Antikristian Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Hei Jeg har hørt mange si at man må ha UV-filter og det er greit, men hvor kjøper man det? Har et Sony TRV12 og den er det vel 30mm på om jeg ikke husker helt feil. Noen som kan annbefale noen steder. Er også interessert i å teste andre typer filter også. Noen annbefalinger...? Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Man må ikke ha UV-filter, men det er delte meninger om det. Noen mener at man må ha filteret foran linsa for å beskytte den. Men tenk om man stuker filteret borti noe så det knuses. Da kan man få større skade på linsa enn om man ikke har filter! Et filter vil også kunne øke reflekser i bildet. Min mening er at man heller bruker pengene på en motlysblender. Den stikker seg godt framfor linsa, og vil kunne ta imot støt. Og så hindrer den at kraftige lyskilder/reflekser fra siden i å komme inn på linseelementet. Kjøp heller et polariseringsfilter som kan gi bedre fargemetning i bilder under ulike lysforhold. Lenke til kommentar
Antikristian Skrevet 14. april 2004 Forfatter Del Skrevet 14. april 2004 Takk for svar Men hvor kjøper man dette? Lenke til kommentar
EJN Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Tipper FotoPhono på Torshov har slike ting Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Du vil kanskje kjøpe noe ND filter også.. Du kan enten putte det foran kamera i ekstremt lyse scener - eller som oftere brukt: putte dem over vinduene på en bil når du filmer inni den.. Eller, kanskje hvis du skal filme inni en stue, og ha både det som skjer inne OG det som skjer ute (ikke ha sånn ekkel overeksponert bakgrunn) så kan du putte et ND filter over vinduet og ha litt ekstra lys inne så får du flott eksponering Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå