta de derre usb minnekortene en får kjøpt i tilegg.

Så lenge den har USB-porter gjør den det. Hvordan det er med OS vet jeg ikke, men det er vel ikke et gammelt et du skal kjøre.

Edit: For treg.

Endret av Sasuke-kun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...